Doorrijden of niet?

Elmarrr

Actief lid
Misschien niet te vergelijken met een fabia, maar ik heb inmiddels bijna 330.000 op de teller en laat er nog even een nieuwe distributieriem inzetten. Dit kan uit omdat de auto motorisch nog zeer goed is, ik de (meeste) onderhoudshistorie ken en de afschrijving toch nihil is. De investering in een nieuwe auto zal altijd hoger zijn. Vooral de rijstijl maakt imo uit. Bij koude motor niet als een gek wegrijden, niet dagelijks de grenzen van je auto testen, op tijd schakelen, etc.
Dan denk ik dat je zeker wel kosten gaat krijgen, dat die ook hoger zijn dan de vorige 100k, maar ze nog altijd goed te doen zijn. Plus het feit dat het een diesel is, die gaat echt nog wel even mee.

ElScorpione

Forumguru
Een nieuwe koop ik sowieso niet. Ik koop vrijwel altijd jong gebruikt. Dus 1 jaar. Dan heb je al een flink deel van de afschrijving te pakken namelijk. Dat zou ik nu dus ook doen. Ik denk dat ik ook doorrijd. Ik rijd namelijk ook veel lange afstanden waarbij de motor goed warm wordt.

Dank iedereen voor de reacties!

CDK

Forumguru
als je gevoelig bent voor een nieuwer model dan zou ik daar voor gaan, maar zeer waarschijnlijk is het voordeliger om door te rijden met je huidige auto, die diesel kan nog lang genoeg mee en egr afdoppen en wegschrijven doe je al voor een paar honderd €uro, dus het is maar net wat je zelf wil ;)

ArjanHoek

Forumguru
Als je erdoor minder gaat betalen als je doorrijdt met je huidige auto zou ik het zeker doen.
Als hetniks uitmaakt zou ik gewoon een nieuwe nemen.

skodaboy

Forumguru
155.000 km is niets voor een diesel.
de mijne heeft zelfs 20.000 km minder,maar m'n 02 is wel 7 jaar oud..:jaja:

het ligt eraan wat jezelf wil..wil de wagen houden en op rijden of wil je iets anders/nieuw he..;)
jouw wagen is nu zo'n 5 jaar en brengt nu nog eventueel een mooie overnameprijs op..
je zal dus een keuze moeten gaan maken van het gene je wil..

ElScorpione

Forumguru
Voor degene die zelf ook voor deze beslissing staan, vond ik nog een handige Excel sheet. Zie bijlage.

Bijlagen

• Berekening autokosten.zip
    12,3 KB · Weergaven: 19

Skoda-MAN

Forumguru
@ElScorpione Mooi bestand gemaakt, duidelijk een heel poosje mee bezig geweest. Er komt een heel reëel getal per maand uit wat je ook tegen komt bij autosites.
Duur hé zo'n ding op wielen.
En, beslissing al genomen? :pieker:

Kogamyata

Senior Member
Ik dacht dat het al afgesloten was, maar het blijft maar doorgaan. Om je bestand te toetsen zou je er ook nog een moeten hebben van 'n nieuwe auto van € 25.000,- of € 30.000,-, pas dan heb je 'n vergelijk zoals jij dat wilt tussen gebruikt € 10.000,- en nieuw € 27.500,-. Immers dat was toch je stelling "Wat doe ik nieuw of gebruikt?".

Van ook 'n scorpioen, succes en groeten,
Joop.

ElScorpione

Forumguru
Deze discussie is wel afgesloten wat mij betreft. Waardevolle tips gekregen. Mijn keuze gaat overigens niet tussen Nieuw of doorrijden, maar tussen jong gebruikt kopen of doorrijden. Nieuw koop ik sowies niet. Gaat ten eerste boven het budget en ten tweede pak je het eerste jaar een enorme afschrijving die ik liever aan een ander laat. Ik koop altijd auto's die 1 tot 1,5 jaar oud zijn met maximaal 40.000 op de teller.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar vooralsnog neig ik naar doorrijden. Ik ben laatst bij een dealer geweest en de inruilwaarde bezorgde mij tranen in de ogen.....

Als ik een andere wil, dan wordt het een Octavia (O3) of een VW Golf Variant.

Van mij mag hier een slotje op.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan