Hé louigi
Ik snap wel hoe de DSG werkt, maar ik voel na een jaar sturen in mijn GTI met DSG gewoon een verschil met de Octavia. Het heeft gewoon met afstelling te maken denk ik. De GTI kruipt niet maar "pakt" pas als je meer toeren maakt. En als keerzijde: laat me met de rem de motor niet wurgen.
Dat gebeurt me met de GTI echt nooit.
Ook merk je bij de GTI veel minder de onderbreking van de krachtstroom. Schakelt de DSG bij de TDI dan voel ik hoe er gas terug genomen wordt. Nou, bij de GTI merk je dat echt niet. Zal wel te maken hebben met het veel hogere koppel van de TDI en de levensduur van de DSG.
Het wordt gewoon tijd dat ik de bijtelling voor mijn rekening neem met de Octavia en de Golf lekker ga verkopen. En ga wennen aan de Octavia.
Als er nog iemand interesse heeft in een Golf V GTI met DSG van 2005....
Smartvox: jij vergelijkt een benzinemotor met een dieselmotor.
Waarschijnlijk heeft de diesel helemaal onderin veel meer trekkracht dan de benzineversie en daarom lijkt het alsof ie gewurgd word als je stopt. Geloof me dit kan niet, probeer maar je auto in zijn 1 te zetten, en op de rem te trappen. Los de koppeling: hij valt uit. Je auto word niet gewurgd.
De benzine GTi moet om op te trekken misschien een paar honderd toeren meer draaien om op te trekken: de diesel niet.
Als jij de pedaal tot een bepaalde diepte indrukt ontkoppelt de automaat. Dit moet ook anders zou je bak overhitten als je bijv. 15 minuten zou stilstaan, geloof me je bak is dan in NO time stuk. Je zou dan ook echt niet soepel kunnen optrekken (oververhitte koppelingsplaten).
In de handleiding van je DSG auto staat ook dat je de auto NOOIT met de gaspedaal op een helling mag stoppen omdat je platen gewoon kapot gaan en de bak zodanig kan overhitten dat je een paar seconden niet verder kan rijden. Stel je bak ontkoppelt niet in D dan zou dat ook gebeuren. Probeer maar als je het zelf wilt ervaren, wacht maar een half uur in D met de voet vol op de rem. Je rijdt supersoepel weg.
Ik heb zelf ook een 2.0 TDi DSG ik had ook het gevoel alsof de motor gewurgd werd maar dit is niet zo. Trouwens, pas na een bepaalde diepte van je rempedaal ontkoppelt je DSG, dit om fileparkeren en ultra langzaam filerijden mogelijk te maken... Je kan dus remmen en de auto laten kruipen.
Trouwens dat ie bergop kan rijden is volkomen normaal: stel jij zit in een file bergop stationair te rijden, als dat ding steeds de koppeling moet laten slippen kom jij die berg niet eens op!
En als laatst: trek de handrem echt keihard aan en zet het ding in D, laat je rem los. Dan zal je zien dat de auto de handrem eraf wilt breken, hij breekt gewoon door de kracht van de handrem door... Je hoort ook de achterremmen echt flink protesteren...
Ik heb zelf een Octavia 2 met 2.0 TDi 140 pk + DSG van 2005.