Dimmende dashboardverlichting

Canon-Eye

Forumguru
Nu merk ik dat als ik bijvoorbeeld een tunnel inrijd, de dashboardverlichting wel automatisch dimt.
Deze opmerking in een Rapid-topic herinnert mij aan een vraag die al een jaar of 6 (zolang ik de Seat heb) af en toe opkomt: waarom dimt die dashboardverlichting überhaupt uit zichzelf zodra het omgevingslicht afneemt?
Ik merk dat bij het inrijden vanuit een zonnige c.q. heldere omgeving in tunneltjes, wegvakken die door grote boomkronen zijn overspannen, en dergelijke - allemaal omstandigheden die op zichzelf nog geen noodzaak tot het voeren van méér dan de DRL zijn maar waardoor het IN de auto wel eventjes net zó veel donkerder is dat het dashboard slecht(er) afleesbaar wordt, mede omdat de ogen ook nog even moeten wennen aan de overgang. Daarom zou de dashboardverlichting op zo'n moment m.i. juist sterker moeten opgloeien in plaats van weg te vallen, maar in de praktijk werkt het dus precies tegengesteld.

Ik heb er nog geen goede reden voor kunnen verzinnen. Weet iemand een verklaring?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wellicht om het verschil tussen omgevingslicht en dashboardverlichting zo gering mogelijk te laten zijn?
Als er weinig omgevingslicht is. zou de (te felle?) dashboardverlichting ervoor kunnen zorgen dat je ogen daar voor moeten compenseren, elke keer dat je omlaag/hoog kijkt.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij zit er bij sommige modellen ook nog verschil tussen de verlichting van de wijzers en de achtergrondverlichting van de tellers…
 

Canon-Eye

Forumguru
Wellicht om het verschil tussen omgevingslicht en dashboardverlichting zo gering mogelijk te laten zijn?
Mwâh, dát denk ik eigenlijk niet, temeer omdat die dashboardverlichting niet voluit "aan" of "uit" gaat, maar zich traploos lijkt aan te passen aan het omgevingslicht - alleen precies de andere kant op dan dat ik logisch zou vinden.
In helder zonnig weer is alles ook zonder verlichting prima afleesbaar, in zo'n "bomentunnel" of onder een donker viaduct wordt bv. de snelheidsmeter door het wegzakken van de verlichting een verhoudingsgewijs donker gat. Er lijkt over nagedacht te zijn, alleen weer eens nét niet lang genoeg vrees ik. Althans, ik zie de logica nog niet...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat heb ik al vaak gedaan @EdK, maar tot nu toe helpt dat niet...
Vandaar dat ik de vraag hier neerlegde in de hoop dat iemand die er wél verstand van heeft met het verlossende antwoord komt. ;)
Was dat trouwens niet een van de belangrijke functies van een forum als dit?
 

Smeeuwis

Donateur
Wellicht om het verschil tussen omgevingslicht en dashboardverlichting zo gering mogelijk te laten zijn?
Als er weinig omgevingslicht is. zou de (te felle?) dashboardverlichting ervoor kunnen zorgen dat je ogen daar voor moeten compenseren, elke keer dat je omlaag/hoog kijkt.

Ik denk toch dat dit wel de logica is hoor. Mijn iPhone dimt het scherm ook in het donker en wordt juist feller als de omgeving ook feller is verlicht. Probeer maar eens in de zon te zitten en dan je telefoonscherm zo donker mogelijk zetten: niet af te lezen. Omgekeerd: in een donkere omgeving je schermpje op de felste stand is meteen je nachtzicht verkloot... Je ogen moeten toch weer even 'schakelen' als je van lichter naar donkerder gaat en dan kan het heel even duren voor je alles weer ziet. Je zal maar net daardoor een onverlichte fietser of wandelaar missen, dat zal de gedachte wel zijn.

Persoonlijk vind ik het wel een prettige eigenschap. Ik stoor me er zeker niet aan. Overigens kan je misschien wat spelen met de scherminstellingen, je kan in de meeste modellen wel instellen hoe helder het scherm is en bij mijn eerste O3 (nog met ouderwetse tellers) deed de tellerverlichting ook mee. De knoppen ook meen ik. Met het digitale tellerblok in mijn tweede O3 was het nog fijner, dat scherm was best fel af en toe. Nu in de Enyaq blijft het tellerblok onveranderd maar dat heeft ook zwart als achtergrondkleur. Standaard nachtstand zeg maar. Het centrale scherm dimt wel mee met de omgeving.
 

Chrisjemol

Forumguru
Vind het wel fijn eigenlijk. Wannneer ik een tunnel inrij en alles is pikdonker dan is die tellerbak de eerste seconden net een schijnwerper
Dan ben ik blij dat hij dimt, en met het donker valt de teller meer dan voldoende op
 

Canon-Eye

Forumguru
De vergelijking met een telefoonscherm of tablet gaat mank in die zin dat zulke schermen normaal gesproken over hun hele oppervlak veel licht uitstralen met meestal een heldere/lichte achtergrond. Dan gaat het inderdaad wel op dat dit in het donker wat teruggeregeld moet worden.

Maar in mijn auto is (net als in de meeste, schat ik zo) de achtergrond van de tellers etc. donkergrijs op zwart af en zijn alleen de wijzers, cijfers en streepjes verlicht c.q. aangelicht. Dat zal ook in het donker niet snel tot verblinding leiden. Maar OK, een béétje dimmen zou ik nog kunnen billijken, maar ik snap niet waarom het naar nul wegvalt waardoor de tellers in een slecht of onverlichte tunnel nauwelijks meer af te lezen zijn. Idealiter zou je dan een minimumwaarde moeten kunnen kiezen.

Trouwens, zodra je de verlichting inschakelt, gaat ook de dashboardverlichting aan en die wordt dan ineens niet meer gedimd als je bij dag een donkere tunnel inrijdt. Waarom in dát geval dan niet? De omstandigheden in de auto zijn dan toch hetzelfde?

Terzijde: al zo'n 30 jaar geleden dimde het digitale dashboardje van mijn vrouw's Twingo een flinke stap zodra je de verlichting aanzette en dat was f...ing irritant voor wie ook overdag met dimlicht aan wilde rijden. Dat dimmen ging zó ver dat de snelheidsmeter bij invallend zonlicht onleesbaar was. Goed idee (de overdagversie was bij duisternis inderdaad te fel), maar slecht uitgevoerd.
 

Pindasaus

Forumguru
Staat je tellerverlichting niet gewoon te donker ingesteld? Overdag merk je daar niks van omdat er genoeg licht van buiten is.

Vroeger had je bij autoradio's al een draad die doorgaf of het dimlicht ingeschakeld was. Dan kon de autoradio de helderheid van zijn schermpje aanpassen.
 

EdK

Forumguru
Je ogen moeten toch weer even 'schakelen' als je van lichter naar donkerder gaat en dan kan het heel even duren voor je alles weer ziet.
Daar is een truukje op !
Als je bv een tunnel in rijd dan ervoor één oog dicht doen en zodra je de tunnel in bent weer openen.
Dan heb je dat overschakelen niet of nauwelijks nog
 

Pindasaus

Forumguru
Waar stel je dat dan in? :pieker:
Bij radio Swing met 5" aanraakscherm:
knop Car --> tandwieltje (instellingen) --> Licht --> Dashboard

Niet te verwarren met de helderheid van het scherm van de radio (via de knop Setup), dat is namelijk een andere instelling.
 

Chrisjemol

Forumguru
De vergelijking met een telefoonscherm of tablet gaat mank in die zin dat zulke schermen normaal gesproken over hun hele oppervlak veel licht uitstralen met meestal een heldere/lichte achtergrond. Dan gaat het inderdaad wel op dat dit in het donker wat teruggeregeld moet worden.

Maar in mijn auto is (net als in de meeste, schat ik zo) de achtergrond van de tellers etc. donkergrijs op zwart af en zijn alleen de wijzers, cijfers en streepjes verlicht c.q. aangelicht. Dat zal ook in het donker niet snel tot verblinding leiden. Maar OK, een béétje dimmen zou ik nog kunnen billijken, maar ik snap niet waarom het naar nul wegvalt waardoor de tellers in een slecht of onverlichte tunnel nauwelijks meer af te lezen zijn. Idealiter zou je dan een minimumwaarde moeten kunnen kiezen.

Trouwens, zodra je de verlichting inschakelt, gaat ook de dashboardverlichting aan en die wordt dan ineens niet meer gedimd als je bij dag een donkere tunnel inrijdt. Waarom in dát geval dan niet? De omstandigheden in de auto zijn dan toch hetzelfde?

Terzijde: al zo'n 30 jaar geleden dimde het digitale dashboardje van mijn vrouw's Twingo een flinke stap zodra je de verlichting aanzette en dat was f...ing irritant voor wie ook overdag met dimlicht aan wilde rijden. Dat dimmen ging zó ver dat de snelheidsmeter bij invallend zonlicht onleesbaar was. Goed idee (de overdagversie was bij duisternis inderdaad te fel), maar slecht uitgevoerd.
Heb btw, goed om te vermelden, een digitaal dashboard in de O4
Maar in de S2 was ook veel wit, dat zag je hoe dan ook wel, met of zonder dimmer. Was dus alsnog fijn dat het wat minder fel was
 

Canon-Eye

Forumguru
@Pindasaus : Ik heb geen Swing, maar een Amundsen MIB2 met 1 ronde aan/uit/volumeknop en 2 druktoetsen (en 2 SD-slots naast elkaar in de unit die in het dashboardkastje zit).
Zal eens gaan zoeken...

@Chrisjemol : met een lichte ondergrond kan ik me goed voorstellen dat de tellers ook gedimd wel leesbaar blijven.
Dat is het 'm nou net: ik heb dan vooral een zwart gat voor m'n neus en zou er dus graag (een beetje) verlichting bij houden.
 

Arjan1985

Forumguru
Dat snap ik @Canon-Eye. Zo’n wieltje had ik voeger in de Volvo s80 taxi’s en ook de Zafira. Ideaal. Kon ik zelf beslissen. Ook geef ik je gelijk dat als je even een klein viaduct onderdoor rijd meteen heel je navi donker wordt bijzonder irritant is.
Echter met dat wieletje: ‘s nachts gingen de teller klokken en navi op zo donker mogelijk. Liefst gewoon uit. En overdag volledig aan.
Ik verbaas me soms ook over automobilisten die in het donker rijden met bijv een hele fel verlichte tom tom of een telefoon. Levensgevaarlijk omdat je ogen echt even tijd nodig hebben om te wennen aan het donker. Met name als je in een tunnel rijd.

Ik vaar soms s’ nachts. Dan is het nog extremer. Kijk je 2 seconde op je telefoon óf te felle naviagatie schermen. Kun je vervolgens minuten lang wederom zoeken naar die tonnetjes. (Licht bakens)
 
Bovenaan Onderaan