DSG: schakelen van 1 naar 2 veel minder soepel

foobalicious

Senior Member
Hoi, sinds enige tijd (800+kms) rijd ik in een Octavia met DSG (1.6TDI).

Het bevalt me super maar ik merk wel dat het schakelen van 1 naar 2, met name bij rustig optrekken) veel minder soepel gaat dan bijv van 2 naar 3 etc. Ik weet niet of dit in het begin ook zo was en dat het me nu pas opvalt of dat het iets is dat is ontstaan naarmate ik meer ben gaan rijden....

Hebben anderen dit ook?

Alvast bedankt !

foobalicious

Senior Member
Dat zou ik eens precies moeten bekijken. Maar het viel me op wanneer ik wat sneller optrek het schakelen soepeler gaat...

Rosinfield

† In Memoriam
Als de software niet is aangepast, is er eigenlijk nauwelijks sprake van een 1, maar rijd je praktisch in 2 weg. Daar is iets aan te doen. Aan te bevelen, zeker wanneer je ook zou willen dat er in het algemeen ietsje later wordt opgeschakeld

foobalicious

Senior Member
Dat weet ik dat daar iets aan te doen is. De DSG-dokter of conculega's. Maar ik zou verwacht dat het overschakelen naar de 2 vanuit 1 ook soepel zou moeten verlopen daar de 2e versnelling 'al klaar staat'.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik herinner me van voor de aanpassing dat ik nauwelijks merkte dat er werd overgeschakeld van 1 naar 2; voor ik het wist reed ik in 2. Zou op zich dus soepel moeten gaan, lijkt me

B

bijbeuner

Als ik gewoon vertrek staat hij al binnen de 5 meter in zen 2,merk niet dat hij op schakelt.
Vertrek ik iets vlotter dan schakelt hij natuurlijk later op en dan voel je het ook.

spikehome

Forumguru
Bij mijn golf 1.2dsg merk ik vaak dat deze in die 2e wegrijdt zelfs met de vouwwagen erachter gebeurde dat.
En geloof me ik let er heel erg op wanneer de auto schakelt.

Gieliovd

Forumguru
Niet sinds 2013 in ieder geval, want de mijne reed nog gewoon in de 2 weg (is van juni 2014)
Inderdaad. Hier ook.

Soms is de overgang 1-2 inderdaad een beetje nukkig, vaak ook niet. Gun het even de tijd, anders kan de dealer je koppeling setpoints opnieuw inleren.

lock

Actief lid
ik herken dit probleem. BIj mij was dit met 1.2 tsi dsg ook zo. Bij 60.000 was de koppeling op. en 60.000 later weer. mijne is uit 2010.
Ook lease en vaak bij de dealer gestaan.
gewoon naar de dealer brengen en probleem aankaarten. BIj mij was het zo erg dat de auto begon de hobbelen als ik wegreed.
Nu geen last meer en de KM staat bijna op 145k

widojo

Actief lid
Kan mij nauwelijks voorstellen dat bij een nieuwe auto na 800km de koppeling al defect zou zijn, maar zeg nooit nooit....
Wat mij wel doet denken aan het inleren/anticiperen van de DSG, iets waar in een andere topic ook al eens over is gesproken.
Mijn tip, maak eens een redelijke trip door de stad, dus met veel stoppen/stilstaan en snelheid verschillen en doe dit eens niet rustig. Spreek het vermogen maar eens aan.

widojo

Actief lid
Auto van @foobalicious is nog nieuw...

Weet ik, maar dat wil toch niet zeggen dat je het gaspedaal helemaal niet mag gebruiken.
Vermogen aanspreken wil nog lang niet zeggen dat je het toerental tegen het rode aan moet laten komen.

Quote van http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2010/11/tips-voor-inrijden-10110087

Voldoende belasten

Voor zulke motoren geldt: als ze vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten.

• Leuk
Waarderingen: G.P.

foobalicious

Senior Member
Ik heb nog eens wat beter op het gedrag van de auto gelet tijdens het optrekken. En ik vermoed dat ik zelf de schuldige ben :-)

De auto schakelt idd erg snel naar 2 en het 'niet soepele gedrag' dat ik bemerkte lijkt te komen door de stand van het (gas)pedaal. Rond de 1500 toeren voel je de auto iets inhouden en dan weer versnellen. Ik vermoed dat ik het pedaal zover intrap dat het toerental net rond het punt zit wanneer de turbo mee gaat doen. Mogelijkerwijs corrigeer ik onbewust voor de plotselinge versnelling door het gas iets los te laten. Hier door zakt het toerental weer iets met als gevolg het inhouden.

Ik merk wanneer ik bewust mijn voet heel stil houd, de auto veel soepeler accelereert. Het is maar een theorie...Het is lastig om dit soort dingen te onderzoeken wanneer je ook nog op het verkeer moet letten... :-)
Misschien deze hypothese eens op een leeg parkeerterrein testen....

spikehome

Forumguru
ik ben gisteren even langs de dealer gegaan (Hegeman) en de verkoper had al eens daarvan gehoord.
En zou het doorgeven aan de werkplaats die kennis van zaken had die zou nog met mij evt. contact opnemen voor verdere info.

CDK

Forumguru
Als je voor het eerst met een DSG onderweg bent moet je wellicht even aftasten hoe en wanneer de bak schakelt, dit heeft o.a. te maken met de stand van het gaspedaal, wellicht dat jullie nog even aan elkaar moeten wennen ;)

Bovenaan Onderaan