Distributieriem versprongen , 1.8 TSI

Ik kreeg vanmiddag van mijn vrouw een telefoontje, de auto start niet meer. Gelijk skoda assistance gebeld en die hebben de wegenwacht laten komen. Conclusie wegenwacht; distributie ketting versprongen. Daar kreeg ik dus geen warm gevoel bij. de wagen staat nu bij de Dealer om te kijken wat er nu echt aan de hand is en natuurlijk de reparatie te doen.

Na wat speurwerk op het forum het verhaal van marco02 gelezen en hier kreeg ik helemaal de bibberen van. Precies het zelfde gegaan met mijn auto. De auto is zonder problemen weggezet alleen hij start niet meer. 1.8tsi met inmiddels 71000 km's.

De auto heb ik in oct. 2011 aangeschaft met soda zeker garantie voor een jaar. ik mag hopen dat dit onder garantie gerepareerd gaat worden. zeker als de schade niet meer te verhelpen is en er een revisie of gestripte motor in moet:shocked:

ik laat het wel weten!

Stefan.

JvK

Lid
Ik heb het ook gehad. Zelfde verhaal.
Oplossing = gloednieuwe motor.
Mijn auto was buiten garantie, een deel van de kosten zijn betaald door de leasemaatschappij.

Weet iemand of vervangend vervoer ook in de garantie regeling zit? Ik kan de garantie voorwaarden nergens op internet vinden.
De dealer heeft aangegeven dat zij geen vervangend vervoer beschikbaar hebben en de auto die via de anwb geregeld is moet zondag terug. skoda kon wel een auto huren maar dat is voor mijn rekening en dit vindt ik eigenlijk niet ok bij volledige garantie.

Cordoba

Forumguru
Ik heb ooit vergelijkbaar iets gehad: Opel Corsa GSI waar door een productiefout in de spanrol, ook de distributie was versprongen, mijn auto reed nog wel, maar had de kleppen krom, dus een complete revisie. Auto was ook nog in de garantie, en men wilde ook geld voor vervangend vervoer (ik heb iets van 2-3 weken met een andere auto moeten rijden). Men bleef vragen om de betaling van de huurauto, uiteindelijk via de rechtsbijstandsverzekering opgelost. De reparatiekosten krijgt de garage in zulke gevallen meestal terug van de importeur, de kosten voor vervangend vervoer moet de garage vaak zelf dragen. Daarom zijn er nogal wat garages die onterecht die kosten bij de klant neer leggen: de kosten van vervangend vervoer zijn namelijk het gevolg van een slecht product, als de auto in orde was geweest, had je die kosten niet gehad. Ook het soms gebruikte argument van geen kosten voor je eigen auto is onzin: wegenbelasting, afschrijving, brandstofkosten (voor vervangende auto) en verzekering lopen gewoon door. Het voor 2 weken schorsen van de auto, zal meer kosten dan het opbrengt.

Chatslet

Forumguru
Niet netjes van de dealert, horen ze wel te doen. Even bellen en op een vriendelijke manier duidelijk maken wat je van ze verwacht. Tussen de regels door gewoon een beetje door laten schemeren dat je not amused bent en als ze niet doen wat je wilt je zeer veel gezeik voor ze gaat veroorzaken. Komt daar niets uit dan stel je ze in gebreke en ga je naar je rechtsbijstand.

Als dat te lang duurt en de relatie met de dealer voor jou geen waarde meer heeft dan kun je na de ingebrekestelling eventueel nog overwegen om een shit-bom voor ze af te laten gaan door op verschillende auto sites je verhaal zeer gedetaileerd neer te zetten, dus wat je voor de auto hebt betaald, de garantie die je er bij hebt gekocht, wat er is voor gevallen etc... en in het verhaal een aantal keer de naam en plaatsnaam van het bedrijf noemen zodat als mensen er op googlen het zeer zeker naar voren komt. Let er wel op dat je het verhaal puur feitelijk houd maar dat er tussen de regels door gewoon te lezen is dat het tuig is maar ze dus niet voor oplichters etc... uit maakt. Goede sites hier voor zijn het forum van tros radar en het forum van flitsservice en bestegarage.nl komt hoog in google.
Gewoon plaatsen en niet melden dat je het geplaatst hebt, daar komen ze zelf met een paar dagen wel achter omdat ze het ongetwijfelt van andere klanten te horen krijgen en dan breekt er paniek uit bij de directie. Als ze dan gaan zeiken zeg je dat je het recht hebt je mening te uiten. Zelf bied je niet aan om het weg te halen in ruil voor... want dan is het chantage. Je geeft alleen maar aan dat je ontevreden bent omdat je een leenauto of compensatie van ze verwacht en je nu al bedrag X kwijt bent aan alternatief vervoer. Laat ze zelf met een voorstel komen dat jij het weg haalt in ruil voor een leenauto of compensatie.
Als het een goed bedrijf is begrijpen ze dat reputatie veel geld waard is en hebben ze het er zeker voor over om je tegemoed te komen. Doen ze niets, dan is het alleen maar terecht en voorkom je dat anderen bij een slechte dealer komen. Gaan ze dreigen met advocaten dan heb je er alleen maar lol van want ze kunnen je juridisch niets maken en als er al een advocaat aan te pas komt gaat die proberen te bemiddelen en krijg je alsnog een aanbod tot gedeeltelijke compensatie.

Success gegarandeerd dus. Uiteraard kun je dit ook pas doen nadat je je auto terug hebt maar gewoon alsnog de kosten voor alternatief vervoer vergoed wilt hebben.

AGTon

Forumguru
Lang gelden ( 5 jaar) zat vervangend vervoer nog binnen de garantie. Kijk anders even de Bovag na, of op de achterkant van je bon, daar staat altijd wel een hele riedel aan algemene voorwaarden.

Ik wil niet op voorhand al de dealer waar de auto nu staat veroordelen hoor. Ik ben alleen benieuwd waar ik kan vinden of vervangend vervoer onder onder de zeker Skoda garantie voorwaarden valt. De auto heb ik overigens bij een andere Skoda dealer gekocht dus die zal ik vandaag eerst eens een telefoontje plegen.

The bone collector

Senior Member
Ik zou sowieso gratis vervangend vervoer vragen, en helemaal niet akkoord gaan als je zelf moet betalen. Daarvoor heb je die garantie betaalt, lijkt me. Die ketting hoort niet te verspringen, als daarvoor de garantie al niet zou gelden...

Van de BOVAG website:

Bij garagebezoek in verband met werkzaamheden die onder garantie worden uitgevoerd, moet de verkoper/reparateur op passende wijze in de vervoersbehoefte voorzien. Dit betekent echter niet dat u recht heeft op gratis vervoer. Aangezien het gebruik van het eigen vervoersmiddel ook geld kost, kan dit ook voor het vervangende vervoer worden gevraagd, maar niet méér. Het is acceptabel dat u genoegen neemt met een eenvoudiger auto dan de auto die u laat repareren.

Zelf heb ik nu ook een aantal keer een reparatie gehad onder garantie en elke keer wel netjes bij Skoda Hegeman in Arnhem een vervangende auto meegekregen. Garantie geven vinden ze natuurlijk niet leuk, maar mijn ervaring is zeer positief. Alles netjes en snel gerepareerd en zonder al teveel morren netjes een vervangende auto mee.

Specifieke data over die Skoda Zeker garantie kan ik overigens niet vinden online!

Chatslet

Forumguru
@Chatslet: als je juridisch sterk staat, wat voegt een "shit-bom" dan toe?

Omdat er een wereld van verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Je kunt juridisch sterk staan maar toch kunnen ze het je moeilijk maken, vooral als je daar ruzie hebt staan maken. Zo kunnen ze in een extreem geval de reparatie een maand laten duren waardoor je dus een maand lang zelf vervangend vervoer kunt voor schieten. Laten ze het dan echt tot een zaak komen dan kunnen ze nog flink gaan zieken door echt alles op het laatste moment te doen en lekker rekken met alles waardoor jij een vermogen aan advocaatkosten kwijt bent.

Wilko

Senior Member
Ik kan me alleen maar bij Chatslet aansluiten: Het is soms verwonderlijk hoeveel een (dreiging met) online publicatie ineens kan doen om je zaak in beweging te krijgen.

Ik heb net bijna drie jaar met de verzekeraar zitten steggelen om een parkeerschade uit 2009 in Spanje afgerond te krijgen en zo eindelijk duidelijkheid over mijn schadevrije jaren te krijgen. Na alweer tegen een bureaucratische muur te zijn gelopen bij de verzekeraar heb ik inderdaad voor zo'n shitbom gekozen (op allerlei fora het hele verhaal in geuren en kleuren verteld, met een duidelijke nadruk op de maanden tijd die er telkens tussen mijn aankloppen en het nemen van de volgende stap door de verzekeraar verliep). Tot mijn verbazing was er toen ineens binnen een week een voor mij positieve uitslag (geen kosten voor mij en het terug draaien van mijn schadevrije jaren in Roy Data naar de stand die ik had zonder in 2009 een schade te hebben) en heb ik ook nog over de afeglopen jaren van diverse verzekeraars teveel betaalde premie terug gekregen.

Ook heb ik zo enkele jaren geleden al eens een verkoper van een auto (bedrijfsleider van een autobedrijf) aan de schandpaal genageld door zowel bij PON een klacht in te dienen en door in reviews van die autozaak online het hele verhaal uit de doeken te doen. Resultaat: korting gekregen van de eigenaar van dat bedrijf op mijn te bestellen Skoda en de toezegging gekregen dat dit zeker niet meer zou voorkomen.

Dus ja, zeker doen als je denkt daar een voordeel me te kunnen behalen!

Skoody Boo

Actief lid
Omdat er een wereld van verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Vinden dat je gelijk hebt is niet moeilijk. Maar vraag 1 is "heb ik gelijk"?

Ik vind je shit-bom advies misplaatst.
1. er zijn al wel genoeg shitbommen, met wat minder zou het leven leuker zijn
2. er is helemaal nog geen sprake van een onwelwillende dealer

Zo serieuze meningen hier!. vooralsnog zijn ze druk bezig om te achterhalen wat de schade kan zijn. Dit krijg ik mogelijk maandag door. wat betreft vervangend vervoer, dat wordt nog bekeken. ik heb zeker niet! het gevoel dat ik te maken heb met een bedrijf dat onwillig is hoor. Voor mij is overigens het belangrijkste wat de reparatie omvang is en dat dit op een serieuze bevredigende manier gerepareerd wordt onder garantie. Ik bedoel natuurlijk dat indien nodig ook gekozen wordt voor een nieuwe motor ipv opkalefateren en de komende twee jaar allemaal rammeltjes, bijgeluiden of zelfs een slecht presterende motor.

The bone collector

Senior Member
Ach, over dat opkalefateren zou ik mij niet teveel zorgen maken. Als de kleppen beschadigd zijn, zullen ze alles wel deftig moeten repareren, veel opkalefateren zit er niet in of de motor draait niet.

Maar als je garantie hebt, moet je daar niet van afwijken door zelf te gaan betalen, ook niet voor vervangend vervoer.

tatraman

Nieuw lid
heb hetzelfde gehad, met mijn yeti. Ook de distributieriem versprongen en de auto wou niet meer starten, na een pauze in Joure. Na een bezoekje van de wegenwacht is de auto naar de skoda dealer gebracht in Heerenveen en daar is een nieuwe moter geplaatst. Dit heeft al met al door de vakantieperiode twee weken geduurd. Er waren geen monteurs beschikbaar voor deze grote klus en daardoor duurde het langer dan normaal
Volgens de mobiliteitsgarantie heb je recht op drie dagen vervangend vervoer en moesten wij de overige elf dagen zelf betalen en dat kostte ons dik driehonderd euro.
Normaal gesproken kon ik hiermee leven, echter nu blijk dat het een produktie fout is van de VW motoren, vind ik dat ik niet hoor op te draaien voor die kosten, maar helaas heb ik al betaald en heb hier een vies gevoel aan over gehouden en vraag mij af of de volgende auto wel weer van het VW concern moet komen

@tatraman, is het bij jou ook de 1.8tsi? heb je geen problemen meer gehad met de motor nadien en is de reparatie naar tevredenheid?
Zelf ben ik zeer te spreken over de octavia (toen hij nog reed dan) prima kwaliteits beleving van de auto. Maar ik moet wel zeggen dat ik meerdere merken van het VAG concern heb gehad maar ook diverse franse wagens en ik heb niet het idee dat deze kwalitatief (lees betrouwbaarheid en kwaaltjes) verschillen. Het zou best kunnen dat mijn volgende auto Zweeds is of uit Beieren komt. maar ja dat zie ik over een paar jaar wel weer.

Bovenaan Onderaan