pkrijgsman
Actief lid
Goedemorgen Skodabroeders,
Terug van vakantie vielen mij wat zaken op rondom de DSG. Omdat ik nooit eerder automaatvreed, heb ik geen referenties en ben benieuwd naar jullie mening en kennis.
Overigens gaat de Skoda donderdag voor een inspectie naar de dealer, maar jullie input is meer dan welkom!
DSG schakelt echt lekker, bijna onmerkbaar.
1. Soms merk ik dat hij voor mijn gevoel bergopwaarts wat lang in een hoge versnelling blijft hangen. CC op 60 Mph (ik was in Engeland), dan in zn 5 een helling op. Toerental rond de 1750, snelheid blijft oke. Gevoelsmatig zou ik er eentje terug gaan naar '4', met iets meer toeren omhoog.
2. Helling af, CC aan, loopt de snelheid toch op, op de snelweg (M20 bijv). DSG schakelt ook niet terug bijv. Soms ga ik bergafwaarts (steil), blijft hij bij lagere snelheid in 3, lopen de toeren wel op, maar daardoor wel wat meer remmen op de motor. Komt op mij over als er wst willekeur is?
3. Heb wel iets vervelends gehad. Stond op een forse helling (bij Car Park White Cliffs Dover), forse helling a la helling tussen parkeerdekken in oude parkeergarages zeg maar, moest met auto hill hold aan helling trekken, scherpe en penetrante lucht rook ik. Koppelingsplaten ietwat verbrand? Geen melding op de display verder. Verder ook niets meer geroken of gemerkt daarna.
4. Tijdens een warme dag (28 graden), lang file gereden (half uur zeker), daarna leek het als de overgang 3 naar 4 niet zo lekker ging, trilling was wasr te nemen in de pedalen. Olietemp (motor, vermoed ik) stond op 100 graden. Heb tijdens die rit op verschillende manieren van 3 naar 4 laten schakelen (ik merk dat als je merr gas geeft, de DSG wat langer doortrekt en later opschakelt, dan wanneer je met een 'fluwelen voet' rijdt), als ik dr bak vroeger liet opschakelen merkte ik steeds een trilling in de aandrijflijn. De dagen erna geen last meer van gehad.
Zomaar wat bevindingen. Wat vinden jullie hiervan? Donderdag laat ik ook de slijtage uitlezen van de DSG.
Alvast dank en hopelijk is het niet een te lang verhaal geworden
Terug van vakantie vielen mij wat zaken op rondom de DSG. Omdat ik nooit eerder automaatvreed, heb ik geen referenties en ben benieuwd naar jullie mening en kennis.
Overigens gaat de Skoda donderdag voor een inspectie naar de dealer, maar jullie input is meer dan welkom!
DSG schakelt echt lekker, bijna onmerkbaar.
1. Soms merk ik dat hij voor mijn gevoel bergopwaarts wat lang in een hoge versnelling blijft hangen. CC op 60 Mph (ik was in Engeland), dan in zn 5 een helling op. Toerental rond de 1750, snelheid blijft oke. Gevoelsmatig zou ik er eentje terug gaan naar '4', met iets meer toeren omhoog.
2. Helling af, CC aan, loopt de snelheid toch op, op de snelweg (M20 bijv). DSG schakelt ook niet terug bijv. Soms ga ik bergafwaarts (steil), blijft hij bij lagere snelheid in 3, lopen de toeren wel op, maar daardoor wel wat meer remmen op de motor. Komt op mij over als er wst willekeur is?
3. Heb wel iets vervelends gehad. Stond op een forse helling (bij Car Park White Cliffs Dover), forse helling a la helling tussen parkeerdekken in oude parkeergarages zeg maar, moest met auto hill hold aan helling trekken, scherpe en penetrante lucht rook ik. Koppelingsplaten ietwat verbrand? Geen melding op de display verder. Verder ook niets meer geroken of gemerkt daarna.
4. Tijdens een warme dag (28 graden), lang file gereden (half uur zeker), daarna leek het als de overgang 3 naar 4 niet zo lekker ging, trilling was wasr te nemen in de pedalen. Olietemp (motor, vermoed ik) stond op 100 graden. Heb tijdens die rit op verschillende manieren van 3 naar 4 laten schakelen (ik merk dat als je merr gas geeft, de DSG wat langer doortrekt en later opschakelt, dan wanneer je met een 'fluwelen voet' rijdt), als ik dr bak vroeger liet opschakelen merkte ik steeds een trilling in de aandrijflijn. De dagen erna geen last meer van gehad.
Zomaar wat bevindingen. Wat vinden jullie hiervan? Donderdag laat ik ook de slijtage uitlezen van de DSG.
Alvast dank en hopelijk is het niet een te lang verhaal geworden