BTW er stond geintje hé...@Captain Hook.....het blijft i.d.d. een mysterie, ik ben echt gewoon een normale bestuurder, heb niet de behoefte haantje de voorste te zijn bij stoplichten, kinderen worden gauw wagenziek. Ik rijd de auto altijd netjes warm (en dus ook de koppeling)....gezien de historie met mijn bak (zelfs al voor mijn bezit bleek na aankoop) is er toch iets niet helemaal ok met de techniek. Het functioneert in de zin dat er geen storingen zijn, nooit gehad, maar het functioneerde een tijd lang niet op het vlak van naadloos schakelen en slipvrij rijgedrag binnen een versnelling. Software aanpassingen die dit zouden moeten verhelpen ten spijt.
Die statistieken zeggen me niet zoveel om dat VAG nooit de failure rate naar buiten brengt, alleen het aantal geimplementeerde bakken(?). Maar goed ook al is het maar 1% dan zijn het er nog steeds op miljoenen bakken een flink aantal die niet goed werken. En niet iedereen binnen deze 1% is per definitie een notoire slopert he! Heb het al vaker gezegd, deze bak is gebouwd voor low torgue motoren (1.0/1.2 175~200nm) en het beeld is dat deze vaak goed werken, waar de zwaardere motoren de 1.6tdi (250nm) en 1.8tsi(250nm) en hoger beter af zouden zijn geweest met een DSG6 omdat ze op de standard specs grens opereren (zonder aanpassing). Daarnaast heeft VAG lopen rommelen met dq200 koppelingsplaten over de laatste jaren (verschillende frictiematerialen, sommige zelfs toegespitst op klimaat,koude), is niet voor niets als het slecht een klein aantal zou zijn had men dit niet gedaan. Ik heb bij 185dkm de laatste generatie ingebouwd gekregen, die het iets beter lijkt te doen overigens.
Maar van een Superb i.c.m. de automaat/motor verwachte ik persoonlijk meer souplesse en minder problemen....misschien ten onrechte, was geen skoda gewend. Een volgende auto heeft echt geen VAG automaat met droge koppeling meer.
Maar goed terug naar het nut van het olieverversen en toch weer teveel woorden eraan vuil gemaakt haha.