DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

pkrijgsman

Actief lid
Goedemorgen Skodabroeders,

Terug van vakantie vielen mij wat zaken op rondom de DSG. Omdat ik nooit eerder automaatvreed, heb ik geen referenties en ben benieuwd naar jullie mening en kennis.
Overigens gaat de Skoda donderdag voor een inspectie naar de dealer, maar jullie input is meer dan welkom!

DSG schakelt echt lekker, bijna onmerkbaar.

1. Soms merk ik dat hij voor mijn gevoel bergopwaarts wat lang in een hoge versnelling blijft hangen. CC op 60 Mph (ik was in Engeland), dan in zn 5 een helling op. Toerental rond de 1750, snelheid blijft oke. Gevoelsmatig zou ik er eentje terug gaan naar '4', met iets meer toeren omhoog.

2. Helling af, CC aan, loopt de snelheid toch op, op de snelweg (M20 bijv). DSG schakelt ook niet terug bijv. Soms ga ik bergafwaarts (steil), blijft hij bij lagere snelheid in 3, lopen de toeren wel op, maar daardoor wel wat meer remmen op de motor. Komt op mij over als er wst willekeur is?

3. Heb wel iets vervelends gehad. Stond op een forse helling (bij Car Park White Cliffs Dover), forse helling a la helling tussen parkeerdekken in oude parkeergarages zeg maar, moest met auto hill hold aan helling trekken, scherpe en penetrante lucht rook ik. Koppelingsplaten ietwat verbrand? Geen melding op de display verder. Verder ook niets meer geroken of gemerkt daarna.

4. Tijdens een warme dag (28 graden), lang file gereden (half uur zeker), daarna leek het als de overgang 3 naar 4 niet zo lekker ging, trilling was wasr te nemen in de pedalen. Olietemp (motor, vermoed ik) stond op 100 graden. Heb tijdens die rit op verschillende manieren van 3 naar 4 laten schakelen (ik merk dat als je merr gas geeft, de DSG wat langer doortrekt en later opschakelt, dan wanneer je met een 'fluwelen voet' rijdt), als ik dr bak vroeger liet opschakelen merkte ik steeds een trilling in de aandrijflijn. De dagen erna geen last meer van gehad.

Zomaar wat bevindingen. Wat vinden jullie hiervan? Donderdag laat ik ook de slijtage uitlezen van de DSG.

Alvast dank en hopelijk is het niet een te lang verhaal geworden
 

1983jeroen

Forumguru
2. Helling af, CC aan, loopt de snelheid toch op, op de snelweg (M20 bijv). DSG schakelt ook niet terug bijv. Soms ga ik bergafwaarts (steil), blijft hij bij lagere snelheid in 3, lopen de toeren wel op, maar daardoor wel wat meer remmen op de motor. Komt op mij over als er wst willekeur is?

Heb je adaptieve CC?
Bij mijn vorige handgeschakelde met gewone CC liep de snelheid ook gewoon op bergaf, maar nu ik ACC heb remt die wel zelf bij.
 

pkrijgsman

Actief lid
Nee, geen adaptieve...bij de O2 1.6tdi bleef hij wel keurig op snelheid, maar dat is ws door de hogere compressie vd diesel
 

Rallye

Forumguru
Dat is dan ook het verschil: de automaat (geldt niet alleen voor de DSG maar voor alle automaten) schakelt bij helling-af niet zelf terug.

Zeker op lange hellingen is overigens ook de ACC niet handig. Ik merk bij mij dat die de rem gewoon lang aanhoudt in plaats van dat hij de snelheid even op laat lopen en dan fors remt, zoals ik geleerd heb.

Helling-op kun je ook zelf ingrijpen als het luie schakelkarakter van de DSG niet bevalt - of je kiest voor de sportstand.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik reed op de fiets ook eens achter een Octavia een lange helling af. Kilometers lang brandende remlichten dus waarschijnlijk ook op ACC. Kan idd nooit goed zijn
 

Duijzer

Donateur
Ik lees niets vreemds. 1) ja, dat doen de DSG’s allemaal. In het kader van zuinigheid en uitstoot zeer laag in toeren houden. Als je hem in S zet zal hij wel eerder terugschakelen.
2) een automaat remt niet op de motor. Dus je moet bergaf handmatig terugschakelen om op de motor te remmen
3) dat kan inderdaad slip van de platen zijn. Dat is aan te passen door bedrijven als DSG Dokter of VagTechniek, dan kun je eventueel ook het (terug)schakelgedrag aan laten passen.
4) ja, bij veel filerijden en warmte slippen de platen en krijg je soms dit gedrag. Dat is dus aan te passen en zou ik zeker laten doen. Het voorkomt overmatige slijtage en kosten.
 

pkrijgsman

Actief lid
@Duijzer ,dank! Wat betreft 4, ik zet hem wel in neutraal wanneer er geen beweging in de file is, dat ook toen gedaan... dus eigenlijk én incidenteel én het hoort bij dergelijke omstandigheden als ik je goed begrijp?

Tip van sportstand is een goede! Zal het ook ns via 'M' proberen. Sws ook wat @Rallye schrijfy, liever dan een paar X goed remmen, dan hele stukken zachtjes aan ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je een elektronische handrem met apart Autohold-knopje, dan kun je de volgende werkwijze proberen in zo'n stop-aanschuif-stop file, zolang het steeds maar gaat om kleine stukjes vooruit en dan weer wachten:
- zet de bak in M;
- schakel de Autohold in.

Zolang de auto stilstaat is de koppeling vrij - die komt pas in als je heel licht het gaspedaal aanraakt zodat de auto dán gaat kruipen. Maar omdat de bak in M staat, blijft hij in de 1e versnelling i.p.v. na 2 meter al véél te vroeg slippend en wel de 2e versnelling erin te gooien.
Komt er wat meer ruimte zodat de snelheid weer wat hoger kan, dan de pook een tikkie terug naar links (D (of S).

Heb je die Autohold niet, dan kun je hetzelfde doen maar dan moet je om stil te blijven staan steeds de rem ingetrapt houden. Voor zover ik weet (en, als ik heel goed oplet, voel aan mijn auto) komt ook in dat geval de koppeling pas in zodra je de rem loslaat.

Afremmen op de motor probeer ik ook wel eens door in M 1 of 2 tandjes terug te schakelen, maar mijn 1.0TSI trekt zich daar weinig van aan omdat die niet beschikt over afremmend vermogen van enige betekenis. Maar het is een poging waard...
 

SuperBeeb

Forumguru
A met pijl eromheen is knop voor start/stop systeem.
EDIT: zie dat Skoda voor autohold idd (A) gebruikt, bij VW staat er AutoHold op t knopje.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Mijn DSG (inmiddels een oudje, 2012) schakelt wel terug bij CC heuvelaf. Ik meen dat hij dat standaard al deed, maar ik heb hem vrij snel na aanschaf laten tunen bij TVS in 2017. Dus misschien is het een trucje van hen? Of wellicht omdat het een 2.0TDI is, die best lekker op de motor kan remmen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de Seat staat er ook een A op de knop, maar dan met een soort "trommelrem"-symbooltje er omheen. Zegmaar ((A)), waarbij de binnenste haakjes een cirkeltje vormen.
Het zit direct bij de knop van de elektronische handrem - kán niet missen.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat een automaat niet zou afremmen is gewoonweg niet waar.
Dat hangt er natuurlijk wel van af hoe de ontwerpers de s/w + h/w hebben geconfigureerd.

Zo weet ik zeker dat de DQ200 in de Skoda Roomster wel degelijk, bergaf, in een specifieke versnelling bleef staan en zeker niet opschakelde. Zelfs zo sterk dat ik zelf maar bijremde als het toerental naar de 5K ging en de snelheid te hoog begon op te lopen
Een 1.2 TSI blok heeft nou eenmaal niet zo veel compressie dat 'ie voldoende motorisch kan remmen.
Uiteraard praat ik dan wel over forse hellingspercentages van >10%

En nu met onze Kluger Kuga werkt dat gewoon uitstekend. Die houdt de boel keurig in bedwang. Ook mede dankzij het forse 2,5l Atkinson blok i.c.m. een e-CVT.
Zo heb ik vandaag wat bergweggetjes naar beneden gereden tussen de 10-15% daling. Dan kan de e-CVT zelfs zodanig afremmen dat je denkt, het mag wel wat sneller... :D

Kortom, e.e.a. afhankelijk van de specifieke technische uitvoering.:koffie:
 

1983jeroen

Forumguru
Ik was afgelopen weekend in Zuid Limburg. Daar viel me ook een paar keer op dat de DSG terugschakelde bij bergaf rijden zonder CC. Hij hield de toeren dus bewust vrij hoog
 

pkrijgsman

Actief lid
Goedemiddag Skodabroeders,

Toch nóg een vraag. Misschien eentje in het rijtje 'mierengeneuzel', maar als ik zie dat er rijders zijn die zelfs hun snelheidsmeter laten ijken, ben ik volgens mij in goed gezelschap ;)

Wat ik merk bij de DSG is dat vlak voor het opschakelen van 5 naar 6 het toerental (licht) omhoog gaat-een schokje voel en dan doorschakelt naar 6. Gebeurd -als ik zuinig rij, dus zachtjes optrek- zo rond de 1800 toeren, dan schiet hij zo'n 200-300 toeren omhoog en dan naar 6. Trek ik wat steviger op, dan lijkt het schakelen soepeler te gaan. Eerlijk gezegd lastig om een beetje goed te bepalen. Maar goed, dan hamvraag: wat is hier aan de hand? Is het mijn rijstijl? Of is er sprake van slijtage? (Destijds op advies van @hemi24 gevraagd of ze de DSG wilden uitlezen -staat zwart op wit in de mail-, garage gaf aan 'dat ze dat niet konden'. 2 weken geleden even bij de dealer geweest, die heeft de auto in het algemeen uitgelezen, niet specifiek op de DSG, daar kwam niets bijzonders uit. Ik vermoed dat uitlezen van de DSG niet zo lastig is, maar dat garages simpelweg niet weten hoe dat moet?

Maar goed, terug naar de eerste vraag: wat is er aan de hand bij het opschakelen van 5 -> 6?

Vragen of aanvullende info nodig, laat het gerust weten. Verder sta ik open voor alle suggesties ;)

Bedankt!
 

hemi24

Forumguru
Kan in principe vanalles zijn, van geoxideerde stekkerverbinding tot een defecte megatronica…
 

1983jeroen

Forumguru
Probeer de DSG eens te resetten door met ingeschakeld contact, motor uit, het gaspedaal 30 seconden in te trappen.

Daarna gewoon starten en rijden. Hij gaat dan opnieuw leren hoe jouw rijstijl is.
Ik verwacht niet dat dit het probleem oplost, maar het is wel interessant om te ervaren of het er dan nog is.
 
Bovenaan Onderaan