The bone collector
Senior Member
Ik denk dat de markt echt veel complexer is dan dat hoor. Sommigen zijn bereid een Audi te betalen, maar eigenlijk kost die in productie niet veel meer dan een Skoda hoor. Maar dat is gewoon onze economie, dat is niet eigen aan autoproducenten. Waarom koop je een Iphone en geen Samsung smartphone, die half zoveel kost? Waarom koop je merkkleding in plaats van iets van H&M? Je verkoopt luxe, imago, gebruiksgemak, duurzaamheid… dat is niet gebaseerd op werkelijke kostprijs.
Auto's zijn trouwens relatief gezien goedkoper dan 10 of 20 jaar geleden.
Een voorbeeld (wel belgische prijzen): Eind jaren 90 betaalde je voor een basis Felicia 7000 euro, aan 2% index zou dat vandaag 9100 euro (en dan schat ik nog weinig) zijn. Maar een basis Fabia kost vandaag in België 7500 euro. Zet ze eens naast elkaar. Wat zou je kiezen, een nieuwe Felicia zonder abs, airbag, elektrische ramen, enz voor 9100 euro of een nieuwe Fabia met al die uitrusting voor 7500 euro?
Auto's zijn trouwens relatief gezien goedkoper dan 10 of 20 jaar geleden.
Een voorbeeld (wel belgische prijzen): Eind jaren 90 betaalde je voor een basis Felicia 7000 euro, aan 2% index zou dat vandaag 9100 euro (en dan schat ik nog weinig) zijn. Maar een basis Fabia kost vandaag in België 7500 euro. Zet ze eens naast elkaar. Wat zou je kiezen, een nieuwe Felicia zonder abs, airbag, elektrische ramen, enz voor 9100 euro of een nieuwe Fabia met al die uitrusting voor 7500 euro?