Dreunen/vibraties na verlaging

lawewing

Forumguru
Net als mijn vorige drie auto's heb ik ook mijn huidige Octavia ruim twee weken geleden verlaagd met de bekende Eibach veren (Pro kit). De Octavia is daarna (een week later) uitgelijnd.

Sinds de verlaging heb ik zowel op de winterbanden en nu, sinds een paar dagen, op de zomerbanden (beiden 18 inch, 225/40), veel last van vibraties c.q. "dreunen" en een sterk verhoogd bandenafrolgeluid in de auto. Het gevolg is dat ik al binnen een paar minuten gek word (druk op je oren en een doof gevoel in je gehoor). Dit gevoel doet zich bij iedere snelheid voor maar is (nog) erger bij lagere snelheden en op slecht(er) wegdek (klinkers, oneffenheden).

Ik heb op dit forum al wel vergelijkbare verhalen gelezen van mede-forummers maar dat betroffen volgens mij allemaal Skoda's die niet verlaagd waren. Echte duidelijke oplossingen waren er in die gevallen niet (bijvoorbeeld andere schokdempers, andere banden, laten uitlijnen, strakker vastzetten van de kofferbakdeksel).

Ik kan mij bij mijn vorige auto's (waaronder een Octavia 2) wel herinneren dat er via de kortere veren cq het onderstel iets meer geluiden/trillingen worden doorgegeven aan het interieur, maar wat ik nu ervaar is veel erger. Ik zou het heel jammer vinden om de originele veren weer terug te laten plaatsen, want de looks en verbeterde wegligging bevalen me erg. Maar zoals het nu is kan ik er niet lekker mee rijden. Voordat ik de originele veren terugplaats, wil ik toch eerst even jullie mogelijke reacties horen. Wellicht heeft iemand van jullie eenzelfde ervaring en een tip/idee hoe dit op te lossen (met behoud van de verlagingsveren).

Alvast hartelijk dank!
 

lawewing

Forumguru
@Rosinfield : nee, het lijkt me inderdaad ook niet normaal. Ik rij nu nog op de standaard dempers, wellicht zijn het ook nog wel de eerste dempers. Volgens de bekende onderhoudshistorie zijn ze nog niet vervangen. Bij mijn vorige Octavia (en de twee auto's daarvoor) nooit problemen gehad met de Eibach veren in combinatie met de originele dempers. Ik heb wel de indruk dat het huidige chassis/onderstel standaard al een stuk stugger is en de geluidsisolatie een stuk minder.

Waarvoor dempers heb jij onder de Fabia liggen?
 

Jasper-RS

Forumguru
Ik heb ook een Octavia 3 combi met eibach pro en de originele dempers. Ik rij zelfs op 19” (zowel zomer als winter), maar jou klachten ervaar ik absoluut niet.
 

lawewing

Forumguru
Ik begrijp het zelf ook niet. Maar mijn vriendin ervaart het zelfde als ik in de auto, dus het zit niet "tussen mijn oren".

Mijn zomerbanden zijn wel Continentals Sport Contact 5 en dat zijn zo begrijp ik niet de meest geluidsarme banden.
 
Laatst bewerkt:

Jasper-RS

Forumguru
Ik begrijp het zelf ook niet. Maar mijn vriendin ervaart het zelfde als ik in de auto, dus het zit niet "tussen mijn oren".

Mijn zomerbanden zijn wel Continentals Sport Contact 5 en dat zijn zo begrijp ik niet de meest geluidsarme banden.

Is het niet zo dat je banden gecupt zijn? Misschien dat dat door het verlagen nu wat wordt versterkt? Ik heb de sportcontact 6 en deze zijn (nog) erg stil. Zitten er nu 3000km onder.
 

lawewing

Forumguru
@Jasper-RS : thx voor de tip! Ik zal er eens naar kijken. De zomerbanden zijn op zich nog niet zo oud maar het zou wellicht wel kunnen. Meestal zijn het toch de achterbanden die cuppen?

Toevoeging: alleen op mijn winterbanden had ik er ook al last van, terwijl die voor de verlaging prima waren. Dat maakt het cuppen misschien weer minder logisch als oorzaak.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Rosinfield : nee, het lijkt me inderdaad ook niet normaal. Ik rij nu nog op de standaard dempers, wellicht zijn het ook nog wel de eerste dempers. Volgens de bekende onderhoudshistorie zijn ze nog niet vervangen. Bij mijn vorige Octavia (en de twee auto's daarvoor) nooit problemen gehad met de Eibach veren in combinatie met de originele dempers. Ik heb wel de indruk dat het huidige chassis/onderstel standaard al een stuk stugger is en de geluidsisolatie een stuk minder.

Waarvoor dempers heb jij onder de Fabia liggen?
Bilstein B8. Dat rijdt op zich wel een stuk fijner dan met alleen de Eibach veren zoals bij mijn vorige. Maar daarmee had ik niet de klachten die jij beschrijft; alleen soms wat hinderlijk doorgeven van oneffenheden, maar op zich best te doen
 

lawewing

Forumguru
Dat oneffenheden wat hinderlijk worden doorgegeven had ik bij mijn eerdere, verlaagde auto's ook en dat is inderdaad acceptabel. Dit gaat echter veel verder.
 

Cordoba

Forumguru
Het zou kunnen dat door de verlaging de banden versneld cuppen, en dat dus beide sets gecupt zijn. Aan de andere kant, als je met je hand een keer over het loopvlak gaat voel je snel genoeg of ze gecupt zijn (elke band een keer met de klok mee voelen, en een keer tegen de klok in).

Wat ook zou kunnen is dat de karakteristiek van de originele O3 dempers niet matchen met de nieuwe veren, terwijl dit bij de O2 geen probleem was. (dus mogelijk ook andere dempers nodig).
 

CDK

Forumguru
Enige wat ik me voor kan stellen is een compleet verkeerde uitlijning als je zelf aangeeft dat het zowel bij zomer als winterwielen het geval is.
 

lawewing

Forumguru
@Cordoba : dan moeten de beide sets (zowel winter als zomer) wel erg snel gecupt zijn. Ik heb de verlaging nog geen 2 weken geleden laten uitvoeren. Toen nog met de winterbanden eronder. En een week geleden de uitlijning laten doen en de zomerwielen eronder gezet. Ik heb in die 2 weken max 500 km gereden. En met beide sets had ik vanaf de verlaging direct "herrie". Daarvoor op dezelfde winterbanden niets.
Of beide sets waren voor die tijd ook al gecupt natuurlijk. Dat is ook mogelijk

Ik ga het cuppen wel even onderzoeken!

Je andere idee (schokdempers 'matchen' niet) ga ik ook laten onderzoeken. Misschien zijn de dempers ook wel gewoon 'op'. Ik hoor ook verhalen dat de originele (achter)dempers ook niet zo top waren en dat die later veel vervangen zijn door een ander type.

@Corné de Kluijver : uitlijning zou op zich ook kunnen. Uitlijnrapport ziet er alleen volgens mij wel goed uit, voorzover ik dat kan beoordelen.
Bovendien had ik in de week voor de uitlijning ook al last van de "herrie".

 

Cordoba

Forumguru
@lawewing Ik zie toch wat afwijkingen in je uitlijnrapport:

  • camber/wielvlucht wijkt al af buiten de norm volgens het rapport, en is rechtsvoor ná de uitlijning nog erger geworden. (uitleg camber zie linkje) dit zou ook versneld rare slijtage aan de banden kunnen opleveren.
  • wielvlucht rechtsachter is binnen de norm, maar dat is net aan
  • sporing voor is na uitlijning binnen de norm, maar niet super (dat zijn eerder waardes die je verwacht bij een oudere auto (door slijtage) of als een auto na een paar jaar opnieuw wordt gecheckt op de uitlijning.
Ik neem aan dat men de juiste achteras heeft opgezocht, en dat jouw O3 geen multilink heeft.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Hier die van mij.. Ziet dat er een beetje normaal uit overigens?
Anders kun je mooi vergelijken, en met die gegevens teruggaan naar die uitlijnboer.

Gaat immers eveneens om een Skoda Octavia 3 Combi uit 2013.

1k0.jpg
 

EdK

Forumguru
Misschien dat @Antera hier meer uitleg over kan geven daar hij Eibach levert en monteert en uitlijnen welliswaar door derden laat uitvoeren...
Maar dat het goed is ... lijkt me niet dus uitlijning misschien opnieuw laten uitvoeren ?
 

lawewing

Forumguru
@EdK : ik zat al te twijfelen om hem te raadplegen maar ik heb de veren niet door hem laten plaatsen. Was ik achteraf gezien misschien toch maar naar hem gegaan....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

fevo

Nieuw lid
Ik heb een aantal weken terug een 2e hands Octavia (~90.000 km) gekocht en het bonken/dreunen is iets wat me ook opvalt. Het betreft nog de standaard vering (met HE dempers) en standaard 16" wielen.

Een upgrade met Eibach veren en e.v.t. 18" wielen lijkt me ook wel wat, maar het risico dat 't gedreun erger wordt weerhoudt mij ervan om deze stap te zetten.

Op Briskoda en ook 't Skodaforum zijn veel vergelijkbare verhalen te lezen, ook met Eibach. Er is niet een duidelijke oorzaak/oplossing te vinden, maar het lijkt met name gerelateerd te zijn aan de demper/veer combinatie.
 

EdK

Forumguru
@EdK : ik zat al te twijfelen om hem te raadplegen maar ik heb de veren niet door hem laten plaatsen. Was ik achteraf gezien misschien toch maar naar hem gegaan....
ach een ieder maakt afwegingen en kan daar dan achteraf wel eens spijt van krijgen.
Maar daarom is het geen schande om alsnog advies / raad te vragen wat het is en wat te doen aan Antera
 

lawewing

Forumguru
@fevo : dank je voor de links! Ik had het betreffende topic op Skodaforum al gevonden, maar verkeerde eerder in de indruk dat dat verhalen waren over gebruikers met een Octavia op originele veren/dempers en zonder verlaging. Nu valt het me pas op dat de O3 Greenlines kennelijk standaard met een (soort van) sportonderstel/verlaging afgeleverd zijn. En inderdaad het verband met bepaalde dempers.
 
Bovenaan Onderaan