DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

JeSko

Forumguru
Is dit niet typerend voor de DSG-7 ( ik neem aan dat het dit type bak is? )


Het schijnt dat ze er nog lang met kunnen doordoen, met dat geslip.
 

pkrijgsman

Actief lid
Voor nu alvast dank voot jullie reacties. Ik kan me herinneren toen ik ns in een touran met dsg reed, ik dit niet constateerde, dus tja, wat is dan normaal?
Punt is ook, hij zit nog in de Bovag (10mnd nog), dus als er wat is, zou ik daar werk van willen maken. Maar goed, eerst maar de reset proberen, en dan nog ff afwachten. Geen idee of ze zomaar de bak onder bovag garantie willen herstellen..

En misschien ns rondkijken om die slijtage uit te lezen...
 

pkrijgsman

Actief lid
Ik heb de tip van @1983jeroen toegepast. Wat ik me nu afvraag, n.a.v. @SuperBb ,had die zgn reset ook bij wamre motor en bak moeten gebeuren? En, waarom gebruikt @SuperBb hier een andere methode? Wil jij tegelijk ook parameters aanpassen? Ik lees over de basic settings herstellen, gebeurd dat dan niet via de tip van @1983jeroen die adviseert om het gaspedaal 30 sec ingetrapt te houden bij ingeschakeld contact?
Ik kreeg overigens ook geen melding verder, of n piepje ofzo...

Mochten jullie je afvragen of ik niet een beetje hypochonder ben t.a.v. de DSG, dat klopt wel n beetje. Het is toch n kwetsbaar ding, zo komt t op mij over, met dure reparaties op de loer liggend. Tegelijk is de dsg veel en vaak aan bod gekomen op dit forum, dus wellicht voegt dit topic wat toe, vandaar mijn opmerkingen.

(Off topic, waarom dan de superb niet laten staan? Nou, 1. Hij reed met de proefrit echt lekker en 2. Ik wilde n automaat weleens proberen.. voor wie zich de redenen afvraagt voor deze aanschaf)
 

JeSko

Forumguru
@pkrijgsman

Begrijp je zeer goed! Ik heb altijd manuele auto's gereden en dit is mijn eerste automaat, de DSG is nogal notoir voor zijn dure reparaties maar dat heb je met elke automaat wel, moet je ook wat geluk met hebben. En toch let ik bij deze auto ook erg hard op bijgeluiden of gedragingen van de DSG, soms merk ik dat ik niet van de auto kan genieten omdat ik me zorgen maak om de bak en de soms gevoelige techniek. Dat heb ik eerder nooit gedaan met andere auto's, enkel met deze nu.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik heb in 2008 bewust geen auto met DSG gekozen om de alarmerende verhalen die toen de ronde deden.
In 2013 bewust wel een Fabia met DSG gekocht, en (na optimalisatie bij de DSG dokter, dat wel) nooit enig probleem gehad.
Maar zou je zo langzamerhand niet denken dat 11 tot 16 (misschien wel 20?) jaar voldoende zou moeten zijn om de veel voorkomende problemen eruit te krijgen?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb inmiddels een aantal auto’s met DSG (6 en 7) gehad, en met mijn gebruik krijgt de bak het echt vol voor z’n kiezen. Desondanks nooit serieuze problemen gehad en altijd enorm genoten van die bakken.
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn bak schakelt na een tijdje telkens toch weer een beetje lomp van 1 naar 2. Na een reset is dit weer goed. Blijft vreemd.
Verder hoor je inderdaad geen enkele bevestiging dat er iets gebeurt met resetten
 

haassie

Forumguru
Voor mn huidige auto ook een superb gehad met een dsg7 (droog) en daar best wel wat ellende mee gehad, 2 koppelingen vv (slippen) vliegwiel vv (bonken), tvs tuning erop. Gelukkig wat garantiewerk dus. Iet teveel kosten maar goed, weinig fun. Na de laatste vv van de koppeling was het acceptabel maar nooit super wat je veel mensen hoort zeggen. Gezworen nooit meer een dsg met droge koppeling te nemen…nu een dsg6, alle hogere versnellingen top, van 1 naar 2 soms voelbaar, hoort dit wel of niet ga je dan denken…het hypochonder gedrag herken ik, maar wellicht verwacht ik wel teveel, en heeft “perfect” of “feilloos” een andere betekenis voor een ieder. In lijn met dit topic, slijtage waardes (adaptiewaarden) zijn uit te lezen hoor, voor een droge koppeling dsg, zelfs met een obd token…mits je de juiste velden weet.
 

JeSko

Forumguru
@haassie

Mijn DSG6 schakelde vrij goed, maar bij koude bak merkte ik zeker in het begin dat hij niet zo lekker vloeiend van 1-2 ging, vooral als ik heel traag vertrok had de bak het moeilijk, bij vlotter vertrekken was het stukken beter, ook bij vertragen ging dat soms gepaard met lichtjes stotteren.

Het was de eerste keer dat ik DSG reed dus dan begin je op te zoeken wat het kan zijn en ja, daar word je niet vrolijk van! Uiteindelijk samen met men mechanieker besloten om de DSG olie mee te verversen en nu schakelt de bak zoals het hoort, echt zuiver, je voelt het gewoon niet je hoort het enkel aan de DSG scheten bij de mijne, en zo hoort het ook. Soms voel je wat bij afremmen op de aandrijflijn, maar ik vraag me af of dat idd tussen men oren zit ipv in de bak.
 

haassie

Forumguru
@JeSko Precies wat je beschrijft. Trage 1>2 , lichte vibratie op stuur bij 1800/1900 rpm…bij meer gas geven prima. Bij aanschaf afgedongen dat de dsg olie vv werd bij 75dkm omdat dit normaal iedere 60 gedaan moet worden. Vraag me af of dit wel goed is gegaan (bij allround garage van de verkopende partij)…te weinig olie? Of wellicht alleen op papier vervangen haha.
 

JeSko

Forumguru
@haassie

Ja zo'n garage kan zeggen wat ze willen idd, wellicht gewoon niet vervangen aangezien die DSG olie hen veel kost, en het ook niet zomaar een proces is dat elke garage correct kan doen met de juiste apparatuur. Die hebben het er wellicht gewoon op gewaagd en gedacht de bak schakelt prima genoeg klaar.
 

haassie

Forumguru
Had op school geen 10 voor taal....was veel beter in andere vakken.....maar goed, gelukkig heeft dit probleem, met een beetje context , zichzelf opgelost, bij een dsg is dat minder vanzelfsprekend....overigens DSG staat voor Direktschaltgetriebe :giggle:
 

haassie

Forumguru
@haassie

Ja zo'n garage kan zeggen wat ze willen idd, wellicht gewoon niet vervangen aangezien die DSG olie hen veel kost, en het ook niet zomaar een proces is dat elke garage correct kan doen met de juiste apparatuur. Die hebben het er wellicht gewoon op gewaagd en gedacht de bak schakelt prima genoeg klaar.
Voor een dergelijke "standaard" vervanging is niet zoveel nodig, leeg laten lopen via bodemplug, opnieuw vullen, filter vervangen, laten draaien op temperatuur en zodra de olie uit de bodemplug druppelt (ipv straaltje), hetgeen betekent dat het juiste niveau is bereikt, de bodemplug weer sluiten. Zat info op YT (youtube). Voor een machine flush is dat een ander verhaal, daar is apparatuur voor nodig. Dit heb ik bewust NIET laten doen omdat dit niet geadviseerd wordt, aangezien het problemen juist erger kan maken door opgebouwd vuil wat loskomt tijdens het spoelen....zat er wel aan te denken maar toch maar niet, dit wetende, en de gevoeligheid van een DSG :)...is meer voor bakken met een koppelomvormer...
 

JeSko

Forumguru
@haassie

Ja hoe het net gaat weet ik niet, maar zag bij men maatje dat hij er toch wat "speciale" apparatuur voor gebruikte, om de verse DSG olie omhoog te pompen langs onder (?) , bij de nieuwere generaties VW is het nog ingewikkelder, speciale apparatuur en een app op zijn smartphone heb je nodig om de DSG olie van bv een Golf 8 te verversen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Volgens mij zit er ook geen aftapplug onder de DSG met droge platen, en al zeker geen eenvoudig te wisselen filter.
Wat @haassie omschrijft als 'bodemplug' zal de niveau (en vul-) plug zijn bij de DSG met natte platen.
Dit ook omdat hij stopt met vullen wanneer daar de olie uit druppelt.
 

haassie

Forumguru
Bij mn dq200 heeft tvs de olie gewisseld bij 200dkm dus aftappen zal best mogelijk zijn, maar zou volgens de fabrikant hoe ongeloofwaardig ook levenslang goed moeten blijven. Bij een dq250/380/500 vervuilt de olie door de koppelingen die erin draaien dus moet om de 60dkm de olie ververst worden, waarbij er mijns inziens altijd wel vervuiling achter blijft omdat de olie niet voor 100% mee komt.
 

pkrijgsman

Actief lid
Even terug, on topic zeg maar...

Sinds vandaag hoor ik bij wat forser doortrekken (richting 4000 rpm) van 3 naar 4 een kort hoog gillend geluid. Zoals je vroeger had met een v snaar die te slap stond. Zo'n geluid, heel kort, 1 sec denk ik.
Dat lijkt me toch echt niet zoals het hoort? Waar wijst dat op? Maandag maar ff bellen met de garage...
 
Bovenaan Onderaan