Dooie mus ??????

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dit soort frases zie je wel meer en dan blijkt het later niet om 1 auto te gaan waarin al deze zaken verenigd zijn, maar hebben ze gewoon een aantal features van verschillende modellen in 1 zin opgenomen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Suggereert ja. Maar je hebt wel vaker als je zo'n brochure leest dat je denkt he leuk, dat en dat zit er op om er dan vervolgens achter te komen dat zoiets dan alleen voor een bepaalde uitvoering geldt. Maar die 1.4 met DSG en 4x4 zal er wel komen en ook wel een 1.8 met dsg. Vraag is alleen wanneer.
 

Jan_Hein

Actief lid
Hier een scan van het betreffende artikel.

2chuh4h.jpg
 

EdK

Forumguru
Ach rosinfield toen de yeti uitkwam en er alleen een 1,2 en een 1,8 in benzine uitvoering kwam.
Was het antwoord op de 1,4 vraag, dat deze nooit en te nimmer zou uitkomen , maar tjsa Multi 1100 rijd er al in en als alles goed gaat ik ook binnen een maand
Dus ga er maar van uit dat er een 4x4 komt en ook een DSG bak en het zal me niets verbazen als de 1,8 uiteindelijk verdwijnd vanwege tegenvallende verkopen.
 

Multi1100

Actief lid
@EdK, zou je best eens gelijk in kunnen hebben vwb die 1.8..in misschien niet vanuit fabriek maar wel vanuit PON voor de NL markt. Denk zelf dat wanneer ze ook nog een 1.6 TDi erbij zetten dat ook wel een succesnummer hier kan worden..
 

corsaar

Senior Member
Zou het nu echt veel schelen 1.2 of 1.4 ja uiteraard 0.2 maar wat kan hij meer 12 sec eerder op de 100 of geen turbogat ?
 

Multi1100

Actief lid
Tsja, dat blijft natuurlijk een heel oude discussie afhankelijk van persoonlijke smaak. In de "oude motoren" ging het om 1600 cc of 2 liter..dus we zijn al een eind gekomen! Wat voor mij vaak doorslaggevend is is het max koppel bij een zo laag mogelijk toerental, vind ik gewoon lekker rijden..daarom ook de keus voor een 2 cilinder op 2 wielen met desmodromische klepbediening. Vwb 1.2 tov 1.4 bij de Yeti..er is een koppelverschil van 25 Nm, dit merk je wel in het dagelijks gebruik. En vanwege de 200cc extra is idd het turbogat ook minder merkbaar. Nogmaals, het is vaak wel een persoonlijke beleving en afhankelijk van je rijstijl. Ik heb ook serieus gedacht aan de 1.8, maar het brandstofverbruik is daarvan weer (voor mij) te hoog. Dus dan is voor mij de 1.4 een heel goede middenweg. Dat "middenweg" gat is daarom ook opgevuld door Skoda, een beetje "best of both worlds". Ken nog niet alle details van de 1.4 tov de 1.2, maar ik denk dat de klepoverlap ook wat groter is (de tijd dat uitlaatklep en inlaatklep beide open staan) en dit geeft een wat goedmoediger motorkarakter, en een rustiger loop van het blok. Ik denk dat de 1.2 wat hogere nokken heeft en dus een "snellere" kleppen tijd om het vermogen van 105 pk uit een 1.2 te halen. De enige reden waarom dit kan is dat men in staat is met grotere precisie, en dus kleinere toleranties, onderdelen zoals een nokkenas en de bediening daarvan te produceren. Een andere ontwikkeling die daaraan bijdraagt is de ontwikkeling van de smeerolie geweest...de film is sterker door o.a. polymeren (dopes) die men toevoegt en andere dopes zorgen voor minder "slijtage" van de olie waardoor de storingsgevoeligheid afgenomen is van de mechanische delen en dus die ontwerp grenzen daarop ook weer opgerekt zijn.
Een kadett 1200 van zeg 20 jaar terug was gelukkig met de helft van het vermogen van de 1.2 Yeti...
Je ziet wel, kan er nog veel meer over vertellen, maar dat type ik zo een heel blad vol...
Terug naar je vraag; de 1.2 is natuurlijk voldoende, maar heeft ihkv bovenstaande wel een ander motorkarakter dan de 1.4...
 

Falcon

Donateur
Het wordt waarschijnlijk de 1.4TSI met DSG, maar ook met altijd 4x4. Tiguan kent namelijk de versie 1.4TSI met 4x4 en geen DSG.

Yeti zou te concurrerend zijn zonder DSG en wel 4x4 voor de Tiguan.
 
Bovenaan Onderaan