Doorrijden of niet?

ElScorpione

Forumguru
Ik rijd in een Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline. Er staat nu 155.000 op de teller. De auto is van 2010. Op zich ben ik tevreden, maar ik vraag me af welke kosten ik de komende periode nog kan verwachten. Doorrijden of niet is dus de vraag. Stel dat ik besluit om door te rijden, dan verwacht ik er in totaal 250.000 km mee te rijden voor ik hem weg doe.

De EGR gaf laatst een sporadische storing. Die komt nu niet meer voor. Als ik doorrijd, laat ik daar wel iets aan doen. Waarschijnlijk de EGR dichtzetten, roetfilter weg en chiptuning.

Wat denken jullie? Is doorrijden verstandig of niet?
 

Bakkertje

Forumguru
Op zich kun je prima doorrijden enige wat ik me kan bedenken is een tweemassavliegwiel dat de geest geeft. Die gaan Ca. 200.000 mee ongeveer..
 

Skoda-MAN

Forumguru
@ElScorpione Ik zie er zat die ver over de 300k zijn gekomen en aan je Spritmonitor :yeehaa: te zien rijdt je niet als een gek. Maar je vraagt nu van je mede forumleden of ze helderziende zijn. Je hebt mensen die net medisch gekeurd zijn en in orde waren, bij de volgende straat storten ze neer en staan niet meer op.:angel:
Je kent zelf de geschiedenis van je auto en hoe je er mee omgegaan bent, als je daar vertrouwen in hebt dan rij je door. :thinking:
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt me gewoon een rekensommetje: aan de ene kant uitrekenen wat je bespaart aan afschrijving en aan de andere kant uitrekenen wat je extra betaalt aan onderhoudskosten bij doorrijden.
 

kansberg

Forumguru
Doorrijden is altijd voordeliger, ook al komt er een bimassa operatie aan en wil je diverse aanpassingen doen aan het uitlaatcircuit.
Maar tja.... dan is er dat gevoel wat de meeste onder (waaronder ikzelf :bloos:) ons wel kennen... en ben je snel verkocht wanneer je een exemplaar van je dromen tegenkomt. Of dat dan per definitie een betere auto is dan dat je al hebt is, wanneer je een gebruikte overweegt, is zeker de vraag, er moet geld bij en de afschrijving is groter omdat ik er vanuit ga dat je een jonger exemplaar koopt met minder kilometers.
Ga je voor een nieuwe, dan weet je het zeker maar dat vraagt dan ook een nog groter financieel offer.

Mezelf kennende op dit punt zou ik ook gaan uitkijken naar een andere auto, maar ik weet ook dat ik daarmee door de jaren heen heel wat geld hier aan uitgegeven heb, wat niet nodig was geweest, maar nog geen minuut spijt van heb gehad.

De keuze is er één in de categorie hart/verstand en als het op vrouwen en auto's aankomt is het meestal het hart dat met de eer gaat strijken. Dat zit nu eenmaal 'ingebakken' in de meeste mannen, dat heeft de natuur zo gewild denk ik.
 

Kogamyata

Senior Member
155.000 is niets voor 'n diesel. Doorrijden geeft meeste voordeel. Immers bij 'n nieuwe schrijf je de 1e 3 jaar ca 50 % af. Kijk in je verzekeringspolis wat er na 36 maanden max. wordt uitgekeerd bij total loss. Laat het daarna even weten. Ik denk dat je niet vrolijk word. Ik reed 450.000 km met Peugeot 405 (gewone) diesel (1991). Die rijdt nu nog als taxi in Mauretanië. Ben benieuwd. De groeten van ook 'n scorpione!!!
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ElScorpione

Forumguru
Ik verwacht niet dat hier helderzienden rondhangen ;) Maar wellicht zijn er mensen met auto's die veel kilometers geklokt hebben en dus wat kunnen vertellen over het onderhoud dat zij hebben gehad. Het is altijd een gok die je neemt. Je weet inderdaad niet wat er aan zit te komen. Hangt ook van je rijstijl af. Zoals je goed ziet rijd ik normaal. Ik ben absoluut niet iemand die puur op verbruikt rijdt en alleen maar op de schakelindicator let. Ik ben een vlotte rijder. Het verbruik ben ik dan ook zeer tevreden mee. Ik zal er eens voor gaan zitten een een rekensom maken. Afschrijving voorspellen is ook lastig. Zit veel verschil in zag ik.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik zit bijna in dezelfde situatie (2011, 140.000km) en was oorspronkelijk van plan om de auto na 4 jaar in te ruilen, vergelijkbaar met de meeste lease-contracten. Daar is de vergoeding die van m'n werkgever ook op gebaseerd. Maar aan de andere kant, ik heb zoveel vertrouwen in de auto dat ik toch wel min of meer de beslissing heb genomen om er nog een flinke tijd mee door te rijden, nog een jaar of 3 en ook tot de 250.000.

Onderhoud kan uiteraard gaan tegenvallen, maar afschrijving is ook zeker niet mis als je nu voor nieuw gaat. Dat onderhoud ben ik niet zo heel bang voor, ben ook een vrij rustige rijder, en rij vrijwel alleen ritten waarbij het zaakje goed warm wordt, 95% snelweg met 100, 120 en 130km limieten, waar ik me altijd wel aan hou.

Tot nu toe heb ik behalve het reguliere onderhoud een keer de airco opnieuw laten vullen (ik vermoed dat er af-fabriek al te weinig vloeistof in heeft gezet, er was geen lek, en sindsdien doet ie het stuk beter dan toen de auto nieuw was). Verder is de geribte riem vervangen. Waarschuwingslampjes hebben nog nooit gebrand, dus voor die EGR klep ben ik niet zo heel bang voorlopig. En als het gebeurt, so be it ...

We hebben wel besloten dat de gehele vergoeding van m'n werkgever uitgegeven wordt aan auto's, dus nog 3 jaar doorrijden met deze betekent dat er tegen die tijd geld is voor een klasse hoger (nieuwe Superb Combi, V70?), ofwel dat er tussendoor een citigo/Aygo of zo iets bij zou kunnen komen voor mevr. Tucker :)

Maar ja, iets nieuws is natuurlijk altijd leuk. Echter, ik lees hier op het forum best wel veel over issues met de O3, mooie auto, maar toch (puur gevoelsmatig, niet echt beredeneerd) heb ik er nog niet hetzelfde goede gevoel bij als ik bij de O2 wel heb. Het lijkt me toch een beetje een auto waar je geluk of pech mee kunt hebben. De meeste issues lijken ook wel door de dealers naar tevredenheid opgelost te worden, maar toch, met een nieuwe auto wil ik de eerste 30.000km helemaal niet naar de dealer. En een alternatief (zelfde ruimte, comfort en prijs) zie ik ook niet, dus nog een reden om lang door te rijden met de auto waar ik zeer tevreden mee ben.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@CharlesTucker Ik denk dat je gelijk hebt om nog lekker door te rijden. Bij elke auto hoort ook een beetje geluksfactor. Onderhoud netjes uitvoeren met goede kwaliteit olie is belangrijk. En ja, de kans op een turbo, koppeling of vliegwiel defect bestaat maar is niet zeker. Met veel snelweg km's slijt de koppeling al heel weinig en aan het brandstofverbruik te zien zal de turbo ook niet roodgloeiend worden. Rustig warm rijden en af laten koelen zijn heel belangrijk. Af en toe een beetje tempo is voor het roetfilter wel lekker.
 

CharlesTucker

Forumguru
Thanks, en het lijkt me nog steeds dat de topicstarter zo'n beetje in dezelfde situatie verkeert als ik. Doorrijden lijkt me ook voor @ElScorpione het "verstandigst", om financiele redenen. Maar er speelt natuurlijk ook de gevoelsfactor mee, en verder kennen we zijn financien niet, dus een advies wil ik niet geven, alleen mijn eigen overwegingen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@CharlesTucker Natuurlijk speelt de gevoelsfactor mee, maar ja, emoties zijn slechte raadgevers. Aan de andere kant is het zo, dat als we allemaal nuchtere rekenaars zijn de wereld erg saai zal worden.:maakmegek:
 

Flit

Lid
Inruilen of niet. Wij hebben er ook aan gedacht om het na 3-4 jaar te doen. De auto is inmiddels van 1998 en we kochten hem toen 3 jaar oud. Dus 14 jaar in bezit. Zie geen enkele reden om een auto eerder in te ruilen als hij aan je wensen en eisen voldoet. Scheelt een smak geld ook nog eens.
 

Flit

Lid
@Skoda-MAN

Honda Civic 1.5 Vtec-E station. Stuurt en schakelt nog als nieuw..

Gekocht met 123.000km op de teller, toen is er LPG ingegaan en inmiddels 43x.xxx op de teller. Afschijving hebben we niet meer.

Beetje vloeken denk ik hier op dit forum..?
 

Flit

Lid
In mijn optiek worden auto's meestal afgeschreven bij een ongeluk op dagwaarde (financieel total-loss) en niet op hoeveel ze daadwerkelijk kunnen hebben qua km-stand en leeftijd in de techniek.

Van een ster hoef je niet te schrikken. Die weten tenminste hoe ze een onderstel in elkaar moeten schroeven. Kan een Skoda nog iets van leren. ;)
 

Kogamyata

Senior Member
Nou, die oude(re) Mercedesen (diesels) uit 80er jaren was ook niet alles. Lijnpomp, geen zelfdenkende fan, heetlopers in bergen 1;12 en roesten... VW was toen stukken beter 1;18, geen heetlopers, strakkere besturing en veeel sneller. Ervaring mee? Ja.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stinger

Actief lid
In Nederland worden auto's in het algemeen te snel afgeschreven. Wat ik erg jammer vind. Auto's die meer dan 100dkm op teller hebben gaan snel in waarde dalen. En bij 200dkm worden de meeste auto geëxporteerd naar het buitenland. Terwijl de auto mogelijk in goede staat is, zowel optisch als motorisch. Ik zal gewoon door rijden. Wat men voor deze auto terug krijgt, is ook drie keer niks.
 
Bovenaan Onderaan