DSG DQ200E

Hoe betrouwbaar is de DSG D200e? Zijn er al O4 met hoge kmstanden icm een dsg? De vorige generatie dq200 werd vooral geteisterd door mechantronics die faalde of bokkerig schakelgedrag.

Wat zijn jullie ervaringen?
 

MarcoO2

Forumguru
Exact. En dus is het kijken naar een hoge kilometerstand als maatstaf voor betrouwbaarheid een nogal risicovolle keuze.
 
Ik ben voornamelijk op zoek naar ervaringen van O4 bezitters met een dsg. Is de automaat bij de les of laat die vallen? Hoe is de betrouwbaarheid tot nu toe?
 

Okkie73

Senior Member
Mijn DSG-bak (1.0 etec uit 2021) doet het al 145k prima. Rij bijna altijd in de sportstand naar tevredenheid. Enige dat vervangen is, is de automaat keuzehendel (bekend probleem).
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb zelf een Octavia 3 met de DQ200
Nu rijd ik een paar dagen in een Octavia IV 1.5, ook met DSG.
Het is een mild hybride, dus denk dan de DQ200e?

Ik merk wel verschil dat de Octavia IV soepeler schakelt dan mijn eigen auto.

DSG is sowieso niet super bij de les als je echt even snel wilt inhalen ofzo. Als je flippers hebt kun je de bak uiteraard een beetje beïnvloeden
 

Tees

Donateur
Verschil tussen de DQ200 en DQ200e is volgens mij dat er een extra koppeling in zit die de elektromotor aan- of afkoppelt wanneer nodig. Dat maakt de techniek nog een stukje complexer dan bij een 'normale' DSG, dus het is niet ondenkbaar (en volgens mij ook bekend bij de eerste bakken van deze soort) dat zich daar nieuwe problemen bij kunnen voordoen.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat lijkt mij een logisch verschil. En dat bevestigt dat TS goed moet opletten waar hij zich op baseert: als mensen positief zijn over de DQ200 is dat een vertekend beeld.
 

andrehj

Forumguru
Hoe betrouwbaar is de DSG D200e? Zijn er al O4 met hoge kmstanden icm een dsg? De vorige generatie dq200 werd vooral geteisterd door mechantronics die faalde of bokkerig schakelgedrag.

Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb een DQ200 van 2011, waarvan na ca een jaar (bij een meeting bij TVS georganiseerd via dit forum door @CDK, waarvoor nogmaals dank) de software is aangepast, zodat er niet meer met slippende koppeling werd gereden.
Buiten die SW-upgrade is alles (olie, mechatronic, koppeling etc) nog origineel. Schakelt ook prima.
km-stand is nu ca 160.000.
Mijn ervaring is dus dat als je een DQ200 een beetje met beleid behandelt én zorgt dat er niet met slippende koppeling in de 2 wordt gereden, hij heel lang meegaat.
 

andrehj

Forumguru
Verschil tussen de DQ200 en DQ200e is volgens mij dat er een extra koppeling in zit die de elektromotor aan- of afkoppelt wanneer nodig. Dat maakt de techniek nog een stukje complexer dan bij een 'normale' DSG, dus het is niet ondenkbaar (en volgens mij ook bekend bij de eerste bakken van deze soort) dat zich daar nieuwe problemen bij kunnen voordoen.
Achter welke motor zou die moeten zitten dan?
Want de 1.5 eTSI maakt gebruik van een 48V riem-aangedreven startmotor/dynamo voor het mild-hybrid systeem (bron). Aan de andere kant van dat motorblok zit gewoon een DQ200.
En de PHEV wordt gekoppeld aan de DQ400E.
Ik heb net even gezocht op Google, maar kan niet vinden wat een DQ200E is en met welke motoren die gecombineerd wordt.
 

Smeeuwis

Donateur

Smeeuwis

Donateur
Om dan nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Gezien alle reacties en meerdere posts / ervaringen rondom de DQ200 op dit forum kan je denk ik voorzichtig concluderen dat de DQ200 in de loop der tijd gewoon een betrouwbare bak is geworden. Recentere bouwjaren zullen vermoed ik weinig problemen opleveren. Ik had er één in mijn vorige O3 en daarmee heb ik probleemloos 140k kilometers gereden. Als ik er naast zit corrigeer me, maar dit is wel een beetje mijn beeld.

Kenmerkend is dat hij in D vanuit stilstand optrekt in 2 en daarna zo snel mogelijk opschakelt naar een zo hoog mogelijke versnelling en juist in S te lang kan blijven hangen. In de file kan dat irritant worden. Dat kan worden aangepast door diverse tuners. Verder reageert hij vrij traag op de gasvoet, dat heet een producteigenschap :cool: ... Ik durf niet te zeggen of dat ook kan worden aangepast.
 
Bovenaan Onderaan