Draaien Xenon lampen altijd mee?

rutgerm

Senior Member
Heb ondertussen een kleine collectie PDFjes opgebouwd over "mijn Octavia". Heb alleen nergens een overzicht van wat de businessline precies behelst. Autoweek zegt: tov Elegance heeft de Elegance Businessline 1. Navigatiesysteem 2. Xenon en 3. Koplampsproeiers.
Maar gezien Skoda Nederland me verteld dat mijn auto's zonder opties gekocht is en er nog wel wat andere dingen op zitten, heb ik het vermoeden dat het meer is dan dat.
(Die paraplubak bijvoorbeeld).

Heeft iemand per ongeluk nog een verdwaalde PDF met info over de businessline?

En weet iemand anders wellicht of Xenon lampen altijd meedraaien, of dat dit een optie was? Ik vin die bochtenverlichting vanuit de mistlampen geen gezicht!

ertromp

Forumguru
Je Skoda Octavia heeft Xenon (geen bi-xenon overigens) met AFS (Adaptive Frontlight System).
Dat systeem zorgt voor lichtbundelregeling afhankelijk van de snelheid en draait de koplamp mee in de bochten.
Dat is goed te zien als je in de nacht op een bochtige weg ca. 50 km/uur rijdt.

Antera

Donateur
Je kan het zien als je de auto op contact zet met zijn licht aan in het donker. Je koplampen zwenken eerst beide naar buiten en naar binnen en daarna omhoog en omlaag om daarna in de ruststand te komen

rutgerm

Senior Member
Bedankt ERTromp en Antera.
Zag in de maxidot display iets staan over het uitzetten van bochtenverlichting. Draait de Xenon dan niet meer mee, of gaan die mistlampjes niet langer voor bochtverlichting spelen?

Antera

Donateur
Bocht verlichting kan je zover ik weet niet uit zetten maar alleen de reismodus aanzetten. Dit zorgt ervoor dat de hoek die het lichtbeeld heeft afgevlakt worden zodat in engeland b.v. je de tegenliggers niet verblind.

Kan me vergissen

ertromp

Forumguru
Bedankt ERTromp en Antera.
Zag in de maxidot display iets staan over het uitzetten van bochtenverlichting. Draait de Xenon dan niet meer mee, of gaan die mistlampjes niet langer voor bochtverlichting spelen?
Inderdaad via je maxidot kun je de bochtverlichting zijnde de mistlampen uit en aanzetten.
Het AFS werkt continue

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn Superb werkt AFS alleen als de lichtschakelaar op auto staat, volgens mij is dat bij een Octavia ook zo. Dus als je de lampen handmatig aan zet dan werkt de AFS niet meer..

Noord26

Forumguru
Klopt. Op de vraag van de TS dus of Xenon altijd mee draait. Nee, dat is niet het geval. Daarvoor moet het AFS systeem ook op de auto zitten en moeten de lampen in de automatische stand staan.

Klopt, de lichtschakelaar moet op Auto staan om AFS te laten werken. Bij koplampen op `aan` blijven de lampen gewoon ten alle tijde vooruit schijnen.

ertromp

Forumguru
Bij mijn Superb werkt AFS alleen als de lichtschakelaar op auto staat, volgens mij is dat bij een Octavia ook zo. Dus als je de lampen handmatig aan zet dan werkt de AFS niet meer..

Ik heb de schakelaar in de 3 jaar tijd dat ik de Octavia nu heb altijd in de "auto" stand staan en draai er verder eigenlijk nooit aan en het bevalt me prima.

Wel trouwens met VCDS CH/LH via de mistlampen aangezet.

ertromp

Forumguru
Sorry: CH = coming home en LH is leaving home.
Tijd dat de verlichting blijft branden als je de auto afsluit of de verlichting gaat branden wanneer je de auto opent met de afstandsbediening

rutgerm

Senior Member
Oh ja, dat kwam ik ook al tegen in de Maxidot. Stond op 10 seconden standaard geloof ik. Dan moet ik heel snel naar de achterdeur rennen. :)

rutgerm

Senior Member
Haha, moet ik ook nog mn sleutels zien te vinden in die tijd en in het slot steken. Dat kost me meer tijd.

Bovenaan Onderaan