Distributieriem vervangen nodig?

1422

Nieuw lid
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Skoda Fabia Combi 1.4 16 100 pk uit 2001 (motorcode AUB). Bij de auto zat een serviceboekje met daarin grofweg iedere 10.000 km een beurt (variërend jaarlijkse inspectie tot ondersbeurt met extra werkzaamheden elke 30000, 60000 en 90000 km) bij de skodadealer. Dit is gedaan tot 119.000 km en op 130.000 km is er nog een kleine beurt uitgevoerd door de kwikfit. Deze kleine beurt is gedaan in juni en er is daarna nog ongeveer 2000 km mee gereden.

Ik kan onder de motorkap echter nergens een sticker vinden met daarop de montagedatum van km-stand van zowel de distributieriem als de multiriem. Deze laatste ziet er in mijn ogen nog redelijk uit.

Kan ik er vanuit gaan dat de distributieriem nog een jaar mee kan omdat dat deze bij onderhoud is vervangen? Of moet ik deze zo spoedig mogelijk vervangen? Alvast bedankt voor de informatie
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Als ik me niet vergis, gaat het of om de x km-ers of zoveel jaren. Met een auto uit 2001 zou de riem dus inmiddels 13 jaar oud zijn en zou ik hem laten vervangen.
 

1422

Nieuw lid
Dat klopt, maar ik vroeg me af of dit niet al is gebeurd bij het onderhoud en zo ja, hoe ik dat zou kunnen zien. Bedankt voor de reactie overigens.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat moet in je onderhoudsboekje staan, als een dealer het onderhoud uitvoert wordt dit ingevuld en daar staat dan ook bij of er reparaties uitgevoerd zijn. Dit wordt als het goed is ook bijgehouden in de systemen van de dealer, dus dat zou je ook op kunnen vragen bij een willekeurige Skoda dealer.
 

leo442

Forumguru
Interval zou 90000 km zijn, dus vervangen! Bezuinig NOOIT op een distributie riem, en zeker niet bij een 16V!
 

EdZ

Donateur
Ik weet niet of de 1.4 uit mijn RR 2007 hetzelfde is, maar daar geldt ook "vanaf 90.000 controleren, bij 120.000 vervangen", zonder leeftijd. Navraag bij Skoda leerde daarnaast dat het advies was na uiterlijk 6 jaar de riem te vervangen. Bij mijn vorige auto (Focus) was het 10 jaar.

Als je niet kunt nagaan of het ooit is uitgevoerd zou ik geen risico nemen; de riem is dan al 130.000 km en 13 jaar oud.

Wel een vraag voor mede-forummers: ik kan me zo voorstellen dat een distributieriem is voorzien van een productiedatum. Kan iemand dat vertellen? Zo ja, dan weet je in ieder geval dat de vervanging van daarná is.
 

leo442

Forumguru
Als er al een productiedatum op staat(volgens mij niet) hoeft dit natuurlijk niet de montagedatum op de auto te zijn.
 

EdZ

Donateur
Dat klopt, maar als de productiedatum veel recenter is dan die van de auto dan weet je wel dat ie ooit is vervangen.
 

milanseegers

Forumguru
@EdZ klopt maar dat kan alleen als je de letters op de riem nog goed kan lezen?

Je zou ook even kunnen kijken door de behuizing van de riem weg te nemen en te kijken in welke staat deze zich bevind (scheurtjes, hapjes etc..).
Mocht de riem nooit vervangen zijn dan zul je dit na al die tijd er goed van af zien..
 

Havana

Forumguru
Als er geen sticker op zit, en in het onderhoudsboekje ook niks staat, dan is de riem niet vervangen.
 

micky

Forumguru
Loop geen risico, als je er niets van terug kunt vinden dan echt ZSM vervangen, ik ken helaas te veel voorbeelden in mijn omgeving die door verkeerde zuinigheid de motor in de soep hebben laten draaien.
 

1422

Nieuw lid
@Desperado, maar natuurlijk

Ik heb zojuist de distributieriem bekeken, en voor zover ik het kan bekijken is deze geproduceerd op 19-11-08. Volgens het serviceboekje is de riem waarschijnlijk vervangen op 17-6-2009 op 93583 km.
 

Antera

Donateur
Vervangen dus. de 5 jaar zijn voorbij. Geen gokje wagen. Nieuwe riem is goedkoper dan een nieuwe motor
 

EdZ

Donateur
Tja, lastig. Qua km zou hij nog zo'n 50000 moeten kunnen hebben. De max. leeftijd van 6 jaar is een indicatie die ik van een dame bij Skoda kreeg, ik weet niet of dat gangbaar is voor riemen en spanrollers. €450 is niet schokkend, maar voor een auto van 13 jaar een aardig percentage van de aanschafprijs lijkt me.
 

Havana

Forumguru
Je bent wel gek als zoiets bij de dealer laat doen, zeker bij een auto van die leeftijd...
 

Antera

Donateur
DAmn 300 euro montage kosten die zijn niet wijs dat doen we toch echt wel voor veel minder en dan word de waterpomp en spanrollen ook mee vervangen en ook van Continental wat de dealer ook monteerd
 

turboturbo

Forumguru
Kun je de distributieriem zien zitten dan? Weet je zeker dat je niet tegen een multiriem / V-snaar aan zit te kijken?
 

Joske

Forumguru
ja vraag ik me ook wel af.. je moet de tandriemkap verwijderen om toch iets of wat te kunnen zien aan je getande riem als ik zo kijk in Elsa
 

milanseegers

Forumguru
Klopt, de behuizing zit vast met 2 metalen clipjes, die kun je er af wippen. Pas op dat ze niet wegspringen de motorruimte in..
 
Bovenaan Onderaan