DSG met kruipneiging

louigi58

Senior Member
Update:
nadat ik van zowel de dealer als de importeur en leasemaatschappij te horen kreeg dat ik er maar mee moest leren leven (het is een " negatieve eigenschap" van de auto ... vreemd, er stond niets van in de folder!)
heb ik zelf VAG.com ter hand genomen en de procedure uitgevoerd om de leerwaarden van de koppeling/versnellingsbak te wissen. Vervolgens ben ik gaan rijden zodat e.e.a. zich opnieuw inleert. Dit kan gewoon tijdens woon-werkverkeer, maar ik heb een paar keer flink geremd om de koppeling te leren los te laten. Dus ik zou hier een stille weg voor zoeken.

Resultaat: Perfect! Een andere auto teruggekregen. Zo hoort het te werken. Geen gebok en gewurg meer.
Ik hoop dat dit zo blijft. Aan de andere kant: ik heb het er graag voor over om dit elke maand even zelf te doen.

Blijft jammer dat de dealer dit niet voorstelde ( ... en ik ook maar niet ga vertellen wat ik zelf gedaan heb...)

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, hoe gaat het nu met je DSG? Nog moeten resetten of nog steeds ok?
 

yup

Lid
Hé louigi
Ik snap wel hoe de DSG werkt, maar ik voel na een jaar sturen in mijn GTI met DSG gewoon een verschil met de Octavia. Het heeft gewoon met afstelling te maken denk ik. De GTI kruipt niet maar "pakt" pas als je meer toeren maakt. En als keerzijde: laat me met de rem de motor niet wurgen.
Dat gebeurt me met de GTI echt nooit.
Ook merk je bij de GTI veel minder de onderbreking van de krachtstroom. Schakelt de DSG bij de TDI dan voel ik hoe er gas terug genomen wordt. Nou, bij de GTI merk je dat echt niet. Zal wel te maken hebben met het veel hogere koppel van de TDI en de levensduur van de DSG.

Het wordt gewoon tijd dat ik de bijtelling voor mijn rekening neem met de Octavia en de Golf lekker ga verkopen. En ga wennen aan de Octavia.
Als er nog iemand interesse heeft in een Golf V GTI met DSG van 2005....

Smartvox: jij vergelijkt een benzinemotor met een dieselmotor.

Waarschijnlijk heeft de diesel helemaal onderin veel meer trekkracht dan de benzineversie en daarom lijkt het alsof ie gewurgd word als je stopt. Geloof me dit kan niet, probeer maar je auto in zijn 1 te zetten, en op de rem te trappen. Los de koppeling: hij valt uit. Je auto word niet gewurgd.

De benzine GTi moet om op te trekken misschien een paar honderd toeren meer draaien om op te trekken: de diesel niet.

Als jij de pedaal tot een bepaalde diepte indrukt ontkoppelt de automaat. Dit moet ook anders zou je bak overhitten als je bijv. 15 minuten zou stilstaan, geloof me je bak is dan in NO time stuk. Je zou dan ook echt niet soepel kunnen optrekken (oververhitte koppelingsplaten).

In de handleiding van je DSG auto staat ook dat je de auto NOOIT met de gaspedaal op een helling mag stoppen omdat je platen gewoon kapot gaan en de bak zodanig kan overhitten dat je een paar seconden niet verder kan rijden. Stel je bak ontkoppelt niet in D dan zou dat ook gebeuren. Probeer maar als je het zelf wilt ervaren, wacht maar een half uur in D met de voet vol op de rem. Je rijdt supersoepel weg.

Ik heb zelf ook een 2.0 TDi DSG ik had ook het gevoel alsof de motor gewurgd werd maar dit is niet zo. Trouwens, pas na een bepaalde diepte van je rempedaal ontkoppelt je DSG, dit om fileparkeren en ultra langzaam filerijden mogelijk te maken... Je kan dus remmen en de auto laten kruipen.

Trouwens dat ie bergop kan rijden is volkomen normaal: stel jij zit in een file bergop stationair te rijden, als dat ding steeds de koppeling moet laten slippen kom jij die berg niet eens op!

En als laatst: trek de handrem echt keihard aan en zet het ding in D, laat je rem los. Dan zal je zien dat de auto de handrem eraf wilt breken, hij breekt gewoon door de kracht van de handrem door... Je hoort ook de achterremmen echt flink protesteren...

Ik heb zelf een Octavia 2 met 2.0 TDi 140 pk + DSG van 2005.
 

LenK

Forumguru
Er was laatst ook een discussie over de rem in moeten trappen om van N naar D te gaan.
Dat heeft hier ook mee te maken dus.
Wb kruipen. Dat vind ik dus ideaal bij het manouvreren. Heel subtiel bewegen zo mogelijk.
En altijd voet op de rem bij stilstaan: bij wat langer wachten zet ik hem even in N. Ook weer opgelost.
Traditionele automaat heeft wel altijd de slip bij acceleren. Je gaat wel sneller maar het toerental is niet evenredig met de snelheid, dat is wat verwarrend voor het snelheidsgevoel.
 

yup

Lid
Er was laatst ook een discussie over de rem in moeten trappen om van N naar D te gaan.
Dat heeft hier ook mee te maken dus.
Wb kruipen. Dat vind ik dus ideaal bij het manouvreren. Heel subtiel bewegen zo mogelijk.
En altijd voet op de rem bij stilstaan: bij wat langer wachten zet ik hem even in N. Ook weer opgelost.
Traditionele automaat heeft wel altijd de slip bij acceleren. Je gaat wel sneller maar het toerental is niet evenredig met de snelheid, dat is wat verwarrend voor het snelheidsgevoel.

Nou ik denkd at van N naar D + rem heeft een andere reden denk ik: veiligheid. Stel je hebt de motor draaien, er zit een grappen maker in de auto naast jou en die denk ik zet effe de pook in zijn D. Ja dan heb je een probleem dan rijd de auto zomaar effe weg. Ik weet dat het bij gewone automaten niet zo is maar ik denk dat het een veiligheidsaspect is.

Want je kan van D naar R en weer naar R heel snel terug zonder op de rem te trappen om bevoorbeeld je zelf uit te graven als je ergens vast zit. Staat in de handleiding trouwens...
 
Bovenaan Onderaan