DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

Ik heb de tip van @1983jeroen toegepast. Wat ik me nu afvraag, n.a.v. @SuperBb ,had die zgn reset ook bij wamre motor en bak moeten gebeuren? En, waarom gebruikt @SuperBb hier een andere methode? Wil jij tegelijk ook parameters aanpassen? Ik lees over de basic settings herstellen, gebeurd dat dan niet via de tip van @1983jeroen die adviseert om het gaspedaal 30 sec ingetrapt te houden bij ingeschakeld contact? .....
Lees nu je bericht pas. Ik heb middels mijn OBD eleven geprobeerd te resetten. Simpelweg omdat ik dat ding heb. Daarnaast begreep ik uit berichten op Briskoda dat het via die weg een uitgebreidere reset was dan de methode middels het gaspedaal een x-aantal seconden ingedrukt te houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

haassie

Forumguru
Een DSG reset geeft vaak slechts een tijdelijke verbetering....na verloop van tijd past "hij/zij" zich gewoon weer aan en gaat op de oude voet verder. Die gaspedaal truc heb ik ook al eens geprobeerd, maar of het nou werkelijk iets doet?

Wat ik me ook afvraag, als je op de bijgesloten link kijkt is er een hele procedere met verschillende waardes/velden die gereset moeten worden. De OBD11 DSG "basic settings", wanneer je die uitvoert hoor je een hoop geklik en geklak, maar worden ook daadwerkelijk alle settings gereset?

 

hemi24

Forumguru
Een DSG reset geeft vaak slechts een tijdelijke verbetering....na verloop van tijd past "hij/zij" zich gewoon weer aan en gaat op de oude voet verder.

Maar als de DSG zich na een reset weer aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder, zit dan het probleem misschien niet juist bij deze laatste…?
 

1983jeroen

Forumguru
Ik snap het ook niet.
Voor mij schakelt de DSG in de meeste situaties beter na een reset dan na een tijd als hij geleerd zou hebben van mijn rijstijl
 

haassie

Forumguru
Maar als de DSG zich na een reset weer aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder, zit dan het probleem misschien niet juist bij deze laatste…?
Ja dat is een goeie…Ik denk dat ik maar een rijschool ga zoeken die gespecialiseerd is in het bedienen van een DSG. Beetje bijscholing en rijstijl aanleren die de waardes van na een reset handhaaft. Na 9 jaar DSG heb ik het klaarblijkelijk nog steeds niet door…is niets meer en minder dan gas geven remmen. Als er meer bij komt kijken dan hoor ik graag waar het probleem zit :)
 
Ik heb net einde middag mijn DSG en motor laten tunen bij VAG techniek in Nuenen. Het was een stukje rijden voor me, maar het was het zeker waard. Wat een wereld van verschil. De dips in het opschakelen en vooral het horten en stoten bij wegrijden uit stilstand is volledig weg. De DSG schakelt pas bij 16-17km per uur over in z’n 2 en schakelt ook eerder weer terug als je langzamer gaat rijden.
 

JeSko

Forumguru
Ik rijd na enkele maanden ervaring toch ook met meer feeling rond met de DSG automaat hoor, akkoord dat de DSG de gebruiker moet dienen, maar je moet toch ook rekening houden als gebruiker zijnde met het karakter en de sterktes en zwaktes van deze automaat.
 

haassie

Forumguru
Rijstijl is gewoon rustig hoor, niets aan of uit, daar heb ik start/stop voor. standaard uit overigens. Zou m’n rijstijl zijn zoals jij beschrijft dan zou ik m’n rijbewijs zo kwijt zijn denk ik en dan zou ik echt een probleem hebben. Tuurlijk geef je weleens wat meer gas logisch met deze motor, maar mag toch hopen dat een dsg daarvan niet van slag raakt en opnieuw moet “leren” of aanpassen.
 

pkrijgsman

Actief lid
Ik snap het verhaal dsg vs gebruiker wel. Als je bij n occasion de dsg niet helemaal snapt qua schakelgwdrag (omdatie 'verpest' is), ga je als bestuurder je aanpassen. Tenzij je verstand van techniek hebt en weet dat het schakelgedrag niet klopt. Dan ga je dat aanpakken. Of je vraagt om advies aan de Skodabroeders alhier ;)

Op advies van hemi en de garage ga ik de dsg nog ns laten uitlezen, dit wil ik doen bij een specialist in dag. Anders blijft het weer bij n oppervlakkige uitlezing waar ik niks aan heb.

Kortom, wordt vervolgd!
 
Bovenaan Onderaan