Distributieriem vervangen combi 2003 1.2 classic?

Sandor

Lid
Mijn fabia 1 combi classic uit 2003 heeft bijna 100.000km gelopen en zal vrees ik binnenkort aan de beurt zijn om de distributieriem te vervangen, klopt dat?

Heeft er iemand ervaring mee waar ik dit in omgeving Utrecht ergens voor een redelijke prijs kan laten vervangen? En waar moet ik op letten indien ik zelf het materiaal koop en iemand eronder laat zetten?

Alvast bedankt voor alle nuttige tips!
 

Falcon

Donateur
De riem zou je gewoon op het blote oog moeten kunnen zien zitten. Kijk eens onder de motorkap zou ik zeggen :)
 

Adoks

Senior Member
Lijkt me sterk als je de distributiesnaar zo ziet zitten ;) Dan zou ik sowieso het een en ander vervangen.....

Voor Sandor check deze garage:
http://www.autobedrijfleidscherijn.nl/

(kleine zelfstandige, aardige kerel en van horen zeggen OK)

Als je zelf materiaal wilt kopen, haal dan in dit geval de originele onderdelen. Denk hierbij ook aan nieuwe spanrollen, nieuwe waterpomp etc.

Voor het vervangen van een distributieriem heb je waarschijnlijk wat speciaalgereedschap nodig denk hier ook aan. Wellicht moeten er ophangbouten van de motor worden losgedraaid en dan is het ook wel handig om de motor ergens aan op te hangen of te ondersteunen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zit op 95.000km en ben binnekort ook de pineut, denk ik (volgens mij moet de 'tandriem' bij de 90.000km). In september moet ik voor APK, dan zal ik het vragen. Maar ik ben er bijna zeker van dat er een riem in zit, die zie je zo draaien links van de motor (als je voor de auto staat)
Ik had bedacht om dit maar gewoon bij de dealer te laten doen, omdat het wel een aardig specialistisch klusje, ik laat het liever voor wat $$ meer doen door jongens die dit de hele week doen, bij dezelfde auto's....
 

Adoks

Senior Member
Er zijn nogal wat mensen die distributiesnaren/kettingen, v-snaren/multisnaren door elkaar halen. Nogmaals, zorg dat je daar niet bij hoort.

Ff duidelijk dan. Distributiesnaar/ketting zie je niet zitten als je motorkap omhoog doet!
 

Ronnie

Forumguru
Er zit dus een ketting in........ geen onderhoud nodig!
 

Bijlagen

  • Fabia 1.2 ketting Aug. 02 18.41.jpg
    Fabia 1.2 ketting Aug. 02 18.41.jpg
    164,6 KB · Weergaven: 34

turboturbo

Forumguru
WTF? Geldt dat ook voor de 1.2 12V versie, Ronnie (of iemand anders, natuurlijk :eek:)
(hatchback, bj sept. 2003)
EDIT: gevonden: http://www.skodaforum.nl/board/show...riem-Greenline&p=174538&viewfull=1#post174538 Dat gaat me dus mooi een paar meier schelen volgende maand!? :worshippy:

Nogmaals, zorg dat je daar niet bij hoort.
Oke, daar wil ik niet bijhoren :grin:. Kan iemand me vertellen wat de in mijn onderhoudsboekje genoemde tandriem of getande riem is (ik dacht dus de distributieriem)?
 

Cordoba

Forumguru
De getande riem is inderdaad de distributieriem, maar daar zit ALTIJD een kap overheen, bij ieder merk en ieder model auto. Wat je direct ziet zitten is de multiriem, of de V-snaar (afhankelijk van wat je auto heeft).

De distributieriem/-ketting zorgt voor de aandrijving van de nokkenas die het openen en sluiten van de kleppen regelt. De multiriem/v-snaar zorgt voor aandrijving van allerlei secundaire systemen, en bepaalde componenten worden bij de ene motor door de distributie aan gedreven, bij andere motoren door multiriem/v-snaar.

Voorbeelden van secundaire systemen: waterpomp, dynamo, hydraulische pomp van (mechanische) stuurbekrachtiging.


@turboturbo: die getande riem komt voor in de meeste motoren, maar niet in alle motoren, vandaar dat het in je onderhoudsboekje staat. Instructieboekje/onderhoudsboekje is niet specifiek voor jouw auto, maar vaak voor alle auto's van een bepaald model in een bepaald bouwjaar en land van levering. (dus in jouw geval voor alle Fabia's van hetzelfde modeljaar, sedan, hatch en combi, 2, 3, 4 en 5 deurs, met alle voorkomende motoren en alle voorkomende accessoires.


Aanvulling: overigens loop je wel risico's bij het laten vervangen van de distributie voor een 'vriendenprijs'. Mooi voorbeeld daarvan hoorde ik onlangs: op het Volvo forum, werd door iemand voor een prijs in de orde grootte van onkosten plus een kratje bier de distributie vervangen door een mede forumlid. Dit gebeurde allemaal netjes volgens de regels, op één ding na: er moest volgens de regels ook een zogenaamde rekbout vervangen worden. De rekbout is op het gezicht vrijwel niet te onderscheiden van een gewone bout, alleen kan ie na een aantal keren opnieuw monteren zijn werk niet meer doen. Gevolg: op het Volvoforum zijn hierdoor al een viertal motorblokken in elkaar gelopen, door een foutje van een goedwillende amateur. Bij een officiele garage, heb je garantie dat het werk goed gebeurt, en anders is de garage aansprakelijk, bij een vriendendienst bestaat die aansprakelijkheid niet.
 

Ronnie

Forumguru
Het is inderdaad verwarrend; Er wordt vaak gesproken over de geribde riem, dit is dus de multibelt of de vroegere V-snaar welke de nevenaggregaten aandrijft; Deze riem heeft de ribbels in de lengterichting om een groter raakvlak te creeren en daardoor slippen te voorkomen; De distributieriem of tandriem of getande riem is dus de aandrijfriem voor de nokkenassen, soms oliepomp,tegenwoordig ook de waterpomp, en vroeger de stroomverdeler.Deze riem mag dus absoluut niet verspringen, dus heeft de riem de ribbels over dwars.
 

turboturbo

Forumguru
Instructieboekje/onderhoudsboekje is niet specifiek voor jouw auto, maar vaak voor alle auto's van een bepaald model in een bepaald bouwjaar en land van levering.
Tja, dat wist ik eigenlijk wel :eek:oo:
Bedankt voor je uitleg van het hele verhaal!
Ik denk dat ik me maar eens ga opgeven voor een cursus auto-techniek komend seizoen....

Aanvulling: overigens loop je wel risico's bij het laten vervangen van de distributie voor een 'vriendenprijs'.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Familie heeft het ook wel eens over een goedkopere garage zoeken voor dergelijke (en deze specifieke) duurdere klussen. Ik vind het verkeerder zuinigheid en snap het ook niet: dan kun je beter klein(er) onderhoud door een niet-dealer laten doen, en een grote beurt of zoiets als een distributieriem vervangen door een merkdealer laten doen. Je investeert in betrouwbaarheid van je auto, daar moet je niet op bezuinigen, m.i., laat staan dat een vriendschap ermee onder druk komt te staan. Mijn zus is verloskundige, maar zij doet uitdrukkelijk geen bevallingen van familie/vrienden begeleiden. Laat staan van collega's. Ze kan simpelweg niet voorkomen / garanderen dat er iets misgaat. Is natuurlijk een heel ander onderwerp / slechte vergelijking, maar het gaat wel op wat betreft het risico van het in tact laten van je relaties, als er iets misgaat.
 

Ronnie

Forumguru
Dank voor je antwoord. Je weet zeker dat dit voor de 3 cilinder geldt? Helpt het als ik je mijn kenteken doorgeef om het type te checken?
De motorcode is voldoende, die staat op een sticker in de kofferruimte links op de bodem.
 

van_der_P

Senior Member
Hier ben ik het helemaal mee eens. Familie heeft het ook wel eens over een goedkopere garage zoeken voor dergelijke (en deze specifieke) duurdere klussen. Ik vind het verkeerder zuinigheid en snap het ook niet: dan kun je beter klein(er) onderhoud door een niet-dealer laten doen, en een grote beurt of zoiets als een distributieriem vervangen door een merkdealer laten doen.
Er zijn best goede universele garage's die deze werkzaamheden zeker zo goed kunnen uitvoeren dan een merkdealer. Daar bedoel ik dan mee de vakgarage, vaak gespecialiseerd in Volkswagen, Audi, Seat en Skoda.
 

Cordoba

Forumguru
@van_der_P: helemaal mee eens, als zou ik dat geen universele garage willen noemen, maar een gespecialiseerde niet-dealer. Overigens zijn er meer opties: andere VAG-dealers bijvoorbeeld, waarbij dat vooral voor mensen met andere automerken van belang is, want Skoda-dealers zijn in het algemeen de goedkoopste van de VAG-dealers. Vrijwel elk motortype komt ook voor bij andere merken in de VAG-groep, dus de kennis en ervaring bij andere dealers is ook gewoon goed. Persoonlijk ga ik voor een goede specialist: Vagtechniek.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Heeft zo'n ketting verder ook nog onderhoud nodig, of dient die bij een bepaalde km stand vervangen te worden? Als ik zo wat google is dit de variant op de meest gestelde vraag 'waar staat de suiker' in de supermarkt - vraag voor auto's 'heb ik een ketting of een riem?'

Ik las onder meer dat de ketting wel op spanning dient te blijven, en dat dat bij sommige motoren middels oliedruk geregeld wordt. De ketting van mijn fiets moet ik soms meerdere keren per jaar spannen (ja ik trap hard, en het is een loeizware fiets :) ) dus dat lijkt me heel logisch. Lees ook dat ze wel eens kunnen knappen (en dus dito problemen hebt als een geknapte distributieriem) En hoe zit het met zaken als de waterpomp, die standaard meegenomen wordt bij distributieriem vervangen, wanneer gaan die bij een ketting-motor?
 
Bovenaan Onderaan