Distributieriem versprongen , 1.8 TSI

tatraman

Nieuw lid
@tatraman, is het bij jou ook de 1.8tsi? heb je geen problemen meer gehad met de motor nadien en is de reparatie naar tevredenheid?
.
Ben in het bezit van een 1.2 tsi yeti en was één van de eersten waar het probleem opdook, met slechts 30 000 km op de teller. De wagen bevalt verder prima en de reparatie is ook naar tevredenheid. Maar het leuke en het idee van een onverwoestbare wagen te hebben is sindsdien weg, en de nare nasmaak dat ik door een produktiefout toch dik € 300,= moest betalen voor vervangend vervoer blijft.
Als de auto nu na 1 keer starten niet aanslaat, slaat mijn hart direct sneller en stijgt mijn adrealine spiegel omdat ik toch bang blijf voor een herhaling ondanks dat ik er verder totaal geen problemen mee heb gehad. Maar hier had Pon wel op terug mogen komen, omdat alles wel correct in hun computersysteem is opgeslagen neem ik aan
 
Ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen tatraman . Ik weet feitelijk nog niet eens wat er echt aan de hand is weet zo net nog niet of ik in deze auto wil blijven rijden. Ik snap ook wel dat wat je leest op internet meestal de negatieve verhalen zijn en dat je het niet uit zijn verband moet rukken. Toch zal VAG aan de problemen met de tsi motoren flinke imago schade oplopen. Ik denk daarom alleen al dat het hun grootste prioriteit zal zijn om de tsi problemen naar tevredenheid te herstellen.

weet iemand of je op de reparatie of vervanging van een motor weer de volledige garantie krijgen van twee of minimaal 1 jaar?
 

piair1982

Forumguru
Een jaar garantie op de reparatie. De garantie van de fabriek wijzigt niet. Dus datum stempel deel 1a van je kenteken plus twee jaar.

Of je kan de garantie verlengen tot maximaal zes jaar. Wel kostbare zaak....
 
Vanmorgen een telefoontje van de dealer gehad met met de mededeling dat de motor dusdanig beschadigd is dat er een nieuwe motor in komt. Zoals mij medegedeeld zal het een revisie blok zijn met nieuwe internals volledig onder garantie geplaatst. Volgende week woensdag verwachten ze hem al klaar te hebben In ben echt wel tevreden hoe ze dit oppakken ondanks een vakantie periode en waarschijnlijk ook een lange wachtrij voor regulier onderhoud.

Jammer van het vervangend vervoer maar die motor is het belangrijkst.
 

Chatslet

Forumguru
Revisieblok is zo goed als en vaak zelfs beter als nieuw dus wat dat betreft ga je er wel op voor uit.
 

The bone collector

Senior Member
Inderdaad, van een revisieblok hoef je niet bang te zijn, alsof je een nieuw blok krijgt. Het is wel heel eigenaardig dat die distributiekettingen een tand verspringen, dat je zonder problemen thuisgeraakt en dat dan je hele blok om zeep is.
 
Inderdaad, van een revisieblok hoef je niet bang te zijn, alsof je een nieuw blok krijgt. Het is wel heel eigenaardig dat die distributiekettingen een tand verspringen, dat je zonder problemen thuisgeraakt en dat dan je hele blok om zeep is.
Ik ben er niet mee thuis gekomen, tijdens starten moet dit gebeurt zijn want de auto is nooit meer aan de praat geweest. was het maar thuis gebeurd. De auto heeft nooit enig signaal gegeven dat er iets mis was. Ik bedoel de auto is gewoon geparkeerd en de motor uitgezet zonder dat er wat aan de hand was en 1.5 uur later kregen we hem niet meer gestart. vreemd hé.
 

hemi24

Forumguru
lijkt me dat als een ketting een tand verspringt, de spanner of de ketting al enige tijd niet fris waren, dus dit moet voor dat het gebeurde haast al een tijdje te horen zijn geweest...

Vergelijk het met een fietsketting, die hoor je ook eerst schuren en klapperen in je kettingkast, ver voordat deze de eerste keer overspringt!
 
Lijkt mij ook maar ik heb echt nooit iets gehoord waarvan ik dacht dat er iets mis zou zijn.
Nou is mij verteld dat de 1.8 tsi een hele andere constructie heeft dan de 1.2 en 1.4 waar men wel dus dat klapperen hoort. Ik ga zeker nog even met de werkplaats chef praten om te vragen wat er nou precies gebeurt is en juist naar datgene waar ik op moet letten om deze schade voor te zijn.
 

tatraman

Nieuw lid
lijkt me dat als een ketting een tand verspringt, de spanner of de ketting al enige tijd niet fris waren, dus dit moet voor dat het gebeurde haast al een tijdje te horen zijn geweest
ben het zeker niet eens met de stelling dat dit het geval is. ik kwam op zondag terug van een vakantie in Tsjechie en had op maandag problemen met het tanken van mijn yeti. Het tankpistool sloeg namelijk continu af, toen ik wilde tanken. Op dinsdag is hij naar de dealer geweest en hebben ze de wagen helemaal nagekeken op storingen. Men kon niets vinden wat duidde op een defect of iet dergelijks in het tankssysteem. De auto kon ook weer gewoon tanken, dus dat probleem was opgelost.
Echter bij het uitlezen aan de computer kwam naar voren, dat de auto niet helemaal stabiel liep.Men vond bij het uitlezen dat de auto niet constant liep en vond de oorzaak. Eén van de bougiekabels was aangevreten door een marter. De kabel voldeed wel, maar kon massa maken en is daarom vervangen. Na opnieuw uitlezen was de wagen goed.
De dag daarna ben ik vanuit Scheemda 100 km naar Joure gereden om op weg naar noord holland, daar een tussenstop te houden. Na een korte koffie pauze van ongeveer een kwartier, startte de auto niet meer, omdat het moterblok bij het starten, naar zijn malle moer was.
Daarom, durf ik te stellen, dat ik geen ongewoon geluid heb gehoord en tevens dat er bij het uitlezen, nog geen 24 uur eerder niets verder is geconstateerd.
Dat is dus ook de reden dat het onvoorwaardelijk vertrouwen in mijn auto nog steeds niet terug is
 
Dat is dus ook de reden dat het onvoorwaardelijk vertrouwen in mijn auto nog steeds niet terug is

Haha dat gevoel heb ik nu al en de mijne moet nog gemaakt worden. Ik ben al stiekem verliefd geworden op een ander. Een bmw 318d uit 2010 met M technic pakket en nog meer moois. Diesel vanwege de +20k km en mijn waarschijnlijk ongegronde angst voor moderne kleine (benzine) turbo motoren.

Alleen mijn vrouw heeft nog een gezonde dosis realiteitszin en zal mij wel uit de droom helpen.
 
Ik heb vandaag de werkplaatschef gesproken om te vragen wat er nu precies gebeurt is.
De diagnose luid: gebroken kettingspanner:confused: De kettingspanner werkt met lipjes welke de spanner op spanning houd en deze zijn dus gebroken met als gevolg geen spanning meer op de ketting. Dit hoeft tijdens het rijden nog geen probleem te zijn maar als de motor gestart wordt komt er dus plotseling kracht op de ketting met als gevolg een zwieper waarbij deze een aantal tandjes over heeft kunnen slaan.

Ik kon en kan er in de toekomst niets aan doen om het te voorkomen volgens de WP chef. Wel zit er op de nieuwe motor een ander (nieuwer) type spanner waarbij dit niet te verwachten is.
Het is dus niet precies hetzelfde probleem als bij de 1.2 en 1.4 tsi motoren waarbij de ketting meer spanning vraagd dan dat de spanner kan leveren:crazy:

Met een beetje mazzel is hij woensdag al klaar en kunnen we weer toeren.
 

The bone collector

Senior Member
Nou, dat is hoopgevend nieuws voor alle andere mensen met een 1.8 met distributieketting. Stel je voor dat die uit garantie is en het gebeurt dan...
 

tatraman

Nieuw lid
Met een beetje mazzel is hij woensdag al klaar en kunnen we weer toeren.[/QUOTE]
dus toch maar geen 318d :shocked:
 
Haha.., nee nog niet dat zou uit financieel oogpunt niet heel slim zijn. Ik heb de auto net 3/4 jaar en de garantie is nog niet verstreken.
Maar....kriebels kriebels kriebels. Eerst maar weer ervaren wat een fijne combinatie die 1.8tsi met DSG is want ik vindt de octi fantastisch rijden.
 
Yes hij doet het weer. Vanmiddag kon ik hem weer ophalen en hij rijd weer als vanouds, misschien nog wel beter:xyxthumbs: Geen bonkje, rammeltje, hikje of piepje, helemaal niks. Zelfs de rekening helemaal niks maar goed dat zou ook niet netjes onder garantie. (prijs van het blok 5300 euro :shocked:)
Ik ben serieus tevreden hoe ze de schade hebben opgepakt en afgehandeld binnen 1,5 week na de diagnose. Hulde voor de dealer Vepreda.

Een leenauto kon niet kosteloos geregeld worden maar dat zijn ze dan ook niet verplicht en het belangrijkste voor mij was dan ook de afhandeling van de motorschade.
 
Inmiddels is er alweer 1100km mee gereden maar er zitten toch wel een paar dingen te knagen. Probleem is dat het dingen zijn die ik niet kan meten met voor de vervanging van de motor.
Voor mijn gevoel zit er (wat) minder vermogen in de auto, lijkt de bak trager te reageren op het gaspedaal en dringt er bij lage toeren een licht gierend geluid vanuit het motor compartiment naar binnen.

Hmmm.. weet er iemand een goede vermogens testbank in de omgeving van Rotterdam.
 
Bovenaan Onderaan