bobby45
Actief lid
[h=2]Doe-het-zelf biodiesel voor iedereen?[/h]donderdag 9 februari 2012 Een eigen dieselpomp, gevoed met oud frituurvet, klinkt dat niet goed? Milieusparend CO2-neutraal bezig, vanaf maar 17 eurocent de liter, zegt de site van GreenGenie. Neem wat vaker frikandellen en frieten, dan eet de auto als het ware mee. Goed voor het klimaat, al is het gefrituurde eten minder gunstig voor uw gezondheid. Zijn er nog meer bedenkingen?
Eerst nog een positief punt, vaker het vet in de frituur verversen is gezond. Bakken in oude olie is niet goed, dat gebeurt niet meer als de GreenGenie biodieselmaker staat te wachten op meer gebruikt vet.
[h=3]Ontesteren, drogen, klaar[/h]Er is al heel wat afgeëxperimenteerd met dieselrijden op frituurvet. Zodoende zal het de meeste automobilisten wel duidelijk zijn dat zomaar plantaardige vet of olie in de tank gooien bepaald ongezond is voor een dieselmotor.
Twee jaar, zo meldt GreenGenie, is er gewerkt aan hun installatie om uit plantaardige vetten echte biodiesel te maken. Er gaat methanol en een katalysator bij, om dat vet om te esteren. Het komt erop neer dat de chemische opbouw wordt veranderd, waardoor het plantenvet meer gaat lijken op diesel uit aardolie.
Daarna wordt het tussenproduct gewassen om de methanol er weer uit te krijgen. Dan nog drogen, en je eigen CO2-neutrale diesel is klaar.
[h=3]Geschikt voor elke motor?[/h]Als je het goed doet ontstaat biodiesel volgens EN 14214-norm, waarop een dieselmotor goed kan lopen. Met drie beperkingen.
Biodiesel is zuurder dan gewone diesel, langdurig gebruik kan pakkingen en delen van de inspuitinstallatie aantasten. Omdat in biodiesel iets minder energie zit loopt het brandstofverbruik wat op. En biodiesel neigt meer tot stollen bij vorst, het moet dan gemengd worden met gewone diesel.
De chemische reactie van het om-esteren reageert nauwkeurig. Wordt niet precies de juiste hoeveelheid methanol en katalysator bijgemengd, dan wordt de plantaardige olie niet volledig omgezet. Eigenlijk moet elke lading biodiesel uit de GreenGenie worden getest op zuurgraad, of het wel volledig is omgezet.
[h=3]Niet echt kosteloos[/h]Dat van die 17 cent per liter, om frituurolie om te zetten in biodiesel, hadden we ergens meer gehoord. Eerdere AMT-berichten over doe-het-zelf biodiesel installaties vindt u hier en hier.
Het begint met een GreenGenie-ketel uit Nijehaske, dus vervoerskosten om hem thuis te krijgen. Nadat minstens 1.199 euro exclusief BTW is neergeteld voor een van de drie formaten waarin de GreenGenie wordt gemaakt.
Dan hebben we methanol nodig, 0,2 liter per liter afgewerkte frituurolie die gebruikt wordt. Per jerrycan van 25 liter tikken we weer ruim 26 euro ex BTW af.
[h=3]Praktische vraagjes[/h]Van elke lading frituurvet houden we een beetje glycerine over, waar laten we dat? En hoeveel snackbars hebben we in de buurt, om ladingen van 75 liter oud vet in te slaan? Moeten we dat dan ook eerst filteren, dat er geen kroketkruimels en ontsnapte frietjes meer in drijven? Je bent er dus ook wel even tijd mee kwijt, aan het thuis brouwen.
Dat zit allemaal niet in die 17 cent per liter. Net zo min als een klein probleempje dat wel netjes op de site van GreenGenie genoemd wordt. U heeft toch wel een “Vergunning inrichting voor de vervaardiging van verbruiksbelastinggoederen”?
Want eigenlijk mag je niet zomaar autobrandstof maken, dan moet accijns worden afgedragen. Alleen als de biodiesel ‘off road’ wordt gebruikt voor bijvoorbeeld landbouwwerktuigen hoeft dat niet. In andere gevallen ontduikt u belasting, een van de ergste misdaden die in beschaafde landen voorkomen.
Peter Fokker (Redactie AMT)
AMT.nl - Doe-het-zelf biodiesel voor iedereen?

[h=3]Ontesteren, drogen, klaar[/h]Er is al heel wat afgeëxperimenteerd met dieselrijden op frituurvet. Zodoende zal het de meeste automobilisten wel duidelijk zijn dat zomaar plantaardige vet of olie in de tank gooien bepaald ongezond is voor een dieselmotor.
Twee jaar, zo meldt GreenGenie, is er gewerkt aan hun installatie om uit plantaardige vetten echte biodiesel te maken. Er gaat methanol en een katalysator bij, om dat vet om te esteren. Het komt erop neer dat de chemische opbouw wordt veranderd, waardoor het plantenvet meer gaat lijken op diesel uit aardolie.
Daarna wordt het tussenproduct gewassen om de methanol er weer uit te krijgen. Dan nog drogen, en je eigen CO2-neutrale diesel is klaar.
[h=3]Geschikt voor elke motor?[/h]Als je het goed doet ontstaat biodiesel volgens EN 14214-norm, waarop een dieselmotor goed kan lopen. Met drie beperkingen.
Biodiesel is zuurder dan gewone diesel, langdurig gebruik kan pakkingen en delen van de inspuitinstallatie aantasten. Omdat in biodiesel iets minder energie zit loopt het brandstofverbruik wat op. En biodiesel neigt meer tot stollen bij vorst, het moet dan gemengd worden met gewone diesel.
De chemische reactie van het om-esteren reageert nauwkeurig. Wordt niet precies de juiste hoeveelheid methanol en katalysator bijgemengd, dan wordt de plantaardige olie niet volledig omgezet. Eigenlijk moet elke lading biodiesel uit de GreenGenie worden getest op zuurgraad, of het wel volledig is omgezet.
[h=3]Niet echt kosteloos[/h]Dat van die 17 cent per liter, om frituurolie om te zetten in biodiesel, hadden we ergens meer gehoord. Eerdere AMT-berichten over doe-het-zelf biodiesel installaties vindt u hier en hier.
Het begint met een GreenGenie-ketel uit Nijehaske, dus vervoerskosten om hem thuis te krijgen. Nadat minstens 1.199 euro exclusief BTW is neergeteld voor een van de drie formaten waarin de GreenGenie wordt gemaakt.
Dan hebben we methanol nodig, 0,2 liter per liter afgewerkte frituurolie die gebruikt wordt. Per jerrycan van 25 liter tikken we weer ruim 26 euro ex BTW af.
[h=3]Praktische vraagjes[/h]Van elke lading frituurvet houden we een beetje glycerine over, waar laten we dat? En hoeveel snackbars hebben we in de buurt, om ladingen van 75 liter oud vet in te slaan? Moeten we dat dan ook eerst filteren, dat er geen kroketkruimels en ontsnapte frietjes meer in drijven? Je bent er dus ook wel even tijd mee kwijt, aan het thuis brouwen.
Dat zit allemaal niet in die 17 cent per liter. Net zo min als een klein probleempje dat wel netjes op de site van GreenGenie genoemd wordt. U heeft toch wel een “Vergunning inrichting voor de vervaardiging van verbruiksbelastinggoederen”?
Want eigenlijk mag je niet zomaar autobrandstof maken, dan moet accijns worden afgedragen. Alleen als de biodiesel ‘off road’ wordt gebruikt voor bijvoorbeeld landbouwwerktuigen hoeft dat niet. In andere gevallen ontduikt u belasting, een van de ergste misdaden die in beschaafde landen voorkomen.
Peter Fokker (Redactie AMT)
AMT.nl - Doe-het-zelf biodiesel voor iedereen?