Distributie ketting

SkodaFabiarijder

Actief lid
Dan heb je geluk. Bij mij is kortgeleden ketting nummer 3 erin gegaan. (89k)
Nummer 2 nog onder garantie gedaan bij de dealer en zou een verbeterde zijn. Heeft het 20k langer volgehouden dan de eerste.

@Waalko Kramer
De ketting drijft de waterpomp niet aan. Dus niet gelijk een "vereiste" om mee te vervangen

Ketting, geleider en spanner word volgens mij vervangen

Het blijft toch bizar dat een bekend probleem niet standaard onder coulance wordt gerepareerd. Het is toch haast niet te verkopen dat de klant hiervoor moet betalen.

Uit interesse: wat was je kwijt?
 

ronald_j

Actief lid
Dan heb je geluk. Bij mij is kortgeleden ketting nummer 3 erin gegaan. (89k)
Nummer 2 nog onder garantie gedaan bij de dealer en zou een verbeterde zijn. Heeft het 20k langer volgehouden dan de eerste.

Toch gek dat het zo verschillend is. Zou er een bepaalde rijstijl zijn waar ze niet goed tegen kunnen? Of een bepaald soort gebruik.
 

ronald_j

Actief lid
Klinkt meer als het einde van jouw accu dan van een opgerekte ketting.
Ja, lijkt me duidelijk dat het niet aan de ketting ligt. Maar de startmotor gaat bij koude motor net zo enthousiast rond als bij warme motor. Dat lijkt dus geen probleem te zijn. Het lijkt gewoon lang te duren voordat hij begint brandstof in te spuiten. Als hij eenmaal begint dan loopt hij ook meteen.
 

H@RM

Senior Member
Het blijft toch bizar dat een bekend probleem niet standaard onder coulance wordt gerepareerd. Het is toch haast niet te verkopen dat de klant hiervoor moet betalen.

Uit interesse: wat was je kwijt?

Eerste keer was verlengde garantie. €0.- voor de leen auto en alleen de verbruikte brandstof
Tweede keer was een wederdienst van een bevriende VAG specialist

Kan eigenlijk geen zinnig woord zeggen over wat een kettingrevisie kost voor een CBZ motor
 

piair1982

Forumguru
Bij mij is de ketting vervangen bij 18000 km vanwege de beruchte ratel bij het starten. Maar dat motorblok heb ik ook al niet meer. Dat is met 88000 km ter ziele gegaan door een gietfout van de zuiger. Inmiddels 123500 km op de klok. oftewel 35000 km met het nieuwe CBZA blok waar ik verder geen enkel probleem mee heb.

Ketting zou je nooit hoeven te vervangen naar mijn mening. Tenzij er dus symptomen zijn die een vervanging rechtvaardigen.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
mijn ketting + motor is ter ziele gegaan bij 65.000 KM.
Beide zijn vervangen in 2013.

Ik hoor (niet altijd) na een nacht stilstaan een korte ratel bij de koude start. Dit is na een werkdag bijv niet het geval.

Moet ik mij (wederom) zorgen gaan maken? Ik mag er toch van uit gaan dat de vervangen ketting wél goed is.
 
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/mei/golf-tsi-motoren-met-problemen

Bekend is dat de distributiekettingen van skoda's "bij 1.2 TSI's vanaf 2010" slecht zijn/kunnen zijn.
Pon/Skoda heeft een aantal exemplaren vroegtijdig van nieuwe distributiekettingen voorzien onder coulance.

Zelf heeft de distributieketting van mijn Fabia 1.2 TSI (CBZA) van maart 2011 helaas tussen de bekende 60k - 70k KM's de geest gegeven, waarna de motor kapot is gelopen. Mijn auto scheen dus niet in die "bekende exemplaren" te vallen, echter was deze dus wel slecht. Na weken touwtrekken heb ik een deel van de kosten moeten betalen voor de nieuwe motor/ketting.

Maw, er is geen pijl op te trekken, en mocht je nog de oude ketting/spanner hebben, lijkt het helaas een kwestie van tijd voordat je aan de beurt komt.
Ik weet dat dit een oud topic is maar weer een nieuw topic er voor openen vond ik wat overbodig. Ik heb al veel berichten gelezen over de ketting maar zoek ergens wat geruststelling haha.
Recent heb ik mijn eerste Skoda gekocht; een Fabia 1.2 TSI uit 2011 ook met het CBZA blok. Het werkt fantastisch zonder gekke geluiden onder de motorkap zover ik dat hoor. Alleen soms heel kort (<3 seconden) een rateltje bij het starten. Vanwege de kmstand van 180xxx maak ik me wel ergens ongerust over de ketting wat zonde is want ik ben zeer blij met de auto. Rek op de ketting is wel te zien maar rekt het eerst voordat het zou kunnen knappen of kan het ook spontaan dan knappen? Op basis van instructieboekje en stickers in de achterbank denk ik dat de ketting nog nooit vervangen is.
Ik wil anders een garage bij mij in de buurt de ketting laten bekijken. Hoeveel tijd heeft een garage nodig om zoiets te bekijken?
 

piair1982

Forumguru
Nakijken is wel een uurtje werk zeker.

Bij mij is hij vervangen met hydraulische kettingspanner. Euvel was dat die niet snel genoeg op druk kwam waardoor je geratel kon horen.

Inmiddels heb ik al 248000 km gereden zonder verdere problemen mbt distributie ketting

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
 

Tees

Donateur
De norm is dat minder dan 5 seconden kettingrammel bij koude start nog OK is. Ik heb de mijne (CBZB uit 2012) 1.5 jaar terug laten vervangen bij zo'n 135k km, de rammel was toen een seconde of 3. Ik heb t dus enigszins preventief gedaan, met de gedachte dat ik nog lang met m'n O2 wil doen en het er dus sowieso een keer van zou komen. Dan liever maar meteen en van die rammel af zijn.

In 2011 waren de slechte kettingen trouwens al verleden tijd, er zijn veel aanpassingen gedaan in de eerste jaren van de CBZA/CBZB. Maar ook met de laatste generaties (zoals die van mij) rekt de ketting nog steeds op en daarmee onbedoeld een vervangingsonderdeel geworden.

Om tenslotte je vraag te beantwoorden: nakijken is niet perse nodig. Of vervangen, of nog even aankijken totdat het langer wordt bij koude start en dan vervangen.
 

EdK

Forumguru
Maar ook met de laatste generaties (zoals die van mij) rekt de ketting nog steeds op
Elke ketting rekt op den duur !
Of het nu een distributie ketting is of bv een motorfiets ketting is allen rekken.
En bij bv de motorfiets ketting kun je die dan alleen weer opspannen totdat de ketting en tandwielen echt versleten zijn
 
Bovenaan Onderaan