Dreunen/vibraties na verlaging

Antera

Donateur
De klacht komt in ieder geval vaker voor zoals je zelf ook zegt. De dempers van de Green-line blijken anders te zijn dan de niet green-line versie's en dan hebben we het over de O3 PFL. De een heeft de klacht wel terwijl de andere het niet heeft. Ik heb er helaas ook geen duidelijkheid over gekregen hoe dit op te lossen aangezien niemand tot op heden zijn dempers heeft vervangen. De kans is vrij groot door het plaatsen van bv b4 of b6 dempers dat je probleem beter word.

Aan de uitlijning kan weinig mis aangezien bij deze auto alleen de sporing verstelbaar is voor mits je een onafhankelijk achterophanging hebt dan is het achter ook te stellen maar dat is zo te zien niet bij jouw.
 

lawewing

Forumguru
@Antera : hartelijk dank voor je reactie! Mijn geval wijkt volgens mij daarin af van de mij bekende gevallen, dat ik nog geen verhalen heb gezien waarin iemand voor de verlaging geen last had van vibraties/dreunen en daarna wel.

Ik neig er nunnaar om de originele veren terug te laten plaatsen, want zo kan ik er niet fatsoenlijk mee rijden. Tegelijkertijd ga ik de verbeterde looks en wegligging wel missen.

Zou je adviseren om alleen de achterdempers te vervangen door Bilstein B4 of B6 of ook de voordempers? Maakt qua kostenplaatje natuurlijk nog wel wat uit namelijk.
 

Antera

Donateur
@Antera : hartelijk dank voor je reactie! Mijn geval wijkt volgens mij daarin af van de mij bekende gevallen, dat ik nog geen verhalen heb gezien waarin iemand voor de verlaging geen last had van vibraties/dreunen en daarna wel.

Ik neig er nunnaar om de originele veren terug te laten plaatsen, want zo kan ik er niet fatsoenlijk mee rijden. Tegelijkertijd ga ik de verbeterde looks en wegligging wel missen.

Zou je adviseren om alleen de achterdempers te vervangen door Bilstein B4 of B6 of ook de voordempers? Maakt qua kostenplaatje natuurlijk nog wel wat uit namelijk.
Als je dempers gaat vervangen en je gaat voor de B4 dan kan je alleen achter doen ga je voor de andere dempers en dus sportievere en stijvere dempers is mijn advies wel rondom deze B6 dempers te plaatsen
 

lawewing

Forumguru
Even een korte update: vandaag toch de auto maar weer laten 'verhogen' door de oorspronkelijke veren terug te plaatsen. Wel jammer, want de looks en wegligging bevielen me erg goed.

Ik sluit niet uit dat ik weer op zoek ga naar een manier om de Skoda te verlagen maar dan door middel van een schroefset. Onder mijn tweede auto, een Mini Cooper S, ligt een KW Variant I schroefset. Die bevalt erg goed. Wellicht zoiets, maar daar moet ik me eerst in gaan verdiepen. Ik zal hiervoor zeker @Antera ook benaderen. Dank voor jullie reacties tot dusver!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

lawewing

Forumguru
@Antera : Helaas. Net met het gezin een rit van een uur gemaakt en we zijn weer 'doof'. Ik snap er eerlijk gezegd niets van....

Ik vermoed nog steeds dat het de dempers zijn die voor 'klappen' zorgen in het interieur. Je voelt namelijk druk op de oren, voornamelijk op slechtere wegen bij lagere snelheid (tot 80 km/h). Daarnaast speelt wellicht ook een rol dat ik op 18" rij (met Continental Sport Contact 5).

Ik sta open voor tips en ideeën.
 
Laatst bewerkt:

Bael

Forumguru
Ik heb een KW V2 op mijn O3 totaal geen last van op gelijk welke hoogte ik hem zet, als je dan toch voor een Schroefset gaat, geef dan dan beter iets meer uit voor een V2 of Streetconfort scheelt hem heel wat in confort dan een V1 :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij waren er bij de O3 pfl ook een aantal die een vergelijkbare ervaring hadden door een achterklep die niet helemaal strak sluit, en door de speling het bonken van de achterklep, en als er wat lucht via de achterklep weg lekt, verklaart dat ook de druk op de oren. Misschien even zoeken of je dat topic terug kunt vinden, en of je van daaruit het probleem opgelost kunt krijgen.
 

s-line

Forumguru
Zijn je banden niet gecupt toevallig? Dat kan namelijk ook een irritante dreun in de auto veroorzaken. Een maat van mijn had dit ook met zijn golf 7 variant
 

lawewing

Forumguru
@s-line : aan het cuppen van de (achter)banden had ik ook gedacht. Mijn garagebheeft hiernaar tijdens het terugplaatsen van de veren naar gekeken, maar er is - volgens hem - geen sprake van cuppen.

@Bael : thx voor de tip! Ik ben inmiddels me aan het verdiepen in de schroefsets voor een O3. De KW Streetcomfort lijkt mijn voorkeur te hebben. Ik wil wel weer iets lager (ca 3cm) maar zo min mogelijk comfort verliezen.

@Cordoba : Daar had ik ook al over gelezen, alleen tot nu toe enigzins uitgesloten als mogelijke oorzaak omdat ik voor de verlaging (op mijn winterwielen) nergens last van had. Ik twijfel inmiddels aan alles.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bael

s-line

Forumguru
Maar ik zou er niet blindelings van uit gaan wat de garage zegt. Ik zou zelf eerst maar eens goed voelen en eventueel eens wat gaan wisselen met banden. De meest simpele en goedkope manier om dingen uit te sluiten.
En zeker omdat jij zegt dat je op je winterwielen geen last had , moet het wel aan je banden liggen! Dus anders nu ff bijv. alleen eens achter de winterbanden erop om te testen
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik ga helemaal mee in het verhaal van @s-line .

Bij m'n vriendin d'r auto ook iets soortgelijks gehad. Ik moest haar winterwielen vlug monteren gezien de weersomstandigheden. Toen was ik in alle vlugheid vergeten de zomerwielen te markeren met de plek waar ze vandaan kwamen.

Resultaat na het (fout) terug monteren van de zomerwielen; een auto waarmee niet te rijden is. Daarna een beetje gespeeld met posities van de wielen en toen was alles weer in orde!

Ook inderdaad niet blindelings uitgaan van wat de garage zegt. Beter maak je een foto van je loopvlak en plaats je dat eens hier. Kunnen wij er ook het onze over zeggen.

Maar zoals gezegd; trek even een middag uit om met de krik wat wielen te gaan wisselen.
TIP: gebruik assteuntjes, kun je 2 wielen in één keer wisselen. Scheelt tijd en moeite.
 

lawewing

Forumguru
@s-line : sorry, ik zie nu dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn bewoordingen. Op mijn winterwielen, voor de verlaging, had ik nergens last van. Na de verlaging heb ik eerst op de winterwielen en daarna ook op de zomerwielen last gehad van het inmiddels bekende drukgevoel op de oren en 'gebonk'. Daaruit had ik juist afgeleid dat het niet aan de wielen/banden kon liggen.

@HarrieSkoda : hartelijk dank voor de tip! Ik ga morgen het loopvlak eens langslopen/voelen en ik zal ook nog wel foto's van het loopvlak plaatsen. Ik hecht ontzettend veel waarde aan jullie input!
 

lawewing

Forumguru
Ik heb zojuist even aan het loopvlak van de achterbanden gevoeld, maar zo gauw niets vreemds kunnen voelen. Hieronder heb ik een aantal foto's van het loopvlak van de achterbanden geplaatst. Hopelijk zijn deze duidelijk genoeg. Misschien kunnen jullie daaraan iets zien?

Linksachter:







Rechtsachter:



 

lawewing

Forumguru
Kleine aanvulling: de banden zaten eerst om andere velgen, die gemonteerd zaten op mijn vorige Octavia 2.
 

lawewing

Forumguru
Update: vanochtend toch maar even langs de Euromaster gereden (niet mijn eigen bandengarage). Zij hebben na een proefrit en controle van de banden vastgesteld dat de achterbanden gecupt waren. Gelukkig nog niet dusdanig dat de banden afgeschreven konden worden (achterbanden hebben nog ca 6mm profiel). Ze hebben de achter- en voorwielen omgewisseld en aangeraden dit iedere ca 10.000 kilometer te blijven doen. Ik heb nu nog niet goed kunnen testen of het geluid in de auto minder is, maar ik heb goede hoop :-)

@s-line en @HarrieSkoda : het ziet er naar uit dat jullie gelijk hadden ;)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Als ik op de foto's af moest gaan, zou ik zeggen dat het lastig te zeggen was, gezien de hoek hoe je de foto's gemaakt hebt :D. Maakt verder niet uit, want je hebt 'goed' bericht van Euromaster gekregen!

Stap in die auto vanavond en testen, daar ben je toch wel benieuwd naar geworden nu?

Hebben ze ook een reden van cuppen gegeven? Wellicht dat je sporing oid. niet goed staat. Dan blijf je dadelijk bezig..
 

lawewing

Forumguru
@HarrieSkoda : hahaha, ik vroeg me al af de hoek waaronder ik de foto's genomen had wel goed was.

Ik heb inmiddels weer met de auto gereden, maar helaas blijven de 'dreunen' aanwezig, met druk op de oren en zelfs hoofdpijn tot gevolg. Daarom heb ik het 'rigoureuze' besluit genomen en laat ik vier nieuwe banden monteren (ditmaal Michelin Primacy 4 in de maat 225/40/18 Y 92). Fingers crossed ;)

De auto is na de verlaging trouwens nog uitgelijnd. Is het raadzaam om, nu ik de oorspronkelijke veren heb laten terugplaatsen, de auto nog een keer te laten uitlijnen...?
 

HarrieSkoda

Forumguru
De auto is na de verlaging trouwens nog uitgelijnd. Is het raadzaam om, nu ik de oorspronkelijke veren heb laten terugplaatsen, de auto nog een keer te laten uitlijnen...?


Absoluut, er is weer veel los geweest.

Je kunt ook de vraag stellen; waarom heb ik hem anders opnieuw moeten laten uitlijnen na verlaging..

Ik hoop echt voor je dat nieuwe banden de oplossing bieden.

Je had ook bij een bandenboer/dealer kunnen informeren of je voor een paar uur een set wielen die ze op voorraad hebben liggen, zou kunnen gebruiken om te testen.
 
Bovenaan Onderaan