DSG schakelt van 1 naar 2 alsof je over ribbels rijdt

WillemdeNie

Nieuw lid
Afgelopen week is mijn distributieketting vervangen. Daarna mijn caravan weggebracht en viel mij het volgende op. Als ik optrek en de DSG schakelt van 1 naar 2 lijkt het (soms) of je over ribbels in de weg rijdt.
In de andere versnellingen is het me nog niet opgevallen en ook zonder caravan kan ik het niet reproduceren. Zonder caravan valt het me wel op dat van 1 naar 2 soms minder soepel gaat als alle andere overgangen.
Wat kan het zijn en wat te doen? (geen garantie meer)
48.000 km Yeti 1.2 November 2010 DSG 7
 

CDK

Forumguru
klinkt niet goed, dat wordt reviseren..... zoals ertromp al aangeeft, naar de DSG dokter er mee...

Greetz Corné
 

DimiTator

Actief lid
Ik had de indruk dat het probleem met de DSG-koppeling in 2012 opgelost was.
Lijkt me een garantieprobleem.
 

Joske

Forumguru
Maar de TS geeft ook in zijn eerste bericht aan, dat de distributieketting vervangen is? :pieker:

Weet er zelf absoluut niet genoeg van, maar een monteur (ik denk aan: @Ronnie ) kan misschien een link leggen tussen uitgevoerde werkzaamheden en de DSG - problemen?? Is nogal toevallig in mijn ogen..
 

Monteurtje

Forumguru
Als de auto meermaals schokt van 1 naar 2 is dat zeer waarschijnlijk de dubbele koppeling en zal deze vervangen moeten worden wil je dat opgelost hebben.
 

Rudger

Lid
Ik heb hier ook last van in mijn O2 en volgens de dealer is de koppelingsplaat hier het euvel van. Of eigenlijk een veer die de plaat moet aandrukken volgens de monteur. Deze zou de plaat niet sterk genoeg aandrukken.

Bij mij is de garantie er ook net af, maar de importeur wilde wel een deel uit coulance betalen. Echter wil de leasemaatschappij de rest niet betalen omdat dit te veel zou zijn. Ik rijd er nu maar gewoon mee door en zie wel hoe lang hij het vol houdt.

Dus misschien kan je toch een deel van de kosten als coulance bij de importeur halen en zo de schade beperken. Niet geschoten is altijd mis en die van mij is van september 2010.

Succes.
 

andrehj

Forumguru
De monteur heeft de klok misschien horen luiden, maar weet zeker niet waar de klepel hangt, want de koppelingsplaat wordt bij een DSG helemaal niet door een veer aangeduwd, maar door een hydraulische cilinder. Door een veer wordt de koppeling juist losgetrokken. Dit i.t.t. een normale koppeling, die inderdaad door een verenpakket wordt aangeduwd.
 

ertromp

Forumguru

jalex_h

Forumguru
@Rudger, als je slim bent, stuur je wel even een briefje naar de leasemaatschappij dat je dit probleem bij ze aangekaart hebt en door hun weigering het op te lossen niet meer aansprakelijk bent voor eventuele schade. Werkte bij mij altijd als een tierelier, de leasemaatschappij koos alsnog eierenvoor haar geld.
Volledigheidshalve zou je er nog bij kunnen vermelden dat dit een bekend probleem is waar zelfs een modificatieset voor uitgebracht is, ma.w. Dat het hier in feite om een constructiefout gaat.
 

Rudger

Lid
@jalex_h Heb het bij onze administratie aangegeven. Even een resume van mijn ervaringen met de dealer en inderdaad het verhaal erbij gedaan dat het een bekend probleem is. Dit zou onze administratie met de leasemij overleggen. Alleen nog niets teruggehoord....Zal er nog eens naar vragen.
 

Rudger

Lid
Even een korte update. Bij de 90.000 km beurt nogmaals aangegeven dat ik problemen heb met de DSG. Oa schokken van 1 naar 2, overschakelen gaat niet altijd soepel enz. Vorig jaar mocht het niet gemaakt worden van de LM, maar nu wel!

Beetje vreemd, maar ik ben er blij mee. Hopelijk zijn de problemen nu over.
 

Rudger

Lid
Helemaal vergeten om erbij te zetten..... De bak is eruit gehaald en de koppelingsplaten zijn vervangen. Er zou teveel speling op zitten waardoor de klachten er waren. Ze hebben laten zien waar het aan lag en voor zover ik het weet, is het een koppelingsset.

Nu proberen hoe het gaat met het schokkende wegrijden en het schakelen.
 

Ferenc

Nieuw lid
Rudger, ik ben heel benieuwd of dit heeft geholpen!

Ik heb met mijn Yeti van april 2011 dezelfde problemen. Schakelt van 1 naar 2 alsof je over ribbels rijdt (niet altijd). Ik ben hier laatst mee naar de dealer geweest. Helaas 'trilt' hij niet altijd, dus toevallig niet wanneer de dealer er in reed. Hij heeft het dus niet kunnen constateren. De dealer heeft de auto uitgelezen, maar daar was ook niets te vinden.
Ik heb het maar zo gelaten, maar als ik bovenstaande verhalen lees en het trillen nog steeds geregeld voel, irriteert het me toch en wil ik het toch niet laten rusten.

Zo'n half jaar geleden is op aanraden van de dealer de distributieketting vervangen (garantie), maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
 
Bovenaan Onderaan