Ik zit bijna in dezelfde situatie (2011, 140.000km) en was oorspronkelijk van plan om de auto na 4 jaar in te ruilen, vergelijkbaar met de meeste lease-contracten. Daar is de vergoeding die van m'n werkgever ook op gebaseerd. Maar aan de andere kant, ik heb zoveel vertrouwen in de auto dat ik toch wel min of meer de beslissing heb genomen om er nog een flinke tijd mee door te rijden, nog een jaar of 3 en ook tot de 250.000.
Onderhoud kan uiteraard gaan tegenvallen, maar afschrijving is ook zeker niet mis als je nu voor nieuw gaat. Dat onderhoud ben ik niet zo heel bang voor, ben ook een vrij rustige rijder, en rij vrijwel alleen ritten waarbij het zaakje goed warm wordt, 95% snelweg met 100, 120 en 130km limieten, waar ik me altijd wel aan hou.
Tot nu toe heb ik behalve het reguliere onderhoud een keer de airco opnieuw laten vullen (ik vermoed dat er af-fabriek al te weinig vloeistof in heeft gezet, er was geen lek, en sindsdien doet ie het stuk beter dan toen de auto nieuw was). Verder is de geribte riem vervangen. Waarschuwingslampjes hebben nog nooit gebrand, dus voor die EGR klep ben ik niet zo heel bang voorlopig. En als het gebeurt, so be it ...
We hebben wel besloten dat de gehele vergoeding van m'n werkgever uitgegeven wordt aan auto's, dus nog 3 jaar doorrijden met deze betekent dat er tegen die tijd geld is voor een klasse hoger (nieuwe Superb Combi, V70?), ofwel dat er tussendoor een citigo/Aygo of zo iets bij zou kunnen komen voor mevr. Tucker
Maar ja, iets nieuws is natuurlijk altijd leuk. Echter, ik lees hier op het forum best wel veel over issues met de O3, mooie auto, maar toch (puur gevoelsmatig, niet echt beredeneerd) heb ik er nog niet hetzelfde goede gevoel bij als ik bij de O2 wel heb. Het lijkt me toch een beetje een auto waar je geluk of pech mee kunt hebben. De meeste issues lijken ook wel door de dealers naar tevredenheid opgelost te worden, maar toch, met een nieuwe auto wil ik de eerste 30.000km helemaal niet naar de dealer. En een alternatief (zelfde ruimte, comfort en prijs) zie ik ook niet, dus nog een reden om lang door te rijden met de auto waar ik zeer tevreden mee ben.