DSG metaalgeluid

sandurtjuh

Forumguru
Beste autoliefhebbers,

Hier ben ik weer. Ik hoor de DSG schakelen bij 2 naar 3. Niet altijd. Maar daarnaast hoor ik vaker een metaalachtig geluid bij het loslaten/indrukken van het gaspedaal (lage versnellingen (2/3)). Ook als ik langs geparkeerde auto's rijd (weerkaatsing geluid) hoor ik bij lage snelheden (dus wederom 2/3e versnelling) een soort metalen geluid, alsof er schroefjes door de motor gaan ofzo.

Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vermoed dat je met DSG niet zoveel hoort te horen, toch? Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ex leaseauto btw.

Ik ben benieuwd naar reacties. Altijd als ik naar de dealer ga, dan is het geluid natuurlijk vaak niet te horen.

Alvast bedankt voor reacties.
 
Laatst bewerkt:

W124

Senior Member
@sandurtjuh Had ik ook met m'n vorige A3 Sportback (1.4 TSI DSG). Is een producteigenschap. DSG-bak in de O2 van m'n collega klinkt ook zo. De DSG in m'n huidige O3 is een stuk rustiger. Het lijkt erop dat deze bak ook minder vrijloop en speling heeft. Het fijne weet ik er niet van.
 
Laatst bewerkt:

sandurtjuh

Forumguru
Ghehe, dat is wat ik ook verwacht wat de dealer gaat zeggen. Hoop dat de dokter me kan helpen, heb ze een bericht gestuurd. Al is het maar een diagnose, wellicht valt er nog iets onder Bovag garantie ;)
 

W124

Senior Member
In de sportstand werden de bijgeluiden altijd minder bij mij. Het geheel voelde dan wat strakker aan met minder speling.
 

sandurtjuh

Forumguru
Oke, even snel e-mail contact gehad met DSG dokter, ze herkennen alle problemen en kunnen ze oplossen. Ze hebben het momenteel erg druk, dus ik hoop dat ik eind komende week aan de beurt mag zijn (wacht nog op mailtje of het door kan gaan). Ben heel erg benieuwd hoe een soepele DSG mag rijden
 

CDK

Forumguru
laat je bevindingen maar achter @sandurtjuh, druk...., ja dat hebben ze het altijd doordat de dealers van de VAG groep massa's auto's ter reparatie aanbieden, daardoor moet de particuliere klant helaas wel eens iets te lang wachten.
 

sandurtjuh

Forumguru
Oke, afspraak staat voor vrijdag (met nog een hele horde andere auto's die ook opstaan die dag, lol). Daarnaast ook nog een Touran mee voor de DSG alleen, die rommelt ook een beetje.

Ben zeer benieuwd naar de DSG aanpassing.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat merk je best. Net wat extra en dat is af en toe best prettig. Eigenlijk spreek ik dat extra vermogen alleen incidenteel aan, bij invoegen op de snelweg en inhaal acties. En net wat meer koppel rijdt nog fijner. Maar je moet je er zeker niet bij voorstellen dat je ineens iets GTI achtigs hebt natuurlijk.
En ook je DSG zal een stuk prettiger functioneren, wanneer tenminste dat standaard optimalisatie programma wordt toegepast. Je zult zien dat het dan ook af en toe best aardig is om de S stand te selecteren (waar deze daarvoor eigenlijk nagenoeg onbruikbaar was)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar je moet er gewoon op rekenen dat je een dag kwijt bent met iets dergelijks, dus zorgen dat je iets omhanden hebt, anders wordt het zo'n gehang
 

sandurtjuh

Forumguru
Klopt inderdaad, enige waar ik vermogen 'mis', is de snelweg / inhalen. Ben blij dat dat eventueel beter wordt dan! En DSG krijgt optimalisatie en nog wat dingen vermoed ik, zodat alle pijnpuntjes weg zijn. Dat zal me zeker bevallen. Gisteren in die Touran gereden en die rijdt toch beduidend soepeler als heeft die wat kleine DSG pijnpuntjes die ook verholpen gaan worden.

Aangezien we met 2 auto's gaan, rekenden we er al op dat het niet meer 2-4 uur is, maar 4-8 uur, wellicht nog iets langer i.v.m. drukte. Dus laptopje mee en werken maar. :-)

Thanks!
 

sandurtjuh

Forumguru
Vrijdagochtend rond 9 uur vertrokken naar Varsseveld. Na een ritje van 2 uur aangekomen. Hier moesten we wel even wachten voordat iemand verscheen, maar het was al gauw duidelijk dat de beste man Ronald was. Deze sprong zonder veel uitleg in de auto en begon hem uit te lezen. Aan de hand van mijn problemenlijst heeft hij de DSG aangepast. Het was toen zo'n 1 uur vermoed ik. Testritje gemaakt en de problemen waren al minder en zou uiteindelijk nog minder worden.

We hadden ook chiptuning afgesproken met een testrun. Hij was niet tevreden over het resultaat (125pk). Het zal toen 4 uur zijn geweest. Ondertussen komen er ook nog andere mensen, dus we hebben aardig wat gewacht. Ondertussen was de andere auto ook aan de beurt geweest en zover klaar, rond een 8 uur vermoed ik.

Hij is toen volledig op mijn auto gesprongen om zo veel mogelijk pk/nm eruit te persen op 95. Als ik dat had geweten had ik al eerder 98 getankt, aangezien je daar betere resultaten mee krijgt.

Hij heeft ('s avonds uiteindelijk) de tijd genomen om tot het beste resultaat te komen en verschillende keren getest, daar ben ik zeer blij mee (135pk en 259nm). Het was zo'n 22:15 voordat we daadwerkelijk naar huis gingen. Afgezien dat we enorm lang hebben moeten wachten (en er ook weinig te doen is), ging de dag redelijk snel voorbij. Vind het top van Ronald dat hij nog tot zo laat zijn best heeft gedaan.

De rit naar huis via Duitsland ging heerlijk. Een stuk beter voelbaar vermogen, respect voor Ronald. In het weekend wat problemen met de turbo (begrensing van de druk, turbo valt weg door de begrensing), waardoor ik toch terug moet, al moet ik hier nog contact met hem over opnemen, wilde hem niet lastig vallen in het weekend. Deze valt te vaak uit (minimaal 7 keer per dag), bijvoorbeeld snelweg oprijden of inhalen op de weg (behalve dan weer inhalen op de snelweg...).

Ondanks de prijs, bijna 12 uur durende wachttijd en het probleem met de turbo (al had hij gezegd dat het sporadisch zou kunnen optreden), respect voor Ronald en zijn kunnen. De auto rijdt een stuk lekkerder, al zal dat ook gaan wennen vermoed ik.

Ik hoop snel nog eens terug te kunnen en met nieuwe gegevens te komen op 98. Hiervoor zal ik maandag contact met hem opnemen.

Al met al geslaagd en zeker aan te raden, al was ik wat sceptisch vantevoren. Ronald is een druk man waardoor de uitleg van het hoe en wat ontbreekt, maar als hij de tijd eindelijk voor je heeft, dan legt hij wel het een en ander uit.

Indien interesse zal ik de meting toevoegen en later de betere meting als dat komt.
 

CDK

Forumguru
dat is wel heel bizar lang en een stage 1 op maat met dsg kan en mag mijns inziens niet zo lang duren en als je dan ook nog terug moet is dat extra zuur, bij VAG Techniek zijn ze met de Fabia van m'n vrouw ook 4 uur bezig geweest zonder DSG, dus het gaat niet altijd van een leien dakje.
 
Bovenaan Onderaan