DSG versus Manueel

van_der_P

Senior Member
De laatste meerprijs voor een DSG-versnellingsbak was bij de Fabia € 1400,--
Nu vraag ik mij af, als je nu een nieuwe versnellingsbak nodig zou hebben hoeveel kost zo'n versnellingsbak dan ?
Dus ik ga naar de dealer vraag de dealer om een vijfversnellingsbak voor mijn 1.2 TSI 77 KW uit het rek te halen. Hoeveel mag ik daarvoor betalen ?
En ik doe voor de DSG-bak het zelfde.
Is dat prijsverschil hoger of lager dan die € 1400,-- m.a.w. is het gerechtvaardig om daar zoveel meer voor te vragen ?
 

The bone collector

Senior Member
Ik denk, exacte prijzen ken ik wel niet, dat je inderdaad wel 1400 euro extra kwijt bent als je de versnellingsbak 'afzonderlijk' zou betalen (in het geval hij kapot gaat en moet vervangen worden bijvoorbeeld).

Is het gerechtvaardigd om zoveel meer te vragen, dat is een andere vraag natuurlijk. Ik denk dat de winstmarges voor VAG groter zijn voor een DSG bak. Zeker omdat er zoveel vraag naar is.
 

VEEJAY

Forumguru
Ter indicatie van een DSG specialisten site:

DSG bak compleet, nieuw, inclusief montage = € 3250,- (Bak, koppeling en mechatronic)

En dat is dan bij een NIET dealer, dus 1400 is echt een koopje.
 

The bone collector

Senior Member
Ter indicatie van een DSG specialisten site:

DSG bak compleet, nieuw, inclusief montage = € 3250,- (Bak, koppeling en mechatronic)

En dat is dan bij een NIET dealer, dus 1400 is echt een koopje.

Zoveel is dat toch ook niet: montage, koppeling en de bak (met mechatronic) voor 3250 euro. Als je een gewone bak (nieuw) laat monteren + koppeling zal dat ook wel wat kosten, maar denk je dat dat zoveel meer dan 1850 euro (3250-1400=1850) zou zijn.
 

VEEJAY

Forumguru
Nu snap ik de vraag, jouw reactie en mijn eerdere antwoord ook niet meer. Geeft niet tis vrijdagmiddag. :-)
 

Ronnie

Forumguru
Dan komt er nog veel meer om de hoek kijken.....
Ik noem er maar een paar:
Draadboom motorruimte vervangen en aanpassen aan de DSG computer,
Kabelboom DSG Mechatronic naar DSG computer,
Verwijderen koppelingpedaal,
Andere tunnelbak en schakelconsole,
Andere aandrijfassen,
Aanpassen Can-bus software...

Ik heb vast nog wel het een en ander over het hoofd gezien, maar beter een andere auto met DSG kopen.......
 

Chatslet

Forumguru
Je zou eens kunnen kijken of ze bij Quaife Engineering wat in het assortiment hebben die maken voertuigspecifieke versnellingsbakken. Ik heb daar vorig jaar voor 5370 euro inclusief verzendkosten een sequentiele bak voor me circuit auto gescoord. Montage heb ik zelf gedaan. Niet dat ik je wil aanmoedigen om een gillende sequentieelbak onder je straatauto te hangen maar ze hebben daar ook gewoon normale (automaat)bakken voor straat gebruik die gewoon 1 op 1 gaan passen.
 

EdK

Forumguru
De laatste meerprijs voor een DSG-versnellingsbak was bij de Fabia € 1400,--

Ik denk dat van der P met dit zinnetje bedoelt met meerprijs als je vaanf fabriek nieuw besteld dat dan het verschil tussen hand en schakel 1400 is
En achteraf in laten bouwen van DSG zal stukken duurder uitvallen en dan de vraag nog of het uberhaupt mogelijk is als ik ook nog eens kijk naar het lijstje van Ronnie
 

van_der_P

Senior Member
Met mijn vraag wil ik te weten komen wat het verschil in prijs is tussen een vijfversnellingsbak en een DSG-bak. (niet wat in de folder staat)
Dus een vijfversnellingsbak kosten € .........
Een DSG-bak kost € ........
En dan kijken wat het verschil in prijs is tussen deze twee. Is het verschil hoger of lager dan die € 1400,-- die je voor een Fabia met DSG, in de folder, extra betaald.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een DSG versnellingsbak zoveel duurder is. Welke auto ik ook aanschaf er zit altijd een versnellingsbak in. En die versnellingsbak vertegenwoordigt een waarde.
:ot:Zo'n zelfde vraag kun je stellen over LM velgen versus stalen velgen.
 

MarcoO2

Forumguru
Dus jij bent feitelijk op zoek naar de inkoopwaarde, oftewel: wat betaalt VW voor een handbak en wat voor een DSG?
 

Ronnie

Forumguru
Met mijn vraag wil ik te weten komen wat het verschil in prijs is tussen een vijfversnellingsbak en een DSG-bak. (niet wat in de folder staat)
Dus een vijfversnellingsbak kosten € .........
Een DSG-bak kost € ........

Ik heb het even opgezocht in ETKA:
Prijspeil 15 April 2012,
Prijzen zijn incl. BTW.

7 traps DSG 0AM 300 049 B € 6316,88
6 traps Automaat 09G 300 039 € 5999,09
5 Versn. handbak 02R 300 041 € 3000,21

Bakken zijn voor een Fabia II, modeljaar 2012.
 

van_der_P

Senior Member
Bedankt Ronnie
Een verschil van meer dan € 3000 dat had ik niet verwacht. Had eigenlijk veel minder verschil verwacht.
Zijn de modelen met een handbak nu te duur of zijn de modelen met een DSG-bak te goedkoop. Omdat het verschil in de folder 'maar' € 1400 is ?
 

The bone collector

Senior Member
Zoals MarcoO2 al aangaf, prijs is daarom geen waarde. Het is bijvoorbeeld niet omdat een kaart-update voor de ingebouwde gps 150 euro (of zoiets) kost, dat dat ook de waarde zou zijn. Dat is de wet van vraag en aanbod.

Bovendien stel ik me toch wel vragen bij die prijzen. Ach ja meneer, uw versnellingsbak moet vervangen worden. Dat is dat inclusief montage 6500 euro. Dan steek ik hem gelijk in brand.
 

van_der_P

Senior Member
Dus de prijzen die genoemt worden zijn niet de prijzen waarvoor zo'n versnellingbak gemaakt wordt. Deze prijzen worden dus bepaalt door de fabrikant (VAG of Pon).
Zo kom ik er niet achter of een DSG-bak nu duurder of goedkoper te produceren is dan een handbak.
Je wordt eigenlijk besodemieterd waar je bij staat.:shocked:
 

MarcoO2

Forumguru
Daarom zei ik al dat je eigenlijk de inkoopwaarde wilt weten.

Alleen vraag ik me af: wat kun je met die kennis? Want je conclusie dat je dus besodemiterd wordt, slaat nergens op. Prijzen worden immers grotendeels bepaald door vraag en aanbod. Oftewel: als de inkoopwaarde van een DSG-bak bijvoorbeeld € 500,00 zou zijn, maar wij als consument blijken er massaal € 1500,00 voor te willen geven, dan zal de verkopende partij dat bedrag natuurlijk ook vragen. Dat is dan immers de (markt)waarde van het product.
 

The bone collector

Senior Member
Zo kom ik er niet achter of een DSG-bak nu duurder of goedkoper te produceren is dan een handbak.

Ik denk dat je er mag van uitgaan dat een DSG-bak duurder is dan een handbak in productie, en dat de winstmarges voor VAG groter zijn bij een DSG bak. Hoeveel dat exact is, dat kom je niet te weten zonder interne informatie. Dat hoeft ook niet constant te zijn, ook dat hangt af van externe factoren zoals productiehoeveelheid, prijs grondstoffen, lonen, enz, enz....
 

van_der_P

Senior Member
Want je conclusie dat je dus besodemiterd wordt, slaat nergens op.

Als ik ergens een tuin ga omgraven en doe daar 8 uur over en breng 10 uur in rekening. Dan is dat gewoon diefstal.
Dat is met die versnellingbak toch ook zo. Dat er aan verdient moet worden begrijp ik. Voor niks gaat immers de zon op. Maar je kunt er ook met de klompen doorheen lopen en dat bedoel ik daarmee te zeggen.
Als arbeider mag ik dat niet, maar als groot concern kraait er geen haan naar. Vreemd
Auto's worden steeds duurder, fabrikanten klagen dat ze er te weinig van verkopen. Als ze nu in rekening brengen wat iets werkelijk kost verdienen we er allemaal iets aan.

En waarom wil ik dat weten omdat ik de indruk heb dat zo'n DSG-bak veel duurder wordt aangeboden dan dat die in werkelijkheid is. Die zal best wel duurder zijn dan een handbak maar € 1400 vind ik te veel.
Bij de Ibiza kost die maar €800 en bij de Polo €1600. De combinatie is steeds hetzelfde 1.2 TSI 77 KW +DSG. Daar zit toch helemaal geen lijn in. Ze vragen maar wat, en de consument betaald maar.
 
Bovenaan Onderaan