Distributie ketting

Waalko Kramer

Forumguru
Beste lezers,

Als ik besluit om een nieuwe distributie ketting te plaatsen, wat moet dan nog meer vervangen worden?
Waterpomp, spanrol en kettingspanner.
 

Arjann

Forumguru
Ketting, spanner en evt de geleider. Waterpomp word aangedreven door de multiriem dus is niet nodig als die nog goed is. Hier kan je altijd nog makkelijk bij.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/mei/golf-tsi-motoren-met-problemen

Bekend is dat de distributiekettingen van skoda's "bij 1.2 TSI's vanaf 2010" slecht zijn/kunnen zijn.
Pon/Skoda heeft een aantal exemplaren vroegtijdig van nieuwe distributiekettingen voorzien onder coulance.

Zelf heeft de distributieketting van mijn Fabia 1.2 TSI (CBZA) van maart 2011 helaas tussen de bekende 60k - 70k KM's de geest gegeven, waarna de motor kapot is gelopen. Mijn auto scheen dus niet in die "bekende exemplaren" te vallen, echter was deze dus wel slecht. Na weken touwtrekken heb ik een deel van de kosten moeten betalen voor de nieuwe motor/ketting.

Maw, er is geen pijl op te trekken, en mocht je nog de oude ketting/spanner hebben, lijkt het helaas een kwestie van tijd voordat je aan de beurt komt.
 

Handige Harry

Forumguru
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/mei/golf-tsi-motoren-met-problemen

Zelf heeft de distributieketting van mijn Fabia 1.2 TSI (CBZA) van maart 2011 helaas tussen de bekende 60k - 70k KM's de geest gegeven, waarna de motor kapot is gelopen. Mijn auto scheen dus niet in die "bekende exemplaren" te vallen, echter was deze dus wel slecht. Na weken touwtrekken heb ik een deel van de kosten moeten betalen voor de nieuwe motor/ketting.

Maw, er is geen pijl op te trekken, en mocht je nog de oude ketting/spanner hebben, lijkt het helaas een kwestie van tijd voordat je aan de beurt komt.

Dat zei @SkodaFabiarijder met dezelfde Motorcode ook.
Zitten wel 2 bouwjaren tussen idd.

Ik zal de dealer waar ik de auto gekocht heb eens bellen / mailen.

Ik weet waar ik iig op bedacht moet zijn.

Dank voor het antwoord iig @ertromp
 
Laatst bewerkt:

cortrans

Forumguru
Ik heb/(had) een FII met 1.2 Tsi motor uit 2010. Hij staat nu op 123500 km met nog steeds de eerste ketting......
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb een 2012 1.2cbza met 90000 op de teller ook met de originele ketting. Nog geen enkele aanwijzing van problemen. Alles keurig op tijd en geen rateltje te bekennen.
 

H@RM

Senior Member
Dan heb je geluk. Bij mij is kortgeleden ketting nummer 3 erin gegaan. (89k)
Nummer 2 nog onder garantie gedaan bij de dealer en zou een verbeterde zijn. Heeft het 20k langer volgehouden dan de eerste.

@Waalko Kramer
De ketting drijft de waterpomp niet aan. Dus niet gelijk een "vereiste" om mee te vervangen

Ketting, geleider en spanner word volgens mij vervangen
 

ronald_j

Actief lid
Trouwens, beetje off-topic, wat me wel opvalt aan deze motor is dat als hij koud is je best lang moet starten voordat hij aanslaat. Dat vond ik wel opvallend. De 1.4 bbz sloeg altijd binnen 2 seconden starten aan. Ook als het flink koud was.
 
Bovenaan Onderaan