Doormeten stoelverwarming Fabia I Elegance

Gister avond dus met mij zwager netjes de boel aan elkaar gesoldeerd en thuis aangekomen alles aangesloten. Helaas, geen warmte :cry:

Wat ik wil doen is de stof losmaken van de zitting door de ringetjes door te knippen. Op deze manier kan ik deze nog even wassen. Dit geeft tevens de mogelijk om toch nog even te kijken of er iets te vinden is wat ik zelf kan maken. Mocht dit niet het geval zijn ga ik er mee naar de dealer.

Joske, Kan jij in dat prachtige programma van je ook zien was een nieuwe zitting kost? (dat schuimstuk) Deze is bij mij al behoorlijk versleten omdat deze van de bestuurdersstoel was. En ik denk dat als de dealer de stoelverwarming moet vervangen, dat de kosten aan arbeid van het verwijderen van het oude verwarmingselement net zo hoog zijn of niet veel minder dan een nieuwe zitting.

Antera

Donateur
ringetjes moeten weer nieuw besteld worden en daarvoor heb je een speciale tang nodig om die weer dicht te kunnen knijpen. Meet even als je de stoelverwarming aan zet of er 12V op de draden van de matten komt te staan. Zo ja weet je 100% zeker dat je matten kapot zijn en dat je nieuwe moet hebben anders moet je het ergens anders gaan zoeken

turboturbo

Forumguru
@Patrick Haak dezelfde vragen heb ik me destijds ook in verdiept. Ik kwam erachter dan een schuimstuk over de 40 euro kost (als ik me goed herinner, of zelfs meer) en ook niet gemakkelijk / goedkoper aan te komen (anders dan de dealer)

Aangezien in mijn geval het schuim van de zetel niet echt versleten was, maar gewoon iets minder stevig dan die van de bijrijders-stoel, vond ik het afdoende om hem een 2e leven in de bijrijders-stoel te gunnen. Ik ben nogal gevoelig voor een goede zitting ivm rug problemen, vandaar.

In mijn topic over de bestuurders zetel uitwisselen, heb ik dacht ik een voorbeeld geplaatst van wat voor soort reparatie setje je nodig hebt (tang en klemmetjes) die zijn weer wel via Ebay te vinden.

Antera, Bedankt voor je reactie. Dat van die ringetjes wist ik. Ondanks dat ik best handig ben is doormeten mijn zwakke punt. Ik zou niet weten hoe en wat ik moet doormeten... De vier kabeltjes die de stoel in gaan zitten zo diep en vast en dat ik daar niets kan meten. De rest zijn stekkers en ik zou niet weten welke punten ik zou moeten doormeten en wat dat dan zou moeten zijn.
Als ik de boel naar de dealer zou brengen moet die toch ook die ringetjes vervangen. Als ik de doorknip kan ik in iedergeval zien wat er onder zit en de bekleding wassen.
Met uitzondering van gisteren avond heb ik meestal alleen in het weekend tijd. En het is lastig om steeds in het weekend wat stapjes te doen om vervolgens weer een week zonder bijrijdersstoel te moeten rondrijden.

turboturbo, Ik had het setje inderdaad gezien in je post. Bij mij zijn beide zijkanten ingescheurd van het schuim. Dit maakt, ondanks dat het de bijrijdersstoel is, dat ik dit toch liever laat vervangen. En omdat ik inmiddels wegens tijdgebrek en ook een stukje gemak naar de dealer begin te neigen, denk ik dat het niet veel uitmaakt als ik een nieuwe schuimzitting laat aanrukken en daar de nieuwe stoelverwarming op laat zetten ten opzichte van een monteur die het oude stoelverwarmingselement moet verwijderen van de bestaande zitting.
Vandaar ook dat ik zelf de hoes wil los knippen. Scheelt de monteur werk, ik kan de stof wassen én een kijkje nemen wat er onder zit. Gewoon uit interesse.

Antera

Donateur
bijgesloten eht schema

Onder de stoel:

Als je meet op de Bruin en Bruin blauw (leuning) en op bruin/blauw en bruin geel ( zitting). Meten op weerstand. is beide goed is beide heel is een van de 2 oneindig is die kapot

je kan ook bruin/wit door verbinden met zwart/wit ( thermostaat) als die het dan weer doet is deze kapot

weet niet weaar je vandaan komt maar anders ben je hier ook welkom. stuk goedkoper dan de dealer vermoed ik

Bijlagen

• Fabia 1.pdf
    827,9 KB · Weergaven: 7
Antera , Ik kom uit Rotterdam. Even snel zoeken lijkt het er op dat jij/jullie in Breda zitten toch?
Dit is prima te doen qua afstand. Is het mogelijk om in de avonduren of het weekend er iets mee te doen?

turboturbo

Forumguru
Ik zie iets broeien... :troost:

Vandaar ook dat ik zelf de hoes wil los knippen. Scheelt de monteur werk, ik kan de stof wassen én een kijkje nemen wat er onder zit. Gewoon uit interesse.
Helemaal gelijk heb je. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en of je de stof mooi schoon krijgt!

Krijg je dan nu geen zin om het schuim juist in de bestuurdersstoel te laten vervangen met de nieuwe? Nu je daar toch voor gaat... (en dus die ook maar los knippen en dan die stof ook meteen even wassen? En dan beide door dealer/antera te laten herstellen?)

Ik ben blij dat ik een zwart interieur heb, ik zie dat de blauwe en grijze stoffen toch sneller vuil worden (of in elk geval; daarop zie je het beter)

Veel succes met de klus. Maak wat foto's voor ons van hoe je het aangepakt hebt! :thumbsup:

Die bestuurdersstoel blijft zitten ! :D Het zelf doen van dit soort dingen is meer uit kostenbesparing dan als hobby. De zitting van de bijrijdersstoel was nooit veel gebruikt en zit dus als nieuw nu op de bestuurdersstoel. Ook de stoelverwarming doet het prima. Dus lekker van af blijven.

Ik zal zeker wat foto's maken en delen als ik de boel los ga maken turboturbo ! Eerst maar even wachten wat Antera kan betekeken.

Antera

Donateur
Dit kunnen we zeker een keer savonds bekijken hoor geen probleem.,

Whatsapp me desnoods maar +31 615228709

Zo, daar ben ik weer...
Het is alweer een tijdje geleden, maar hier dan toch de afloop van het repareren van de stoel verwarming :thumbsup:

Ik heb de bekleding losgehaald en de ringetjes verwijderd. Er zitten in totaal 13 ringetjes die bekleding om zijn plek houden.
Stoel1.jpg

Stoel2.jpg

De stoelverwarming zelf is niets meer dan een flinterdun matje met een verwarmingsdraad er doorheen.
Stoel3.jpg

De losse bekleding heb ik vervolgens in de wasmachine gewassen. Alle vlekken en plekken zijn er nu uit. En de bekleding ruikt weer fris.

Omdat het schuim behoorlijke oud was, aan de onderkant aan beide wangen gescheurd én de metalen beugel waar de ringetjes aan horen niet goed meer vast zat wilde ik daar ook een nieuwe voor hebben. Dus, de Skoda dealer gebeld en en de rest door hun laten doen. De meerprijs van het werk was minimaal. De stoelverwarming is inclusief de kabel die naar de stoel zelf gaan en kost excl. BTW zo'n €77,-. Een los schuimkussen is iets meer dan €65,- excl. BTW.
Omdat het verwarmingselement niet op voorraad was, ook niet bij de leverancier heeft deze bijna 3 weken in backorder gestaan. :cry:
Het totaal inclusief het opnieuw vastmaken van de stof met de ringetjes en inclusief BTW was iets over de €200,-
Een hoop geld voor alleen wat stoelverwarming, maar de losse onderdelen is wat de prijs zo hoog heeft gemaakt. Die paar centen extra om niet zelf te hoeven prutsen met die ringetjes is het mij dan wel waard.

Het enige wat ik nu nog heb is dat, omdat ik zonder bijrijdersstoel heb rondgereden er een lampje op mijn dashboard brand van de airbag. Dat klop natuurlijk omdat de airbag van de passagiersstoel niet aangesloten was.
Ik heb zelf een ODBII Bluetooth module (goedkope Chinese variant) en op mijn Android mobiel Torque. Ik krijg netjes realtime data (Toeren, temperaturen etc) maar als ik een scan doe naar foutcodes zegt Torque dat er geen foutmeldingen te vinden zijn... :nono:

EdK

Forumguru
Airbag passagiersstoel is toch met sleutel in dashboard kast uit te schakelen en dus ook weer in ??
Misschien deze even uitzetten en weer aanzetten ??
Als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt...

Joske

Forumguru
Het enige wat ik nu nog heb is dat, omdat ik zonder bijrijdersstoel heb rondgereden er een lampje op mijn dashboard brand van de airbag. Dat klop natuurlijk omdat de airbag van de passagiersstoel niet aangesloten was.
is logisch.. op contact zetten van een auto wanneer een airbagschakelaar (onder de stoel in dit geval vermoed ik) resulteert altijd in een airbagstoring. Deze moet je laten resetten door iemand met VCDS of VCP of bij de dealer.. (mss wil die dat nog wel gratis doen na dat duur verwarmingpje ;) ).

Vergeet wel 1 ding niet: airbagstoring = airbagonderdelen werken niet of slechts gedeeltelijk!! (zo snel mogelijk in orde brengen dus)

Cordoba

Forumguru
Airbag passagiersstoel is toch met sleutel in dashboard kast uit te schakelen en dus ook weer in ??
Misschien deze even uitzetten en weer aanzetten ??
Als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt...

Dat geldt niet voor alle auto's zeker niet voor de Fabia I, daar zit het alleen als er als optie voor is gekozen (of de duurdere uitvoeringen). Verder zoals Joske ook al meldt: zo'n lampje kán betekenen dat er geen enkele airbag afgaat bij een aanrijding, dus zo snel mogelijk laten fixen.

Bovenaan Onderaan