Draaien Xenon lampen altijd mee?

Antera

Donateur
Ik heb de schakelaar in de 3 jaar tijd dat ik de Octavia nu heb altijd in de "auto" stand staan en draai er verder eigenlijk nooit aan en het bevalt me prima.

Wel trouwens met VCDS CH/LH via de mistlampen aangezet.



Dat is niet bij alle auto's standaard maar kan je dit wel uitleggen en adviseren.

Xenon lampen zijn duur bij aanschaf ( en ik praat niet over leaserijders of mensen die een goedkoop setje op ebay kopen) en bij het gebruiken van CH/LH gaan de lampen elke keer aan/uit/aan/uit. Dit is slecht vor de xenon en zorgt ervoor dat de xenonlampen sneller kapot gaan. Daarom adviseer ik bij een niet Lease auto ook om dit op de mistlampen te zetten.
 

rutgerm

Senior Member
Thanks Antera. Goeie tip. Kun je dat op de Maxidot gewoon doen of heb je daar zo'n ingewikkelde afkorting uit jouw signature voor nodig? :pieker:
 

ertromp

Forumguru
Zoals in post #11 aangegeven is daar een software programma voor nl. VCDS. Dmv een stekker die in de OBD plug gaat van de auto is dmv een laptop diverse instellingen te programmeren die niet in het maxi dot in te stellen zijn.
Antera is daar overigens specialist in en heeft al vele forumleden op de meetings gelukkig mee gemaakt
 

rutgerm

Senior Member
Ah, bedankt. Ik ben nog niet zo thuis in de terminologie. Een garage begint daar niet aan begrijp ik?
 

ertromp

Forumguru
Een hoop garages hebben alleen VAS waarmee niet zoveel comfortinstellingen te doen zijn als met VCDS. Of een garage rekent er een bedrag voor.
Hier op het forum zijn meerdere personen met VCDS die wellicht bij jou in de buurt wonen en instellingen willen veranderen mocht je daar behoefte aan hebben
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit is slecht vor de xenon en zorgt ervoor dat de xenonlampen sneller kapot gaan.
Zal best. Maar ik heb er 3,5 jaar / 134000 km geen enkel probleem mee gehad.
En dat dit toevallig een leaseauto was, wist-ie zelf ook niet dus dát zal het verschil niet zijn geweest?:D
 

Noord26

Forumguru
En wat dan nog als een lampje kapot gaat? Een goede H7 halogeen pit kost je van Philips al snel €20,- of meer, per stuk. De beste Xenon lampen op de markt van Osram SVS/CBI kosten je €100,- per set. Dat is met ingebouwde transformator, dus gelijk lamp en trafo in 1. Verschil in lichtopbrengst is fenomenaal. Xenon zou, op papier, 7x langer mee moeten gaan..
 

Canon-Eye

Forumguru
Xenon zou, op papier, 7x langer mee moeten gaan
Dus mocht het dan vanwege extra slijtage slechts 2,5x zo lang mee gaan, dan ben je nog steeds niet duurder uit (en in de tussentijd wel meer licht).
 

Noord26

Forumguru
Klopt. Alleen moet je dan wel de lampjes zelf even van Ebay bestellen en niet door je dealer te laten wisselen. Die vraagt er 3x zoveel voor.
 

Antera

Donateur
Dat is vaak het probleem de prijs met de montage loopt flink in de papieren en dat maakt het dan zo duur. Natuurlijk moet je zelf weten wat je wilt ermee. het is daarom ook altijd een tip van mij.

CH/LH omzetten naar de mistlampen is inderdaad alleen met VCDS nodig een dealer kent en weet de codering ervan niet en krijgt daarmee ook geen ondersteuning van pon. Dit soort zaken zijn vaak extra optie bij aanschaf die geld kosten. is de auto eenmaal afgeleverd zijn er weinig tot geen dealers die al die andere opties (weten) te activeren. VAs werkt ook heel anders dan VCDS ( vinkjes zetten voornamelijk voor de gewenste resultaten)
 

Terpie

Nieuw lid
Ik heb de verlichting altijd op "aan" staan de AFS/cornerfunctie van de xenonlampen werkt dan altijd. de CH/LH functie werkt dan niet.
 
Bovenaan Onderaan