DSG altijd met "flippers"?

LenK

Forumguru
Maakt toch niet. Tis maar wat je gewend bent. Bij mij werkt het wel zo, maar als het andersom was dan vond ik het ook best.
En ga je het gebruiken? Ik gebruik het heeeeel af en toe voor de lol, maar je gaat toch geen automaat kopen om vervolgens met de hand te schakelen?
 

Rallye

Forumguru
Maakt toch niet. Tis maar wat je gewend bent. Bij mij werkt het wel zo, maar als het andersom was dan vond ik het ook best.

Voor mij (wellicht persoonlijk) is het juist niet "het is maar wat je gewend bent". Ik heb in een Smart Roadster gereden (die ook "verkeerd om" werkt) en van de vijf mensen die die dag ook even in die auto reden, deden er vier meteen intuïtief de (voor de Smart en dus ook voor een Octavia) verkeerde beweging.

En ga je het gebruiken? Ik gebruik het heeeeel af en toe voor de lol, maar je gaat toch geen automaat kopen om vervolgens met de hand te schakelen?

Ik zou de DSG niet kopen als automaat, maar als extra "sportieve" toevoeging aan de auto. Handmatig schakelen is dan "part of the fun".
 

tlpeter

Actief lid
Verkeerd om is nooit goed

Een ander voorbeeld
Ik rij motor en heb ook een fiets
Een motor heeft zijn voorrem rechts, een fiets links
Stel dat ik veel fiets en een tijd geen motor heb gereden
Ik moet een noodstop maken op de motor en doordat ik gewend ben dat de voorrem links zit dan heb ik op de motor een probleem

De fietsen maker kon ik niet wijs maken waarom ik de remmen op mijn fiets had omgedraaid want ook met de fiets kan het voorkomen dat je een noodstop moet maken
Ik spreek uit ervaring dat dan alleen de achterrem niet genoeg is om niet onder een auto terecht te komen :D

Dus naar voren is terug schakelen en naar achteren opschakelen en niet andersom !!!

Zoals al eerder uigelegd omdat je met optrekken makkelijker trekt aan de pook en bij remmen makkelijker kunt duwen

Het is een onnatuurlijke beweging om het andersom te doen
 

ceesdd

Lid
Flippers op Businessline

Sedert enkele weken ben ik in het bezit van een 02 Combi, 1.8 TSI Elegance Businessline met DSG 7 en......... met flippers aan het stuur!

Bestaan dus wel, maar auto stond op voorraad en was dus direct leverbaar, ik begreep wel van dealer dat dit eigenlijk verkeerd geimporteerd was. vermoedelijk een versie die in buitenland wordt geleverd. Ook de dakreling was zwart i.p.v. chroom.

Verder een vreeeeeeeselijk mooie, fijne en snelle auto!
 

Gershwin

Senior Member
En hoe rijdt dat, schakelen met de flippers? En kan in zowel D als S met de flippers worden geschakeld, of moet de versnellingsbak wel in de manuele stand staan om met de flippers te kunnen schakelen? Ben benieuwd naar de ervaringen.
 

ceesdd

Lid
Rijd gewoon goed, schakelen kun je net wat je wilt en wanneer je wilt. Maak niet uit in welke stand het pookje staat. Na enige tijd schakelt hij automatisch over in de D stand. De gekozen versnelling wordt ook weer gegeven in het matrix scherm. In de praktijk gebruik ik hem weinig, af en toe om te remmen op de motor, want tja voor mijn gevoel rem je toch wel erg veel af met je remmen bij een automaat en het lijkt me dat de remmen dus ook meer slijten. Min puntje is als je een bocht om stuurt en je stuur (speciaal 3 spaaks stuur) is gedraaid, dan zoek je de flipper om bv op of terug te schakelen. Maar de DSG werkt zo perfect dat ik ze niet zou missen als ik ze niet had.
 

yprgwt

Lid
Verkeerd om is nooit goed

Een ander voorbeeld
Ik rij motor en heb ook een fiets
Een motor heeft zijn voorrem rechts, een fiets links
Stel dat ik veel fiets en een tijd geen motor heb gereden
Ik moet een noodstop maken op de motor en doordat ik gewend ben dat de voorrem links zit dan heb ik op de motor een probleem

De fietsen maker kon ik niet wijs maken waarom ik de remmen op mijn fiets had omgedraaid want ook met de fiets kan het voorkomen dat je een noodstop moet maken
Ik spreek uit ervaring dat dan alleen de achterrem niet genoeg is om niet onder een auto terecht te komen :D

Dus naar voren is terug schakelen en naar achteren opschakelen en niet andersom !!!

Zoals al eerder uigelegd omdat je met optrekken makkelijker trekt aan de pook en bij remmen makkelijker kunt duwen

Het is een onnatuurlijke beweging om het andersom te doen

Als je bij diverse merken kijkt dan zal je zien dat naar voren altijd opschakelen is en naar achteren altijd terug is; maw trekken vertragen, duwen versnellen
Frank
 

ceesdd

Lid
Of gewoon een Skoda nemen met flippers! Bij mij zit links een flipper voor terugschakelen en rechts een flipper voor opschakelen!
 

Rallye

Forumguru
Als je bij diverse merken kijkt dan zal je zien dat naar voren altijd opschakelen is en naar achteren altijd terug is; maw trekken vertragen, duwen versnellen
Frank

Nee hoor, niet altijd. Kijk maar naar de pook van deze M6.
 

Bijlagen

  • BMW%20M6%20pook.jpg
    BMW%20M6%20pook.jpg
    25 KB · Weergaven: 18

LenK

Forumguru
Elk merk heeft zijn eigen opvatting over welke kant + en welke - is. Misschien zijn er ook nog wel links-rechts poken. Die ik ken gaan alleen voor-achter.
kiamagentisgearstick.jpg

enclosure..ee9f8f0

IMG_7167.JPG
 

Herbie

Lid
Feit is dat opschakelen naar achter en terugschakelen naar voor het meest logische is en samenhangt met de bewegingen die het lichaam ondergaat bij accelereren en afremmen. Kijk maar eens naar de racerij, daar gebeurt het net hetzelfde.
 
Bovenaan Onderaan