DSG met kruipneiging

smartvox

Nieuw lid
Net nieuw hier en nu al een vraag. Ik hoopt dat iemand ervaring met een DSG heeft.
Mijn nieuwe L&K met 2.0 TDI en DSG vertoont een heel ander gedrag als mijn vorige auto, een Golf V GTI, ook met DSG. De Octavia kruipt in de file (is eigenlijk wel fijn) maar het is ook net alsof ik met het afremmen de motor wurg. Alsof je vergeet op tijd de koppeling in te trappen. Lijkt me niet OK, volgens de dealer is dit normaal. Ik geloof er niet in, maar kom ook niet verder met mijn "klacht". Ik weet zeker dat ik dit met de Golf niet heeft, hij staat hier namelijk nog voor de deur dus ik rijd er nog wel eens mee.
Ook heeft de L&K standaard hillholder i.c.m. de ESP. Het werk alleen niet, ook bult-op kruipt de Octavia meteen weg na het loslaten van de rem. Ook de dealer weet niet hoe het hoort te werken. Wel vreemd toch als je een Skoda voor de prijs van een Mercedes koopt ? (voor 42 K koop je ook een C-klasse combi met 4 wielen en een stuur)
 

Frankie

Actief lid
Gieliovd: enig idee ? sorry ik helaas niet en excuus voor dit bericht dus..

Ps: voor 42K heb je volgens mij wel een erg kale C-klasse, niet !?! Er zijn vast zat DSG rijders die je kunnen helpen.
 

LenK

Forumguru
Voor 42K heb je de C 200 kompressor elegance of avantgarde.
Dat is echt niet kaal en motorisch dik in orde.
Maar wel veel geld als je naar de grootte van de auto kijkt.
 

louigi58

Senior Member
Ik rij dezelfde 2.0 TDI met DSG en dit is volkomen normaal. Op het moment dat je de rem loslaat, laat de electronica de koppeling opkomen, waardoor de auto begint te kruipen.
Dit gebeurt ook bergopwaarts. Ik weet niet of de mijne hilholder heeft (model 2005) maar wel ESP. Ik hoop dat dit een beetje helpt.
De Golf V GTI heeft ook launch control, de O2 niet.
 

highandstoned

Nieuw lid
Ik heb ook de 2.0TDI met DSG en ESP, en hij kruipt ook weg zodra je de rem loslaat. Volgens mij heel normaal voor een 'automaat'. Heb hiervoor een Saab en een Renault met automaat gehad en allemaal gaan ze er vandoor zodra je de rem loslaat.
Maar wat bedoel je met wurgen ? Gaat ie bokken als je remt ?
 

smartvox

Nieuw lid
mijn DSG en kruipen

Ik heb ook de 2.0TDI met DSG en ESP, en hij kruipt ook weg zodra je de rem loslaat. Volgens mij heel normaal voor een 'automaat'. Heb hiervoor een Saab en een Renault met automaat gehad en allemaal gaan ze er vandoor zodra je de rem loslaat.
Maar wat bedoel je met wurgen ? Gaat ie bokken als je remt ?
Ja, laat ik het zo zeggen: met de bak in N rem ik veel vloeiender af naar o km/h. Met de bak in D voelt het niet goed; de verbinding motor-wielen blijft te lang in stand. Alsof je niet goed kan rijden. Het veolt alsof het binnenkort kapot gaat. Nu kun je wel zeggen: het is toch een leasewagen maar hey...ik wil hem gewoon behandelen als mijn eigendom. En ergens klopt er iets niet. Misschien kan ik met VAG.com eens kijken of ik wat kan veranderen. Het kruipen is wel OK, maar bult-op kruipt hij nog!

groeten,
Rob
 
Ja, laat ik het zo zeggen: met de bak in N rem ik veel vloeiender af naar o km/h. Met de bak in D voelt het niet goed; de verbinding motor-wielen blijft te lang in stand. Alsof je niet goed kan rijden. Het veolt alsof het binnenkort kapot gaat. Nu kun je wel zeggen: het is toch een leasewagen maar hey...ik wil hem gewoon behandelen als mijn eigendom. En ergens klopt er iets niet. Misschien kan ik met VAG.com eens kijken of ik wat kan veranderen. Het kruipen is wel OK, maar bult-op kruipt hij nog!

groeten,
Rob

Ik heb hetzelfde gevoel met de Octavia 1.9TDI DSG die ik nu als demo heb, vooral bij goed afremmen en daarbij automatisch schakelen van 3 naar 2 is het best wel voelbaar dat de motor schijnbaar 'gewurgd' wordt. Wel raar want bij het optrekken schakelt hij zonder fout en onvoelbaar snel.
 

highandstoned

Nieuw lid
Ja, laat ik het zo zeggen: met de bak in N rem ik veel vloeiender af naar o km/h. Met de bak in D voelt het niet goed; de verbinding motor-wielen blijft te lang in stand. Alsof je niet goed kan rijden. Het veolt alsof het binnenkort kapot gaat. Nu kun je wel zeggen: het is toch een leasewagen maar hey...ik wil hem gewoon behandelen als mijn eigendom. En ergens klopt er iets niet. Misschien kan ik met VAG.com eens kijken of ik wat kan veranderen. Het kruipen is wel OK, maar bult-op kruipt hij nog!

groeten,
Rob
Hmm, dat heb ik alleen als ik hem flink laat werken in de S stand. Als ik dan uitgefeest ben en weer terug naar D ga en rustig uitbolder dan is het soms inderdaad alsof ik een beginnende rijder ben die nog niet zo goed kan schakelen. Maar dat is dan zo weer weg.
 

van inkel

Forumguru
De Octavia kruipt in de file (is eigenlijk wel fijn) maar het is ook net alsof ik met het afremmen de motor wurg. Alsof je vergeet op tijd de koppeling in te trappen.

Hoi smartvox, ik ondervind dit alleen als ik bijna stil sta, van 2 naar 1.
Wat betreft HillHold, probeer het eens op een steile helling, bij een flauwe helling kruipt de mijne ook gewoon weg op een steile helling werkt de Hillhold gewoon.

PS Welkom op dit forum.:aangenaam:
 

louigi58

Senior Member
We moeten hier een DSG niet gaan vergelijken met een automaat. Een automaat werkt met een koppelomvormer en de DSG met een dubbelwerkende natte platenkoppeling.
Vandaar dat de DSG ook zo'n korte 1e versnelling heeft. Bij het afremmen schakelt de DSG ook terug en remt dan ook meer op de motor dan een automaat met koppelomvormer. Dit is een logisch vervolg van de dubbelwerkendende koppeling. Deze heeft nl. geen slip en vormt hierdoor een starre verbinding tussen motor en wielen. Hierdoor voelt een DSG bij het afremmen als een schakelauto, terwijl bij een conventionele automaat met koppelomvormer dit veel soepeler verloopt (door de altijd aanwezige slip).
Zo heeft elk van beide systemen zijn eigen voor en nadelen. De soepelheid en de lange 1e versnelling bij de conventionele automaat had ook mijn voorkeur. Het hogere verbruik, vooral bij het rijden met caravan was weer de keerzijde van de medaile.
Zo heeft een conventionele automaat ook nooit het gedreun als je een keer onder zijn toeren wil doortrekken.

Trouwens, hoe weet ik of mijn auto een hillholder heeft en hoe werkt dat.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Het kruipen is voor mijn de hoofdreden geweest om niet voor een uitvoering met DSG-bak te kiezen. Was in in eerste instantie wel op zoek naar een wagen met DSG. Echter na diverse proefritten in verschillende auto's uit de VAG-groep met DSG toch overgestapt naar een handbak.

Met mijn vorige auto had ik dat kruipen niet. Dat was ook een semi-automaat (selespeed) en dat beviel mijn prima.

Maar dat kruipen... Altijd maar de voet op de rem... vond het zeer hinderlijk. Voor de rest trouwens een heerlijke versnellingsbak ten opzichte van een selespeed... maar het is dan ook een beetje appels en peren vergelijken.
 
Hij kruipt wel iets en je hoort het in de toeren.
Als je laat weten in welke regio je woont kun je misschien met iemand af spreken om het eens bij een ander te voelen.
En dan bedoel ik dus gewoon de kruipstand, stelletje viezerikken :D.
Of gewoon even testen met een andere O2 DSG bij de dealert.
Ik kom uit de regio Eindhoven.
 

smartvox

Nieuw lid
verschil tussen benzine en diesel met DSG

We moeten hier een DSG niet gaan vergelijken met een automaat. Een automaat werkt met een koppelomvormer en de DSG met een dubbelwerkende natte platenkoppeling.
Vandaar dat de DSG ook zo'n korte 1e versnelling heeft. Bij het afremmen schakelt de DSG ook terug en remt dan ook meer op de motor dan een automaat met koppelomvormer. Dit is een logisch vervolg van de dubbelwerkendende koppeling. Deze heeft nl. geen slip en vormt hierdoor een starre verbinding tussen motor en wielen. Hierdoor voelt een DSG bij het afremmen als een schakelauto, terwijl bij een conventionele automaat met koppelomvormer dit veel soepeler verloopt (door de altijd aanwezige slip).
Zo heeft elk van beide systemen zijn eigen voor en nadelen. De soepelheid en de lange 1e versnelling bij de conventionele automaat had ook mijn voorkeur. Het hogere verbruik, vooral bij het rijden met caravan was weer de keerzijde van de medaile.
Zo heeft een conventionele automaat ook nooit het gedreun als je een keer onder zijn toeren wil doortrekken.

Trouwens, hoe weet ik of mijn auto een hillholder heeft en hoe werkt dat.

Hé louigi
Ik snap wel hoe de DSG werkt, maar ik voel na een jaar sturen in mijn GTI met DSG gewoon een verschil met de Octavia. Het heeft gewoon met afstelling te maken denk ik. De GTI kruipt niet maar "pakt" pas als je meer toeren maakt. En als keerzijde: laat me met de rem de motor niet wurgen.
Dat gebeurt me met de GTI echt nooit.
Ook merk je bij de GTI veel minder de onderbreking van de krachtstroom. Schakelt de DSG bij de TDI dan voel ik hoe er gas terug genomen wordt. Nou, bij de GTI merk je dat echt niet. Zal wel te maken hebben met het veel hogere koppel van de TDI en de levensduur van de DSG.

Het wordt gewoon tijd dat ik de bijtelling voor mijn rekening neem met de Octavia en de Golf lekker ga verkopen. En ga wennen aan de Octavia.
Als er nog iemand interesse heeft in een Golf V GTI met DSG van 2005....
 

louigi58

Senior Member
Hé louigi
Ik snap wel hoe de DSG werkt, maar ik voel na een jaar sturen in mijn GTI met DSG gewoon een verschil met de Octavia. Het heeft gewoon met afstelling te maken denk ik. De GTI kruipt niet maar "pakt" pas als je meer toeren maakt. En als keerzijde: laat me met de rem de motor niet wurgen.
Dat gebeurt me met de GTI echt nooit.
Ook merk je bij de GTI veel minder de onderbreking van de krachtstroom. Schakelt de DSG bij de TDI dan voel ik hoe er gas terug genomen wordt. Nou, bij de GTI merk je dat echt niet. Zal wel te maken hebben met het veel hogere koppel van de TDI en de levensduur van de DSG.

Het wordt gewoon tijd dat ik de bijtelling voor mijn rekening neem met de Octavia en de Golf lekker ga verkopen. En ga wennen aan de Octavia.
Als er nog iemand interesse heeft in een Golf V GTI met DSG van 2005....

Dat van de onderbreking van de kracktstroom kan ik niet beamen.
Ook de TDI schakelt met volgas, zonder gas terug te nemen naar de volgende versnelling waarbij met nat weer zelfs in de 3e versnelling het ESP lampje knippert. Jammer dat ik niet kan vergelijken, ik heb nooit in een GTI met DSG gereden.
Met je GTI heb je ook launch control, dit heeft de O2 niet. Als je bij je GTI je ESP uitzet, voet op de rem, gas erop, toerenteller klimt naar 3000 rpm, dan de rem los en je wordt gelanceerd. Bij de O2 gaat dit niet, zodra je gas geeft met de voet op de rem, voelt het alof je koppeling opkomt en hij er vandoor wil. Je wurgt 'm dan gewoon af.
Er zijn dus wel degelijk verschillen en alleen jij kunt ze vergelijken.
 

crepusculum

Nieuw lid
Vanuit stilstand voel je toch wel een erg korte onderbreking, volgens mij door het plots terugvallen van het toerental waarbij de motor niet meteen kan volgen in zijn trekkracht. Eens je rijdt en versnelt, heb je die onderbreking niet meer. Dat is mijn ervaring met de DSG i.c.m. een 1.9 TDI met 105 pk.

De DSG heeft wel een beetje kruip, maar er zit wat vertraging op, zeker als je al eventje stilstaat. Ik heb nog een klassieke automaat gehad en die bleef maar trekken, ook met je voet op de rem. Van zodra je de rem begon te lossen, reed de auto al vooruit. Met de DSG blijft de auto nog een seconde of zo staan vooraleer die begint te kruipen.
 
Bij mij gaat hij gewoon in 1 streep door, alleen jammer dat het motormanagement niet door heeft dat er boven de 3800 toeren weinig meer gebeurd.
Hij mag van mij wel wat eerder overschakelen.
Maar een terugval heeft ie niet, de mijne is dan wel gechipt 2.0tdi.
Maar of het hem daar in zit weet ik niet.
 

smartvox

Nieuw lid
Update:
nadat ik van zowel de dealer als de importeur en leasemaatschappij te horen kreeg dat ik er maar mee moest leren leven (het is een " negatieve eigenschap" van de auto ... vreemd, er stond niets van in de folder!)
heb ik zelf VAG.com ter hand genomen en de procedure uitgevoerd om de leerwaarden van de koppeling/versnellingsbak te wissen. Vervolgens ben ik gaan rijden zodat e.e.a. zich opnieuw inleert. Dit kan gewoon tijdens woon-werkverkeer, maar ik heb een paar keer flink geremd om de koppeling te leren los te laten. Dus ik zou hier een stille weg voor zoeken.

Resultaat: Perfect! Een andere auto teruggekregen. Zo hoort het te werken. Geen gebok en gewurg meer.
Ik hoop dat dit zo blijft. Aan de andere kant: ik heb het er graag voor over om dit elke maand even zelf te doen.

Blijft jammer dat de dealer dit niet voorstelde ( ... en ik ook maar niet ga vertellen wat ik zelf gedaan heb...)
 

SkodaMan

Actief lid
Volgens mij voorkomt Hillhold geen kruip maar alleen terugrollen als je op een helling staat. Wat jij bedoeld een een anti-kruip modus waarvan ik de VAG productnaam niet meer weet. Met een druk op de knop kruipt de auto niet meer (alleen op DSG). Een maat van me heeft het op zijn Passat.
 

louigi58

Senior Member
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, hoe gaat het nu met je DSG? Nog moeten resetten of nog steeds ok?
 
Bovenaan Onderaan