Doormeten stoelverwarming Fabia I Elegance

Goedemiddag Allemaal,

Mijn eerste 'vraag' op dit forum...
Omdat er in de Skoda Fabia die ik vorige maand gekocht heb is gerookt heb ik deze schoongemaakt met een sopje van warm water en Quick 'n Bright. (zie ook mijn introductie stukje) De bestuurdersstoel was behoorlijk ranzig. Ik heb alles uiteindelijk prima schoon gekregen alleen was voor de bestuurdersstoel redelijk wat vocht nodig om die schoon te krijgen. Ondanks dat ik de boel twee dagen heb laten drogen heeft dit er zeer waarschijnlijk in geresulteerd dat de stoelverwarming van die stoel nu niet goed meer werkt. De bijrijdersstoel werkt prima.
Wanneer ik op het dashboard de stoelverwarming aan zet, doet deze niets. Wanneer ik op de zitting druk met twee of drie vingers in het midden waar de zitten tegen de rugleuning aan zit, voel ik daar de kabelboom zitten en wordt de stoel warm.
Foto ter illustratie:
Fabia3.jpg


Ik had de dealer al gebeld, maar als die de hele stoel er uit moet halen en het element vervangen ben ik een gigantisch bedrag kwijt (meer dan €400,-)
Na het lezen van diverse posts en nuttige informatie of jullie geweldige forum heb ik gister avond beide voorstoelen uit de auto gehaald en de zittingen van de bijrijdersstoel op de bestuurdersstoel gezet. De bestuurdersstoel zit inmiddels weer in de auto en die werkt prima inclusief de stoelverwarming.

Nu kan ik natuurlijk met die losse zitting naar de dealer gaan, dat scheelt me in ieder geval een hoop geld, maar ik wil eigenlijk zeker weten dat er iets moet gebeuren aan die zitting en niet dat door al het aansluiten en friemel die zitting het gewoon doet nu.
En nu eindelijk de vraag. :D Kan iemand mij vertellen óf en hoe ik die zitting kan doormeten?
Ik heb een multimeter. Ik ben alleen niet zo'n ster in elektronica. Een uitleg op zijn Nijntjes zou mooi zijn :dankje:

Alvast bedankt.
 

andrehj

Forumguru
Kun je niet kijken naar de draaddikte? Waarschijnlijk zullen er wat dunne draden voor beveiliging en sensoriek zijn, en de twee dikste van en naar het verwarmingselement. Als je nu de weerstand meet bij de werkende en de niet werkende stoel, zou je een verschil moeten meten. Als je daar dan de multimeter op zet, kun je misschien door wat friemelen uitvinden waar de breuk zit.
Als je zo ver bent, kun je beoordelen of het repareerbaar is, of dat er een nieuw verwarmingselement in moet (weet niet of die los leverbaar zijn).
 

turboturbo

Forumguru
Ik wilde net de suggestie maken dat je iig de zetels van de bestuurders stoel en de bijrijders stoel zou kunnen uitwisselen (heb ik ook gedaan) maar ik lees nu dat je dat al gelukt is! :thumbsup:
 
Ja klopt turboturbo , Het kwam ook door een post van jou waarin je dit beschreef dat ik er aan begonnen ben. Het geheel viel me reuze mee.

Weet iemand of dat er iets van (druk)sensor in de zitting zit waardoor de verwarming niet aangaat als er niemand op zit? Wat ik namelijk wil doen is de losse electronica van de stoelverwarming en de zitting aansluiten om te voelen of die het doet.
 

Joske

Forumguru
Bij mijn O3 kan de zetelverwarming gewoon aan ondanks er niemand op zit. Lijkt mij logisch en ook kostenefficiënt. ;)
 

Joske

Forumguru
Ohja verwarmingselelement is ook los verkrijgbaar hoor. Indien gewenst zoek ik prijs en artikelnummer op. Bouwjaar en type gewenst uiteraard ;)
 
Omdat ik zo 'slim' was om de bestuurders stoel al in te bouwen is het een beetje lastig om die nog door te meten. De kabels zitten behoorlijk onbereikbaar onder de stoel.
Ik heb zojuist de losse zitting met de 'controller' die onder de stoel zit aangesloten in mijn auto. Ik heb de auto gestart en beide stoelverwarmingen vol aangezet en ben op de achterbank gaan zitten.
Ik kan in ieder geval bevestigen dat de stoelverwarming werkt zonder dat je er op hoeft te zitten. De bestuurdersstoel werd netjes warm. De losse zitting helaas niet.
Ik heb inmiddels wel gevonden wat het probleem is. Van de vier stroomsnoertjes die de zitting in lopen is er eentje letterlijk geknapt. Dit had ik in eerste instantie niet gezien omdat de vier snoertjes netjes in 1 boom zitten en hij in de zitting geknapt was en de andere kant netjes de kabelboom ingeschoven was.

Joske, bedankt voor het aanbod. Ik twijfel een beetje wat wijsheid is in deze. Het verwarmingselement zit geplakt aan het schuim van de zitten en zit ook nog eens met ringetjes vast. Los van het feit dat ik dan ringetjes en zo'n tang moet aanschaffen, is er ook het risico dat de boel niet netjes van het schuim af komt. De Skoda dealer zei dat voor mijn auto (Fabia Elegance 1.4MPi 68PK uit 2001) een los verwarmingselement €79 euro kost (ik gok excl. btw) Nu zal de beste man daar geen uren werk aan hebben (ik gok binnen een half uur á een uur gefixt) dus ben ik voor zo'n €150,- klaar.
Tenzij jij voor veel minder zo'n element weet te vinden, of er iemand is in de buurt van Rotterdam die een centje bij wil verdienen door mij er mee te helpen, neig ik sterk naar het de dealer laten doen.
 

andrehj

Forumguru
Een geknapt snoertje moet wel te solderen zijn toch? Kun je niet (met een beetje druk op de juiste manier) wat ruimte rondom de kabels maken?
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of het mogelijk is, maar als je een nieuw verwarmingselement gewoon op het oude element 'plakt' heb je niet het probleem dat je de oude los moet halen van het schuim. Het is niet mogelijk om de draadbreuk te repareren door solderen in combinatie met krimpkous?
 
Solderen en krimpkous zie ik niet zo zitten. Het stukje zit zo diep/ver in het schuim dat ik er echt niet bij kan. Laat staan om een stukje te strippen.
Joske, weet jij misschien of dat het stoelverwarmingselement ook de kabels bevat? Dit lijkt namelijk één geheel te zijn. Als dit een los onderdeel is zou ik alleen een kabelboom nodig hebben en dus ook niet het hele element los halen.
 

Joske

Forumguru
Dat weet ik niet Patrick.. Mij lijkt het alsof de kabelboom bij het regelelement horen en niet bij het verwarmingselelement.
 
Hmm, vreemd. Het voelt als één geheel namelijk. Ik zal bij gelegenheid nog eens kijken.
Voorlopig ben ik nu met lekkere warme billen op kantoor aangekomen omdat in ieder geval de stoelverwarming aan de bestuurderskant het doet. :jaja:
 
Michelv., bedankt voor de info. Deze kabel lijkt alleen niet echt op degene die in mijn zitting zit. (zie foto in de originele post)
Als ik de kabel met mijn vinger volg het schuim van de zitting in voel ik geen stekker of iets.
 

Michelv.

Forumguru
Maar het klopt wel:D Dit is de kabel van onder de stoel naar het bedieningspaneel in dashboard en naar aansluiting zekeringkast en naar de BCM.

Kijk maar naar de foto die ik erop gezet heb, de benamingen staan volgens mij verkeerd op die foto, de groene zou onder de stoel zitten, en die klopt met de groene die aan jouw zitting zit.
 
Michelv. , Je hebt gelijk. Deze kabel is bij mij nog goed. Het gaat echt om het stuk kabel dat aan het verwarmingselement zit. (zoals op de foto). Ik gok dat deze er aan vast zit en dus bij het setje hoort en niet los gekocht hoeft te worden.
 

Michelv.

Forumguru
Dat klopt, ik bedoelde ook te zeggen dat aan de mat het overige stuk kabel vast zit, dat als je dus een nieuwe mat koopt dat je dan goed zit(onder voorbehoud natuurlijk, weet het niet helemaal zeker;))
 

Antera

Donateur
Door meten zal je nu toch moeten doen. Een klein stukje warm word is niet erg logisch omdat het een ringleiding is. Is deze onderbroken dan werkt hij in zijn geheel niet meer.

Je zal de 2 draden naar de mat moeten hebben en die door moeten meten dan weet je of die kapot is. Heel misschien zit er nog een thermosensor in de zitten die kapot is al ben ik die bij de auto's die ik gedaan heb nog niet tegen gekomen.

Heb deze matten bij diverse auto's al vervangen. Meestal zit deze gelijmt op het schuim en kan je die met beleid er mooi afhalen om de nieuwe te plaatsen.
 
Ik ga vanavond naar mij zwager toe. Die is erg handig met een soldeerbout en heeft ook een goede. Ik zal morgen laten weten hoe dit is afgelopen :thumbsup:
Met een beetje mazzel is het dan kosteloos opgelost...
 
Bovenaan Onderaan