Distributie riem vervangen?

Vandaag is mijn Fabia voor een aankoop keuring geweest bij de ANWB. Alles is goed bevonden. Alleen zit ik even met het volgende. De ANWB kon geen sticker vinden op de motor of de riem vervangen is. Toen we later het onderhoudsboekje er op na sloegen stond daarin dat hij wel vervangen is, ook de verkoper geeft aan dat hij bij de beurt volgens het onderhousschema vervangen is (100.000km). Nou is mijn vraag: Kan ik dit zomaar aannemen en is er een manier om dit te controleren?
 

Tallguy

Forumguru
Als je het niet vertrouwt zou ik kijken wat een vervanging kost en dat ding laten vervangen als het niet te duur is.
Een motor in de soep rijden is een heel stuk duurder.

Andere optie is een garantie (zwart op wit) van de dealer dat dat ding vervangen is en dat hij de kosten op zich neemt als binnen de eerstvolgende 90.000km de distri-riem knalt.

EDIT: wel apart dat de ANWB niet kan zien of de riem oud en jong is...lijkt me dat er toch slijtage sporen te zien moeten zijn voor een getrained oog?
 

Ted

Forumguru
Staat het opschrifttekst nog op de vertanderiem en ziet hij er nog redelijk zwart uit dan kan je er van uit gaan dat hij nieuw is. Bij mij was hij geheel verdwenen. Daarnaast moet je ook een beetje vertrouwen koesteren als de verkoper dat zegt en anders vraag aan hem of hij het schriftelijk wilt verklaren. E-mail lijkt mij al voldoende!
 
Als je het niet vertrouwt zou ik kijken wat een vervanging kost en dat ding laten vervangen als het niet te duur is.
Een motor in de soep rijden is een heel stuk duurder.

Andere optie is een garantie (zwart op wit) van de dealer dat dat ding vervangen is en dat hij de kosten op zich neemt als binnen de eerstvolgende 90.000km de distri-riem knalt.

EDIT: wel apart dat de ANWB niet kan zien of de riem oud en jong is...lijkt me dat er toch slijtage sporen te zien moeten zijn voor een getrained oog?


Dank voor je antwoord. Eigenlijk staat het natuurlijk ook al zwart op wit, want het is bijgeschreven in het onderhoudsboekje met een handtekening. Ach.......ik denk ook dat ik gewoon wat meer vertrouwen moet hebben in de verkoper. Werd overigens gebeld door de garage waar hij vervangen, deze werken wel nauw samen met de verkoper, maar deze gaven me de garantie ook (distrubitieriem en 2 spanrollen en een kleine beurt €590)
 
Staat het opschrifttekst nog op de vertanderiem en ziet hij er nog redelijk zwart uit dan kan je er van uit gaan dat hij nieuw is. Bij mij was hij geheel verdwenen. Daarnaast moet je ook een beetje vertrouwen koesteren als de verkoper dat zegt en anders vraag aan hem of hij het schriftelijk wilt verklaren. E-mail lijkt mij al voldoende!

Je hebt helemaal gelijk hoor moet wat meer vetrouwen hebben, maar ben met mijn vorige auto (Seat) behoorlijk gen***d vandaar dat ik me wat zorgen maak. Zal morgen bij daglicht eens een blik werpen.
 

Ronnie

Forumguru
Het is een beetje werk, maar je kunt het checken....
Wanneer je het distributiedeksel verwijdert en je draait de snaar een kwartslag en ziet dan geen scheurtjes tussen de ribbels, dan is het nog in orde. Maar je weet dan niets over de toestand van de spanrollen. Maar als het in het serviceboekje staat kun je er vanuit gaan dat het gebeurd is.
 

Constant

Erelid
Bij de betreffende garage navragen en dan halen ze de info meestal makkelijk uit hun systeem. Inderdaad ook de spanrol laten nakijken zoals Ronnie al zegt, die hoort ook bij elke distributieriem vervangen te worden.

Een ex-collega ging met zijn auto naar een niet-merk garage en toen hadden ze de interval van de distributieriem over het hoofd gezien (geen wonder dat ze zoveel goedkoper waren dan de merkdealer).

Als het vervangen blijkt uit de administratie van een merk-dealer dan zou ik het vertrouwen.
 
Bij de betreffende garage navragen en dan halen ze de info meestal makkelijk uit hun systeem. Inderdaad ook de spanrol laten nakijken zoals Ronnie al zegt, die hoort ook bij elke distributieriem vervangen te worden.

Een ex-collega ging met zijn auto naar een niet-merk garage en toen hadden ze de interval van de distributieriem over het hoofd gezien (geen wonder dat ze zoveel goedkoper waren dan de merkdealer).

Als het vervangen blijkt uit de administratie van een merk-dealer dan zou ik het vertrouwen.

Is niet vervangen door een merk-dealer maar staat wel als zijnde uitgevoerd in het onderhoudsboekje (stempel en handtekening). Garage (deze doen zaken met de verkoper) heeft mij vanavond nog gebeld na een mail van mij, dat alles vervangen is, riem en spanrolen...........dus ik denk dat het wel oké is!
 

Ronnie

Forumguru
Ik vervang in principe bij twijfel, zie mijn topic "Fabia 1 verwendag"

icon1.gif
Fabia 1 verwendag...
Vandaag mijn Fabia 1 combi 2005 maar eens goed verwend....
Na 160.000 Km moesten er voor de tweede keer nieuwe distributieriemen op, tevens waterpomp en vier(!) nieuwe spanrollen, nieuwe olie 5W30 full synthetic, en vier nieuwe bougies (NKG platinum)
Het was een hele sleutelklus en het kost een paar centen, maar ze spint weer als een tevreden katje!
 
Ik vervang in principe bij twijfel, zie mijn topic "Fabia 1 verwendag"

icon1.gif
Fabia 1 verwendag...
Vandaag mijn Fabia 1 combi 2005 maar eens goed verwend....
Na 160.000 Km moesten er voor de tweede keer nieuwe distributieriemen op, tevens waterpomp en vier(!) nieuwe spanrollen, nieuwe olie 5W30 full synthetic, en vier nieuwe bougies (NKG platinum)
Het was een hele sleutelklus en het kost een paar centen, maar ze spint weer als een tevreden katje!

ja als je dat zelf kunt.....zou ik het ook doen...............maar om nu weer €600,- uit te geven voor iets wat w.s. al gebeurt is, vind ik toch wel een hoop centen. :ahum:
 

Ronnie

Forumguru
Is ja ook niet nodig, was al gebeurd (volgens boekje).
Voor mijn grote beurt als beschreven was ik €230.- kwijt aan materiaal, daar komt dan 5 uurtjes sleutelen bij.
 
Vandaag is mijn Fabia voor een aankoop keuring geweest bij de ANWB. Alles is goed bevonden. Alleen zit ik even met het volgende. De ANWB kon geen sticker vinden op de motor of de riem vervangen is. Toen we later het onderhoudsboekje er op na sloegen stond daarin dat hij wel vervangen is, ook de verkoper geeft aan dat hij bij de beurt volgens het onderhousschema vervangen is (100.000km). Nou is mijn vraag: Kan ik dit zomaar aannemen en is er een manier om dit te controleren?

Het zelfde was bij mij, bij Martin Schilder waar de auto werd gekeurd
werdt er ook tegen mijn gezegd dat de riem moest worden vervangen
toen ik vroeg welke riem ( de aandrijfriem of de distributie ) ?????
nou er staat ruim 94000 km op de teller en als de bistibutie riem/ketting
ben er nog niet uit wat er in zit ???? vervangen moet worden kan je voor die € 27 ook de aandrijfriem laten vervangen,nou heb ik een Fabia 1 uit 2004 dus beide komen mijn op een kleine €400.
MAAR MOET ER METEEN BIJ ZETTEN HEB IN DIE 4 JAAR NOG GEEN EURO HOEVEN UITGEVEN VOOR RERARATIE'S DUS IK BEN ZEER TEVREDEN MET DE SKODA.
 

Ronnie

Forumguru
55KW is een 1.4 16V motor, AUA of BBY, 2 bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen en 2 distributieriemen,(geen ketting).
Riemen dienen elke 90.000 km vervangen te worden, incl. de 4(!) spanrollen.
Als je slim bent (ga) laat je de waterpomp ook gelijk vervangen, de zaak ligt dan toch los.
Materiaalkosten: Ongeveer € 300,-.
Groet, Ronnie.
 
Bedankt voor je antwoord,ik vind de kosten dan nog wel mee vallen ( met mijn eerste karretje,een fiat 127 had ik dus de jackpot,een knal en een herrie en dus de distributie snaar naar de K......te. kon hem dus naar de sloop brengen
dit gebeurt me geen tweede keer dus !!!!)
ik ga niet meer op straat sleutelen op een kleine ingreep na dan, dus op naar de garage
 
55KW is een 1.4 16V motor, AUA of BBY, 2 bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen en 2 distributieriemen,(geen ketting).
Riemen dienen elke 90.000 km vervangen te worden, incl. de 4(!) spanrollen.
Als je slim bent (ga) laat je de waterpomp ook gelijk vervangen, de zaak ligt dan toch los.
Materiaalkosten: Ongeveer € 300,-.
Groet, Ronnie.

Ben toch ff nieuwsgierig hoe je aan die wijsheid komt dat een distributieriem elke 90k vervangen moet worden???
 
Bovenaan Onderaan