Tsja, dat blijft natuurlijk een heel oude discussie afhankelijk van persoonlijke smaak. In de "oude motoren" ging het om 1600 cc of 2 liter..dus we zijn al een eind gekomen! Wat voor mij vaak doorslaggevend is is het max koppel bij een zo laag mogelijk toerental, vind ik gewoon lekker rijden..daarom ook de keus voor een 2 cilinder op 2 wielen met desmodromische klepbediening. Vwb 1.2 tov 1.4 bij de Yeti..er is een koppelverschil van 25 Nm, dit merk je wel in het dagelijks gebruik. En vanwege de 200cc extra is idd het turbogat ook minder merkbaar. Nogmaals, het is vaak wel een persoonlijke beleving en afhankelijk van je rijstijl. Ik heb ook serieus gedacht aan de 1.8, maar het brandstofverbruik is daarvan weer (voor mij) te hoog. Dus dan is voor mij de 1.4 een heel goede middenweg. Dat "middenweg" gat is daarom ook opgevuld door Skoda, een beetje "best of both worlds". Ken nog niet alle details van de 1.4 tov de 1.2, maar ik denk dat de klepoverlap ook wat groter is (de tijd dat uitlaatklep en inlaatklep beide open staan) en dit geeft een wat goedmoediger motorkarakter, en een rustiger loop van het blok. Ik denk dat de 1.2 wat hogere nokken heeft en dus een "snellere" kleppen tijd om het vermogen van 105 pk uit een 1.2 te halen. De enige reden waarom dit kan is dat men in staat is met grotere precisie, en dus kleinere toleranties, onderdelen zoals een nokkenas en de bediening daarvan te produceren. Een andere ontwikkeling die daaraan bijdraagt is de ontwikkeling van de smeerolie geweest...de film is sterker door o.a. polymeren (dopes) die men toevoegt en andere dopes zorgen voor minder "slijtage" van de olie waardoor de storingsgevoeligheid afgenomen is van de mechanische delen en dus die ontwerp grenzen daarop ook weer opgerekt zijn.
Een kadett 1200 van zeg 20 jaar terug was gelukkig met de helft van het vermogen van de 1.2 Yeti...
Je ziet wel, kan er nog veel meer over vertellen, maar dat type ik zo een heel blad vol...
Terug naar je vraag; de 1.2 is natuurlijk voldoende, maar heeft ihkv bovenstaande wel een ander motorkarakter dan de 1.4...