DSG DQ200E

Tees

Donateur
@Smeeuwis die website had ik ook gevonden, en daarop mijn antwoord gebaseerd. Maar nu ik alles zo bij elkaar lees vraag ik me af of de DQ200e daadwerkelijk een derde koppeling heeft of niet. Mijn voorlopige hypothese is dat er alleen een derde koppeling in zit als de auto puur elektrisch kan rijden (zoals bij de PHEV met DQ400e), maar niet als die alleen hybride kan rijden (MHEV met DQ200e?).

Maar dan rest opnieuw de vraag wat dan wel het verschil is tussen en DQ200 en DQ200e...
 

Smeeuwis

Donateur
Hoe betrouwbaar is de DSG D200e? Zijn er al O4 met hoge kmstanden icm een dsg? De vorige generatie dq200 werd vooral geteisterd door mechantronics die faalde of bokkerig schakelgedrag.

Wat zijn jullie ervaringen?
Check vooral ook even deze bedrijven:


TVS staat hier op het Forum zeer goed bekend, ik heb er zelf geen ervaring mee. Het andere bedrijf ken ik helemaal niet, maar misschien dat één van de leden er meer van weet. In ieder geval worden op beide websites specifieke issues van de DQ200 benoemd.
 

andrehj

Forumguru
@MarcoO2 Op jouw eerste link wordt 'ie gekoppeld aan de Jetta Hybrid. Dat komt overeen met iets wat ik op Google las maar nu zo snel niet kan terugvinden. Dat doet ook vermoeden dat @Tees gelijk heeft en een mild hybrid gewoon een DQ200 heeft. Een Jetta Hybrid heeft echt een andere aanpak en is qua technisch concept veel ouder.

Toch terug gevonden:

Dankjewel! De DQ200E lijkt dus een zeer zeldzame verschijning te zijn, enkel gebruikt voor de Jetta Hybrid.
Moderne eTSI motoren gebruiken gewoon weer een DQ200, en de PHEV's de DQ400E.
 

andrehj

Forumguru
Maar dan rest opnieuw de vraag wat dan wel het verschil is tussen en DQ200 en DQ200e...
Volgens mij zit er in de DQ200e een elektromotor, net als die in de DQ400e ook zit. Daardoor kan de auto stukken elektrisch rijden, iets wat een gewone eTSI niet kan.
Wellicht op deze manier?
volkswagen-group-s-dsg-gearbox-explained_65.jpg
 

hemi24

Forumguru
Heel kort: volgens mij bestaat er niet zoiets als een DQ200E..!

Enige wat er is is de de DQ200 uit de oude Jetta Hybride, waar een verlengd koppelinghuis aan zit om ruimte te bieden aan de extra koppeling met geïntegreerde elektromotor. Dit is een 7 traps DSG (DQ200) met een 83mm verlengd koppelingshuis.

1731146037690.png
 

Tees

Donateur
Er bestaat dus wel zoiets als de DQ200E, namelijk exact wat je beschrijft @hemi24. Maar die is dus alleen in een Jetta ooit geleverd. Alle PHEVs hebben dus een DQ400E en alle MHEVs een normale DQ200. Mysterie opgelost!
 
Bovenaan Onderaan