Distributie wissel

Adoks

Senior Member
Waarschijnlijk heb je speciale blokkeer tools nodig. Wellicht kun je deze ook zelf in elkaar klussen. Het zou ook kunnen dat je een motorsteunbout moet losdraaien en dan moet je iets verzinnen om de motor te ondersteunen of op te hangen. Voor inspiratie zie internet.

Verder maakt Gates ook prima riemen.

De klus is prima te doen als je de ruimte en tijd hebt, maar een fout kan behoorlijk kostbaar zijn. En ja, de waterpomp ook vervangen.
 

Octavia32

Forumguru
Daarom hoop ik dat iemand hier mij kan vertellen wat er allemaal bij komt kijken. Bij de dealer kost het €600 incl waterpomp, en bij een collega van mij kost het alles bij elkaar €400 hij heeft al meerdere distributieriemen gedaan en heeft zelf ook een paar auto's die hij onderhoud.Alleen hij gebruikt een Gates riem en die wil ik dus niet. Ik heb zojuist ook met Conti gebeld in barneveld en zij zeiden ook dat zij DE leverancier zijn voor PON.
 

Cyrus

Actief lid
Vergeet niet ook de spanrollen te vervangen. Bij de pompverstuiver-TDIs is dat wel aan te raden.

Maar: is dit een klus die je echt leuk vindt? En wat kosten de onderdelen en de benodigde speciale gereedschappen? De rekening daarvan kan ook flink oplopen. Wellicht loont het dan de moeite niet eens om zelf aan de gang te gaan. Tijd is immers ook geld ;)
 

Cyrus

Actief lid
Duh.... daarom schreef ik ook: "Is dit een klus die je echt leuk vindt?"

De OII TDI heeft elke 120.000km een distributiewissel nodig, vanaf 2007 is de interval zelfs naar elke 150.000km gegaan. Dat zal voor het gros van de particulieren al gauw ééns in de 4 tot 5 jaar betekenen. Waardoor zo'n wissel vaak een éénmalige aangelegenheid is, de meesten ruilen de auto na 3 tot 4 jaar weer in. Beetje zonde als je dan allemaal speciaal gereedschap aanschaft voor éénmalig gebruik. Want dikke kans dat de opvolger een CR-diesel (of misschien zelfs wel benzine) wordt en dat zit anders in elkaar. Of heeft misschien niet eens een D-riem meer.

In het verleden heb ik dit zelf wel gedaan. Dan maakte ik gebruik van een DHZ-garage, waar alles beschikbaar is aan speciaal gereedschap, wat je zelf waarschijnlijk slechts voor éénmalig gebruik zou aanschaffen.
 

Adoks

Senior Member
Ik ben het volledig eens met Cyrus ;)

Je bespaart hiermee een paar honderd euro per 120.000/150.000 km. Verder kost het je behoorlijk wat tijd aangezien je ook nog wat vooronderzoek moet doen en je moet verdiepen in speciaal gereedschap.
 

Havana

Forumguru
Via Mijngarage.nl laat je het in jouw buurt doen voor 384 euro inclusief Gates riem, waterpomp en SKF spanrollen.
 

Cyrus

Actief lid
Dat is een mooie prijs. Voor dat bedrag kun je zowat al niet eens meer zelf aan de slag, als je daarmee geld zou willen besparen.

Komt voor mijn auto overigens op € 449, inclusief Gates-riem, spanrollen, waterpomp etc. Zou de automaat daar verschil mee maken, of is de 1.9TDI sowieso duurder? De officiële Skoda-tarieven zijn voor de 1.9TDI ook een paar tientjes hoger.
 

Cyrus

Actief lid
Als je het per se door je collega wil laten doen, dan kun je toch zelf die Conti-riem aanschaffen?

Buiten dat: bedenk wel dat je voor slechts een paar tientjes méér het werk via mijngarage.nl kunt laten doen (met dank aan Havana voor de tip!) en dan zeker weet dat je garantie hebt c.q. een partij die onkosten kan gaan vergoeden, als er iets mis gaat na de reparatie.
 

Havana

Forumguru
Komt voor mijn auto overigens op € 449, inclusief Gates-riem, spanrollen, waterpomp etc. Zou de automaat daar verschil mee maken, of is de 1.9TDI sowieso duurder? De officiële Skoda-tarieven zijn voor de 1.9TDI ook een paar tientjes hoger.
Ik heb ook een 1.9 TDI DSG, bij mij is de prijs toch echt 384.

33f5c78.png


Het kan vast ook met een ander merk riem, moet je even het lokale garagebedrijf contacteren.
 

andrehj

Forumguru
@Octavia32: Gates is wereldwijd zo'n beetje de grootste leverancier van getande riemen, en maken zeker geen rommel. Ik gebruik hun riemen professioneel (in de machinebouw), en heb er nog nooit problemen mee ondervonden. Ook in de automotive is dit een hele grote jongen (misschien wel de grootste), dus volgens mij kun je prima een riem van Gates toepassen (als Gates deze riem tenminste voor jouw auto geschikt acht).
 

Cyrus

Actief lid
Grappig: als ik via kenteken de offerte opvraag, komt het hogere bedrag er uit. Onze kentekens liggen bijzonder dicht bij elkaar. Bij jouw offerte staat er trouwens geen "PD" in de auto-omschrijving. Zou dat het verschil maken? Je hebt uiteraard een PD-diesel, maar wellicht denkt mijngarage.nl daar anders over.

MijnGarage.nl.jpg
 

Kensel

Forumguru
Mijn prijs voor een distributiewissel komt (zoals TS al zegt) rond de € 600,- uit.
Ik zag dat de TS ook een 2.0 TDI heeft.. Maar blijft een prijzig klusje.. (voor mij eens per 2,5 jaar *slik*)

db oct.jpg
 
Bovenaan Onderaan