DSG versus Manueel

The bone collector

Senior Member
Ik denk dat de markt echt veel complexer is dan dat hoor. Sommigen zijn bereid een Audi te betalen, maar eigenlijk kost die in productie niet veel meer dan een Skoda hoor. Maar dat is gewoon onze economie, dat is niet eigen aan autoproducenten. Waarom koop je een Iphone en geen Samsung smartphone, die half zoveel kost? Waarom koop je merkkleding in plaats van iets van H&M? Je verkoopt luxe, imago, gebruiksgemak, duurzaamheid… dat is niet gebaseerd op werkelijke kostprijs.

Auto's zijn trouwens relatief gezien goedkoper dan 10 of 20 jaar geleden.
Een voorbeeld (wel belgische prijzen): Eind jaren 90 betaalde je voor een basis Felicia 7000 euro, aan 2% index zou dat vandaag 9100 euro (en dan schat ik nog weinig) zijn. Maar een basis Fabia kost vandaag in België 7500 euro. Zet ze eens naast elkaar. Wat zou je kiezen, een nieuwe Felicia zonder abs, airbag, elektrische ramen, enz voor 9100 euro of een nieuwe Fabia met al die uitrusting voor 7500 euro?
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik ergens een tuin ga omgraven en doe daar 8 uur over en breng 10 uur in rekening. Dan is dat gewoon diefstal.
Dat is inderdaad diefstal. Alleen gaat die vergelijking niet op. Om die vergelijking op te laten gaan, zou je een DSG-7 besteld en betaald hebben, terwijl je een DSG-6 geleverd kreeg.

Als je de vergelijking met die tuin wilt maken, moet je vergelijken met je uurloon. Oftewel: wat is jouw uur arbeid waard? Is dat € 10,00 per uur, omdat je een amateur bent? Of is dat € 50,00 per uur, omdat je een hobbyïst bent? Of is € 100,00 per uur redelijk, omdat je een specialist bent? Of is datgene wat de eigenaar van de tuin ervoor wil betalen, redelijk? Kortom, wie bepaalt wat een redelijke prijs is?

Daarop is in onze economie eigenlijk maar één antwoord: de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Zolang een product aangeboden wordt tegen een prijs die er gezien de verkoopaantallen graag voor wordt betaald, is het onzin om van diefstal of besodemieterd worden te spreken.
 

hemi24

Forumguru
Houden we er hierbij ook in het achterhoofd dat niet alleen de "kale" prijs in NL de uiteindelijke consumentenprijs van een auto bepaald, maar dat ook factoren als uitstoot en daarmee BPM van belang zijn?!?

Leuk voorbeeld is de nieuwe Hyundai I30 met 128pk diesel, daar zit ineens een enorm gat tussen de handgeschakelde en de automaat; niet doordat deze auto "kaal" veel duurder is, maar omdat de regelgeving van onze "tijdelijk afwezige" regering de uiteindelijke prijs van deze auto zo laat oplopen...
http://www.hyundai.nl/media/4577906/i30_prijslijst.pdf
600 euro verschil in netto prijs resulteert bij deze auto in 4.300 euro BPM verschil (!!!) en daarmee kost de automaat de consument uiteindelijk bijna 5k meer!!!
 
Bovenaan Onderaan