Doorbuigen plank kofferbakmat

guido73

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb Afgelopen vrijdag een tweedehands Octavia gekocht. Dit is een ex-lease wagen van december 2019 met 112K op de teller en 1.5TSI motor. Bij het ophalen van de auto keek ik nog eens in de kofferbak en viel me op dat de mat nogal doorboog. Dat was me bij de eerste bezichting niet opgevallen. Bij het optillen van de mat zag ik dat er cardboard aan de achterkant was gelijmd en dat deze precies in de een uitsparing van de plaats van het reservewiel paste. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar veel in de achterbak vervoerd waardoor de plank is gaan doorbuigen en scheuren (zie foto's).
Echter de constructie verbaasd mij want als deze niet ergens in het midden ondersteund wordt is het logisch dat bij belasting het cardboard buigt/breekt. Ik vraag mij af zou er boven het reservewiel niet een soort opbergvak hebben gezeten voor bijv. de krik, moersleutel en andere toebehoren en dat de vloermat hierop steunde? Het zat er niet in.
Ik kan niets vinden op internet over deze uitvoering en wat er mogelijk boven het achterwiel heeft gezeten. Heeft iemand een idee? NB. Een nieuwe vloermat van dit type blijkt zeer speciaal te zijn en wordt alleen nog door de Skoda fabriek in Tsjechie geleverd (a 80 euro) maar je moet hem wel zelf komen ophalen! :-).
Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten Guido

Bijlagen

• 20250421_165526 (1).jpg
    20250421_165526 (1).jpg
    510,8 KB · Weergaven: 45
  • 20250421_165550 (1).jpg
    20250421_165550 (1).jpg
    711,9 KB · Weergaven: 46
  • 20250421_165619 (1).jpg
    20250421_165619 (1).jpg
    777,7 KB · Weergaven: 46

hemi24

Forumguru
Reservewiel zit niet vast en je mist het boordgereedschap.
Weet niet wat de vorige berijder hiermee heeft willen bereiken, maar lijkt mij aardig halfbakken zo!

1745268615274.jpeg

hemi24

Forumguru
@PizzaPieter : mijn plaatje komt van Skoda en is hoe het eruit zou moeten zien; bij @guido73 zie je alleen een los thuiskomertje.

Misschien dat er ergens anders in de auto nog wat gereedschap ligt, maar zonder krik en wielmoersleutel, weinig zinvol, als je het mij vraagt.

eriktv

Forumguru
Normaliter steunt dit af op de inlegbak inderdaad. Als ik daarin iets scheef leg (afneembare trekhaak meestal..), blijft het hardboard direct omhoog staan. Oftewel daar hoort de steun dus te zitten.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Ik ben in de war, excuses. Jouw plaatje is hoe t hoort, niet hoe t.was bij ts.

Ps: die piepschuim inlegbak heeft normaliter toch zelfde hoogte als band/velg? Ligt er misschien een smaller wiel in, waardoor hij helemaal doorzakt?

Slider

Forumguru
Wat ik vermoed is dat het reserve wiel van @guido73 ook niet origineel is. Deze is zo smal/dun dan de vloer mat nooit hier wordt ondersteund, met of zonder inleg deel zoals op @hemi24 foto.

Persoonlijk kan ik hier niets verder over zeggen, mijn O3 FL (ook ex lease) heeft een enorm schuim inleg deel voor alle meuk en band vul setje. De vorm van het hele reserve wiel vak. Mijne was nooit met reserve wiel geleverd.
8e8fbf31-ee76-4e61-8ede-9418c6681a3b

Wellicht was deze O3 ook zonder reserveband geleverd en heeft de vorige eigenaar er zelf een willekeurige band in gelegd, waardoor ook de krik en dergelijke nu ontbreekt. Zou er wel een band vul setje in moeten liggen....

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Van een 'band vulsetje' van ~6 jaar oud hoef je de spuitbus met 'schuim' niet in de auto te houden, die is (bijna?) over de datum.
@guido73 koop er een gereedschap rolletje (wielmoersleutel ed.) bij, en een krikje, en leg dat 'rammelvrij' in dat thuiskomertje.
Als dat nog niet de juiste hoogte geeft, nog een plankje of zoiets erbij.
De 'discussie' over wat er in hoort (zou moeten zitten) is nu niet erg nuttig voor TS.

Slider

Forumguru
De 'discussie' over wat er in hoort (zou moeten zitten) is nu niet erg nuttig voor TS.
Ligt er aan wat hij er mee wilt doen, zo weet hij de opties of wat er met de auto is gebeurd.

Vriend van mij heeft ook een plank onder de vloer gelegd tegen het doorzakken. Komt door een hond vormig "kalf" in de kofferbak van 65Kg. :ROFLMAO:
Daar is genoeg ruimte voor, welke dikte plank ligt aan de band, zal getest moeten worden.

hemi24

Forumguru
@guido73 : om verrassingen te voorkomen: check ook even of jouw auto geen slotbouten heeft, want zonder adapter, wordt dat ook lastig!

1745308319306.jpeg

Je mist waarschijnlijk ook het pincetje om de sierdopjes van de wielbouten te trekken.

S28ca862cdc67455aa44a3f331658d2736.jpeg_960x960q75.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Mijn Greenline is destijds ook geleverd zonder reservewiel. Met de koop van een tweede set lichtmetaal voor winterbanden ligt er nu altijd een zomerwiel of winterwiel in de kofferbak. Bij superskoda destijds (https://www.kopacek.com/nl/) een reservewiel set gekocht. Omdat er altijd zo'n 250 kg aan kratten met materiaal in de kofferbak ligt (ja er zitten hulpveren onder) heb ik ook van 22mm MDF een extra vloer gemaakt. Het wiel en boort gereedschap liggen vast in de kofferbak en de vloer is "onverwoestbaar" De vloer ligt ook gelijk met het reservewiel (16 inch Ilias velg 205 breed)

Bijlagen

• IMG_9012 (Medium).JPG
    IMG_9012 (Medium).JPG
    190,9 KB · Weergaven: 14
  • IMG_9011 (Medium).JPG
    IMG_9011 (Medium).JPG
    188,5 KB · Weergaven: 14
  • IMG_9010 (Medium).JPG
    IMG_9010 (Medium).JPG
    232,1 KB · Weergaven: 13
  • IMG_9009 (Medium).JPG
    IMG_9009 (Medium).JPG