Distributieriem vervangen nodig?

EdZ

Donateur
Als de riem niet de dynamo aandrijft is het de distributieriem.

Volgens mij 450 bij de dealer. Losse onderdelen 150-200.

Cordoba

Forumguru
Distributieriem hoeft niet z.s.m. vervangen te worden, (gezien ie er net iets meer dan 5 jaar en pakweg 50.000 km op zit), maar het is wel aan te raden om 'm het komende half jaar/driekwart jaar te vernieuwen. Ik kocht mijn auto met 97 k op de teller en 7 jaar oud, en had al een afspraak voor vervanging geregeld, vóór ik de auto had. Dat bleek ook geen overdaad: de riem zat al vol met droogte scheuren. Bij vervangen in elk geval ook de waterpomp mee vervangen (de kans is groot dat die er anders halverwege de levensduur van de nieuwe riem mee stopt), en het meevervangen van rollen en spanrol is gewoon voorschrift. Al te veel gezien dat rol/spanrol niet mee vernieuwd werden, en dat binnen een half jaar een bezuiniging van 25 euro, goed was voor een nieuw motorblok.

EdK

Forumguru
Als ik naar eerste foto kijk en dan de achterliggende snaar dan lijkt die wel erggg versleten
Voorste ziet er zo van foto af nog goed uit, maar je ziet natuurlijk maar een stukkie van de snaar
Hoe ziet de rest er uit ?
Hoeft natuurlijk maar een slecht stuk op te zitten terwijl de rest goed is

1422

Nieuw lid
Ik zal morgen bij daglicht de rest van de snaar ook even fotograferen. Voor zover ik het kon zien, ziet de voorste snaar er volledig zo uit. De achterste heeft wel een rafel aan de zijkant (dat is net te zien op de foto).

Joske

Forumguru
En 191108 zou zo maar eens productiedatum kunnen zijn, dat wil zeggen dat de riem 6 jaar oud is.

1422

Nieuw lid
Ik heb zojuist nog even wat meer foto's gemaakt. De riem ziet er eigenlijk over zijn gehele lengte zo uit.

Overigens, bedankt voor al het advies.

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Dat is afhankelijk van de motor.. er zijn er met ketting en er zijn er met tandriem..

Geef mij maar een tandriem;)

Spierings

Forumguru
Dat is waarschijnlijk een ketting maar zou het toch even checken, als het een riem is dan ben je al wel wat te laat met vervangen;)

turboturbo

Forumguru
Vzv ik weet zijn de alleen de 1.2 12V driecilinder (benzine) en 1.4 MPI 8-Klepper (dus niet de 16V) uitgevoerd met een distributie ketting....

Ted

Forumguru
Visueel ziet hij er aan de buitenzijde prima uit. Om hem goed te beoordelen moet je ook de tanden (eventueel met een spiegeltje) goed inspecteren op gebreken. Heeft hij geen haarscheurtjes of rafels dan kan je er best mee doorrijden. tot de vereiste km stand. Om de 5 jaar vernieuwen of de km stand is een eis die zonder inspectie aangehouden wordt. Maar indien je met name de leeftijd overschrijdt is een visuele inspectie noodzakelijk. Continentaal heeft ergens een afkeurnorm op een site staan waarin je de gebruikelijke gebreken kan aan herkennen.

Bovenaan Onderaan