DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

hemi24

Forumguru
Een DSG reset geeft vaak slechts een tijdelijke verbetering....na verloop van tijd past "hij/zij" zich gewoon weer aan en gaat op de oude voet verder.

Maar als de DSG zich na een reset weer aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder, zit dan het probleem misschien niet juist bij deze laatste…?
 

1983jeroen

Forumguru
Ik snap het ook niet.
Voor mij schakelt de DSG in de meeste situaties beter na een reset dan na een tijd als hij geleerd zou hebben van mijn rijstijl
 

haassie

Forumguru
Maar als de DSG zich na een reset weer aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder, zit dan het probleem misschien niet juist bij deze laatste…?
Ja dat is een goeie…Ik denk dat ik maar een rijschool ga zoeken die gespecialiseerd is in het bedienen van een DSG. Beetje bijscholing en rijstijl aanleren die de waardes van na een reset handhaaft. Na 9 jaar DSG heb ik het klaarblijkelijk nog steeds niet door…is niets meer en minder dan gas geven remmen. Als er meer bij komt kijken dan hoor ik graag waar het probleem zit :)
 

SuperBb

Actief lid
Ik heb net einde middag mijn DSG en motor laten tunen bij VAG techniek in Nuenen. Het was een stukje rijden voor me, maar het was het zeker waard. Wat een wereld van verschil. De dips in het opschakelen en vooral het horten en stoten bij wegrijden uit stilstand is volledig weg. De DSG schakelt pas bij 16-17km per uur over in z’n 2 en schakelt ook eerder weer terug als je langzamer gaat rijden.
 

JeSko

Forumguru
Ik rijd na enkele maanden ervaring toch ook met meer feeling rond met de DSG automaat hoor, akkoord dat de DSG de gebruiker moet dienen, maar je moet toch ook rekening houden als gebruiker zijnde met het karakter en de sterktes en zwaktes van deze automaat.
 

haassie

Forumguru
Rijstijl is gewoon rustig hoor, niets aan of uit, daar heb ik start/stop voor. standaard uit overigens. Zou m’n rijstijl zijn zoals jij beschrijft dan zou ik m’n rijbewijs zo kwijt zijn denk ik en dan zou ik echt een probleem hebben. Tuurlijk geef je weleens wat meer gas logisch met deze motor, maar mag toch hopen dat een dsg daarvan niet van slag raakt en opnieuw moet “leren” of aanpassen.
 

pkrijgsman

Actief lid
Ik snap het verhaal dsg vs gebruiker wel. Als je bij n occasion de dsg niet helemaal snapt qua schakelgwdrag (omdatie 'verpest' is), ga je als bestuurder je aanpassen. Tenzij je verstand van techniek hebt en weet dat het schakelgedrag niet klopt. Dan ga je dat aanpakken. Of je vraagt om advies aan de Skodabroeders alhier ;)

Op advies van hemi en de garage ga ik de dsg nog ns laten uitlezen, dit wil ik doen bij een specialist in dag. Anders blijft het weer bij n oppervlakkige uitlezing waar ik niks aan heb.

Kortom, wordt vervolgd!
 

pkrijgsman

Actief lid
Ben wat aan het zoeken...iemand een aanbeveling voor een bedrijf in zuid holland/zeeland? Voor het stellen van een diagnose?
 

haassie

Forumguru
Als je een goede diepgaande analyse wilt die net wat verder gaat dan standaard uitlezen, dan zou mijn advies zijn om een gerenommeerd bedrijf te benaderen. Wellicht iets verder rijden, maar het geeft wellicht wat meer duidelijkheid. Ik weet dat TVS ook een soort dealernetwerk heeft met vestigingen dichterbij dan West-Duitsland :)
 

pkrijgsman

Actief lid
Ik had al ff op hun site gekeken, maar zag daar verder niets over nevenvestigingen. Of dat ligt aan mij natuurlijk ;)
Ik ga ze benaderen, dank voor de tip!
 

pkrijgsman

Actief lid
Vanmiddag is het zover...TVS gaat de bak uitlezen via hun OBD2IP dongle. Ben benieuwd hoe dat zal gaan... ziet er op zich oké uit, dus we wachten het af.
In de tussentijd: het schakelen gaat wel beter, minder geluiden/bonkend gevoel naar mijn idee. Wellicht moest de bak aan mij/ons wennen en werkte de reset-tip die ik kreeg van @Peter-036 of @Tees , ik weet t ff niet meer...
Maar misschien is er toch meer aan de hand. We gaan het meemaken. Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst, al was het maar dat anderen ook hun voordeel hiermee kunnen doen!
 
Even terug, on topic zeg maar...

Sinds vandaag hoor ik bij wat forser doortrekken (richting 4000 rpm) van 3 naar 4 een kort hoog gillend geluid. Zoals je vroeger had met een v snaar die te slap stond. Zo'n geluid, heel kort, 1 sec denk ik.
Dat lijkt me toch echt niet zoals het hoort? Waar wijst dat op? Maandag maar ff bellen met de garage...
Ik heb dat van 4 naar 5, bij rustig rijden. Weet jij inmiddels wat het is?
 

pkrijgsman

Actief lid
Goedemorgen Skodabroeders,

Hier de uitkomst van het uitlezen. Kort en bondig: ze gaven aan dat K1 versleten is en vervangen moet worden. Hoe groot de slijtage etc. is, weet ik niet precies, ik heb ze nog niet gesproken, ik kreeg een uitkomst sws via de App toegestuurd.

Wat betreft het uitlezen wil ik de ervaringen met TVS delen: ze hebben dus een dongle ontwikkeld die via wifi/bluetooth werkt. Contact verloopt via (AI-)Whatsapp, maar dat vond ik niet vervelend. Afspraak maken hoeft niet persé via een mens, zeg maar. ;) Vlak voor de afspraak kreeg ik een seintje (van de uitlezer, dat was dan weer wel een mens ;) ) dat we bijna gingen beginnen. Dan een seintje om de motor te starten en de app (TVS heeft een App bij de Dongle ontwikkeld) te starten et voila! Op een gegeven moment zie je dan dat ze bezig zijn aan de hand van je statusvenster. Tussendoor nog een berichtje dat ze 'eraan werken'. Al met al duurde het wel eventjes, moet ik zeggen, in totaal ben ik bijna 45 minuten bezig geweest. En het uitlezen moet met draaiende motor. Geen probleem trouwens.

Naderhand belden ze, maar dat telefoontje miste ik, helaas. Dus vandaag even proberen terug te bellen, maar kreeg dus wel een appje met de diagnose dat 'K1 er slecht uitziet en het advies is om die te vervangen'.

Ik moet zeggen dat ik tot zover tevreden ben! (Kosten €99,- incl dongle)

Nu wat vragen: K1 vervangen, impliceert dat dat alléén K1 vervangen wordt, of wordt gelijk de hele koppelingsgroep meegenomen, dus K1 en K2? En lijkt mij dat oliën etc. gelijk ververst worden? (is misschien idd voor de hand liggend, I know, maar dan weet ik wat ik wel of niet kan verwachten). Zijn er verder nog zaken die dan aandacht behoeven?
TVS Gaf zelf aan om hun 'Drivability software' toe te passen. Dat is natuurlijk logsich, en ik denk ook dat dat handig is. K1 is volgens mij 1e naar 2e versnelling, die gaat altijd heel snel waardoor er slip is. Dus dat wil ik wel overwegen, maar ook daar eerst wat info over aanvragen.

Nu gaan we binnenkort nog naar Parijs. Daarvoor vervangen lukt natuurlijk niet meer, maar het rijden an sich gaat wel oké, dus dat durf ik wel aan.

Ik hoop natuurlijk op tips en adviezen rondom deze kwestie, en voor @rembem69 hoop ik dat dit verhaal jou verder kan helpen!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Je aanname van oliën die gelijk ook ververst worden kun je beter even navragen; aangezien het hier een bak met droge plaatkoppelingen betreft zou het heel goed kunnen dat de olie niet afgetapt hoeft te worden…

Zelfde geldt voor K2; lijkt me erg vanzelfsprekend dat als de platen voor K1 worden vervangen K2 als één geheel wordt meegenomen; maar hier wederom: aannames!!!!
 
Toevallig heb ik exact de klachten als hierboven beschreven en is mijn DQ200 afgelopen week bij VAGtechniek gediagnostiseerd op overmatige koppeling slijtage en bijbehorende slip. Remedie zou inderdaad de samengestelde set van koppelingen vervangen (en zonodig vliegwiel), maar verder geen nieuwe olie, zeker niet preventief van de mechatronic.
 

1983jeroen

Forumguru
Ben benieuwd wat deze bedrijven zullen rekenen.
Welke kilometerstanden hebben jullie met de DQ200 gehaald voor deze problemen kwamen?
 

pkrijgsman

Actief lid
@1983jeroen voor mij is het Bovag garantie, gelukkig. T gekke is wel dat de dealer dacht dat de klus binnen 1 dag kan, en de vakgarage (keten naam) meerdere dagen rekende...

Mij km stand is 105.000 ongeveer, bouwjr 11-2019. Maar lijkt me ook afhankelijk van hoe er gereden is. Veel korte stukken (in dorp en dus relatief meer slip) of langere (snelweg)stukken?
 
Bovenaan Onderaan