Dan heb je geluk. Bij mij is kortgeleden ketting nummer 3 erin gegaan. (89k)
Nummer 2 nog onder garantie gedaan bij de dealer en zou een verbeterde zijn. Heeft het 20k langer volgehouden dan de eerste.
@Waalko Kramer
De ketting drijft de waterpomp niet aan. Dus niet gelijk een "vereiste" om mee te vervangen
Ketting, geleider en spanner word volgens mij vervangen
Dan heb je geluk. Bij mij is kortgeleden ketting nummer 3 erin gegaan. (89k)
Nummer 2 nog onder garantie gedaan bij de dealer en zou een verbeterde zijn. Heeft het 20k langer volgehouden dan de eerste.
Ja, lijkt me duidelijk dat het niet aan de ketting ligt. Maar de startmotor gaat bij koude motor net zo enthousiast rond als bij warme motor. Dat lijkt dus geen probleem te zijn. Het lijkt gewoon lang te duren voordat hij begint brandstof in te spuiten. Als hij eenmaal begint dan loopt hij ook meteen.Klinkt meer als het einde van jouw accu dan van een opgerekte ketting.
Het blijft toch bizar dat een bekend probleem niet standaard onder coulance wordt gerepareerd. Het is toch haast niet te verkopen dat de klant hiervoor moet betalen.
Uit interesse: wat was je kwijt?
Ik weet dat dit een oud topic is maar weer een nieuw topic er voor openen vond ik wat overbodig. Ik heb al veel berichten gelezen over de ketting maar zoek ergens wat geruststelling haha.https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/mei/golf-tsi-motoren-met-problemen
Bekend is dat de distributiekettingen van skoda's "bij 1.2 TSI's vanaf 2010" slecht zijn/kunnen zijn.
Pon/Skoda heeft een aantal exemplaren vroegtijdig van nieuwe distributiekettingen voorzien onder coulance.
Zelf heeft de distributieketting van mijn Fabia 1.2 TSI (CBZA) van maart 2011 helaas tussen de bekende 60k - 70k KM's de geest gegeven, waarna de motor kapot is gelopen. Mijn auto scheen dus niet in die "bekende exemplaren" te vallen, echter was deze dus wel slecht. Na weken touwtrekken heb ik een deel van de kosten moeten betalen voor de nieuwe motor/ketting.
Maw, er is geen pijl op te trekken, en mocht je nog de oude ketting/spanner hebben, lijkt het helaas een kwestie van tijd voordat je aan de beurt komt.
Elke ketting rekt op den duur !Maar ook met de laatste generaties (zoals die van mij) rekt de ketting nog steeds op