Distributie riem vervangen?

Ronnie

Forumguru
Ben toch ff nieuwsgierig hoe je aan die wijsheid komt dat een distributieriem elke 90k vervangen moet worden???
Bij mijn Fabia 1.4 16V (AUA) 163.000 km staat onder de motorkap op de slotplaat een Skoda sticker met de tekst in rood: distr.riem elke 90.000 KM vervangen.
Ditzelfde staat ook in het onderhoudshandboek als beschrven in mijn topic "Tip".(Fabia 1)
 
Bij mijn Fabia 1.4 16V (AUA) 163.000 km staat onder de motorkap op de slotplaat een Skoda sticker met de tekst in rood: distr.riem elke 90.000 KM vervangen.
Ditzelfde staat ook in het onderhoudshandboek als beschrven in mijn topic "Tip".(Fabia 1)

De sticker met de rode tekst "distributieriem vervangen elke 90000 km" is afkomstig van de uitvoeringen met dieselmotor, die elke 90k vervangen moeten (moesten) worden.

Voor de fabia met benzinemotor schrijft de fabrikant geen vervangingsinterval voor, wel schrijft deze voor de toestand en spanning van de riem(en) te controleren vanaf 90000 km en eventueel te vervangen.
Dat men de distributie vroegtijdig gaat (laat) vervangen begrijp ik wel, daar zeker de eerste serie's van de 1.4 16v nogal eens te kampen hadden met (een) spanrol (en) van, om het voorzichtig te zeggen "matige" kwaliteit, met als gevolg dat de distributieriem versprong en dat er minimaal 8 klepjes krom waren.
Het probleem van de slechte spanrol(en) is al lang voorbij en vervangen van riemen en alle spanrollen ( zijn er 2 en geen 4) is niet meer nodig, maar wel blijven controleren en indien twijfel vervangen.
 

Ronnie

Forumguru
De sticker met de rode tekst "distributieriem vervangen elke 90000 km" is afkomstig van de uitvoeringen met dieselmotor, die elke 90k vervangen moeten (moesten) worden.

Voor de fabia met benzinemotor schrijft de fabrikant geen vervangingsinterval voor, wel schrijft deze voor de toestand en spanning van de riem(en) te controleren vanaf 90000 km en eventueel te vervangen.
Dat men de distributie vroegtijdig gaat (laat) vervangen begrijp ik wel, daar zeker de eerste serie's van de 1.4 16v nogal eens te kampen hadden met (een) spanrol (en) van, om het voorzichtig te zeggen "matige" kwaliteit, met als gevolg dat de distributieriem versprong en dat er minimaal 8 klepjes krom waren.
Het probleem van de slechte spanrol(en) is al lang voorbij en vervangen van riemen en alle spanrollen ( zijn er 2 en geen 4) is niet meer nodig, maar wel blijven controleren en indien twijfel vervangen.
Ik kende niet precies de voorgeschiedenis van de auto toen ik hem in feb. 2008 kocht, dus op voorhand alles, dus ook 4 spanrollen/geleiderollen, vervangen.
 

wim0123

Nieuw lid
De sticker met de rode tekst "distributieriem vervangen elke 90000 km" is afkomstig van de uitvoeringen met dieselmotor, die elke 90k vervangen moeten (moesten) worden.

Voor de fabia met benzinemotor schrijft de fabrikant geen vervangingsinterval voor, wel schrijft deze voor de toestand en spanning van de riem(en) te controleren vanaf 90000 km en eventueel te vervangen.
Dat men de distributie vroegtijdig gaat (laat) vervangen begrijp ik wel, daar zeker de eerste serie's van de 1.4 16v nogal eens te kampen hadden met (een) spanrol (en) van, om het voorzichtig te zeggen "matige" kwaliteit, met als gevolg dat de distributieriem versprong en dat er minimaal 8 klepjes krom waren.
Het probleem van de slechte spanrol(en) is al lang voorbij en vervangen van riemen en alle spanrollen ( zijn er 2 en geen 4) is niet meer nodig, maar wel blijven controleren en indien twijfel vervangen.
Hoi Topsport,
nog even een vraagje over het vervangen van de distributieriem; mijn fabia 1.4 motorcode 55KW BBY uit juni 2003, heeft inmiddels 110.000km , zonder grote problemen op de teller. Geld t ook hier dat de distributieriem eigenlijk nit vervangen hoeft te worden? , die zit er inmiddels wel 6 jaar op !. Zij de spanrollen e.d. van deze uitvoering te vertrouwen ?
alvast bedankt voor je antwoord gr Wim
 

Ronnie

Forumguru
Zoals je hieronder al gelezen hebt waarschijnlijk heb ik de mijne wel vervangen, beide riemen incl. spanrollen. Voor die paar centen wil ik het risico niet lopen!
Het was bij 160.000 km, ik wist ook niet wanneer het spul vervangen was.
Toen ik het loshaalde zag het er nog als nieuw uit, maar alles ligt toch los en dan kun je net zo goed vervangen. (weet je ook zeker dat er de volgende 100.000 km niets kan gebeuren, hopelijk!)
 

Ted

Forumguru
De SDI diesel pas bij elke 150 dkm. Van de zomer heb ik samen met de waterpomp deze vervangen
 

shniek

Lid
Bij mijn Fabia 1.4 16V (AUA) 163.000 km staat onder de motorkap op de slotplaat een Skoda sticker met de tekst in rood: distr.riem elke 90.000 KM vervangen.
Ditzelfde staat ook in het onderhoudshandboek als beschrven in mijn topic "Tip".(Fabia 1)

Bij mijn Fabia staat ook in het instructieboekje dat hij bij 90.000 km vervangen moet worden en daarna elke 30d. gecontroleerd moet worden.
Hij is nu door de dealer vervangen want anders liet ik de koop niet doorgaan.
 

Gieliovd

Forumguru
Even een topic reviven gezien ik het niet kan vinden met de zoekfunctie...

Heeft iemand een handleiding voor het vervangen van een distributieriem + waterpomp + span- en looprollen?

Betreft een 1.4 16V 74kW uit 2006. Staat nu 99.000 op de klok.

Ik ben aan het overwegen of het zelf te doen is i.p.v. de €450 die de dealer ervoor schrijft.

Alleen als ik hier dan net lees dat je al €300 aan materialen hebt, Ronnie.... Zo veel? Lijkt mij wel erg veel!
 

Ronnie

Forumguru
De tandriem was niet zo prijzig, maar de 4 spanrollen! Het is al poosje geleden, maar ik heb toen alles vervangen, tandriem, spanrollen, waterpomp, olie(longlife) plus filter, dure LPG bougies en nog wat kleinigheden. Ik dacht dat de spanrollen als set zo'n € 90,- waren.
 

Ronnie

Forumguru
Ik kan het wel even in ETKA voor je nakijken wat de originele delen kosten......
Ik heb toen alles bij de betere automaterialenzaak gekocht, hier in het dorp.

NB: Je hebt wel een grote Torxdop en een slagmoersleutel nodig om de krukaspouliemoer los te krijgen, met de hand lukt het haast niet.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ben tegen een F1 aangelopen op LPG die een grote beurt moet hebben en, als de termijn inderdaad 90.000 is, al 10.000 km geleden een nieuwe distributieset had moeten krijgen.

Wat voor torx dop is dat dan? En enig idee met wat voor koppel die moet eraf moet? Ik heb 2 accu slagmoersleutels ter beschikking.

Ik zit net te kijken, het is een uitwendig torx bout die de pulley op zijn plaats houdt. Maar buiten dat, het is toch niet gebruikelijk dat je ook de pulley vervangt?

Er zitten 2 looprollen op, 1 spanner voor de hoofdriem en 1 spanner op de nokkenasriem, toch?

Op onderdelendirect.nl kost het, met waterpomp, €259 voor een kit.

Bij desleutelaar.nl kost het setje €190,80.
 

Ronnie

Forumguru
De poulie moet eraf, anders krijg je de riem er niet omheen....
De nieuwe bout van de poulie zit nogal vast.....Dit zijn zelfborgende "strekbouten".
Als je de hele handleiding wilt, stuur me even een PM met je mailadres.
Ik heb even een stukje gekopieerd:

Neue Schraube für Kurbelwellen-Riemenscheibe – Die erkennen Sie an der Ansenkung auf dem Schraubenkopf -Pfeil-.– Anzugsdrehmoment 150 Nm + 1/2 Umdr. (180°) weiterdrehen– Kurbelwellen-Riemenscheibe mit Gegenhalter -T30004 (3415) - und Bolzen -T30004/1 (3415/1)- gegenhalten
 

Gieliovd

Forumguru
Bedankt voor je antwoorden Ronnie.

fcilus.jpg


Als ik het zo zie, zie ik niet in waarom de pulley eraf zou moeten voor een nieuwe riem. Die schuif je er zo overheen, lijkt mij, voordat je hem op spanning zet.

Zo snel ik blokkeertools, grote momentsleutels en dingen nodig heb wordt het onmogelijk voor me om het zelf te doen.

Ik PM je even.
 

Ronnie

Forumguru
Michiel, ik weet niet hoe je aan deze foto komt, maar bij een 1.4 16V zit er toch echt een poulie op voor de multibelt, en deze mis ik hier!
 
Als je het niet vertrouwt zou ik kijken wat een vervanging kost en dat ding laten vervangen als het niet te duur is.
Een motor in de soep rijden is een heel stuk duurder.

Andere optie is een garantie (zwart op wit) van de dealer dat dat ding vervangen is en dat hij de kosten op zich neemt als binnen de eerstvolgende 90.000km de distri-riem knalt.

EDIT: wel apart dat de ANWB niet kan zien of de riem oud en jong is...lijkt me dat er toch slijtage sporen te zien moeten zijn voor een getrained oog?

Ik heb hem laten vervangen bij de skoda garage ( Martin Schilder )
ik was, in november 2009 al € 400,- kwijt aan een distributieriem en alle spanrollen dus het zal nu wel weer wat duurder zijn geworden
Je kunt natuurlijk garantie afdwingen bij de garage waar je hem hebt gekocht
binnen zoveel tijd of km's als hij stuk gaat GARANTIE !!!
 
Ben je een " volleerd " sleutelaar of niet ??? gezien € 150,00 je een hoop geklo
Code:
[CODE]
[/CODE]t en gescheld, en niet te vergeten GARANTIE !!!
 
Hmmm. mijn km teller staat op 195.000
Er komt een nieuwe radiator in.
Volgensmij kan ik dan ook maar beter een nieuwe distributieriem laten plaatsen toch?
Ik heb al gevraagd naar de prijs: 389 euro incl btw en uren...
De waterpomp en de twee riemen en rollen worden vervangen.
 
Bovenaan Onderaan