DSG 'vrijloop'

Olavio

Senior Member
Zojuist gezocht op DSG en DSG probleem, maar niets gevonden, daarom wilde ik deze vraag voorleggen:
Gisteravond wilde ik achteruit inparkeren, DSG in R en..... ik rolde vooruit, pas na een dot gas ging ie achteruit, maar wel met een aardige schok. Eerder (ook vanmorgen) merkte ik al dat na stilstaan in D de ene keer de auto naar voren 'kruipt' als je de rem loslaat en auto trekt normaal op als je gas geeft. Andere keer gebeurt er niets (Hill hold o.i.d.?). Gas geven leidt tot doorslippende band (fractie van een seconde). Ook valt mij op dat als ik de auto parkeer, bak in P, hij nog even voor- of achteruit rolt (halve meter) al naar gelang de stand van het wegdek. Deed ie volgens mij eerst niet. Ben nog niet bij garage geweest, omdat ik eerst hier wilde zien of het meer voorkwam. Is overigens voor mij 1e automaat/DSG, dus wellicht moet ik er aan wennen?
 

VEEJAY

Forumguru
Komt mij niet bekend voor, hill hold is een optie en niet standaard.

Gasgeven is in niet nodig als je van D naar R gaat. Als ik hem rollend in P zet dan gaat de auto met veel akelig geluid onmiddelijk blokkeren. Mijn bak heeft 110.000 km gereden, maar is een TDI dus weet niet of die hetzelfde is als de jouwe.

Ben benieuwd wat de garage zegt.
 

Olavio

Senior Member
Veejay dank voor het antwoord. Wat ik nog vergat was dat het een DSG 7 bak is en dat ik alle wisselingen van D naar R of P etc. doe met stilstaande auto.
 

crepusculum

Nieuw lid
Zojuist gezocht op DSG en DSG probleem, maar niets gevonden, daarom wilde ik deze vraag voorleggen:
Gisteravond wilde ik achteruit inparkeren, DSG in R en..... ik rolde vooruit, pas na een dot gas ging ie achteruit, maar wel met een aardige schok. Eerder (ook vanmorgen) merkte ik al dat na stilstaan in D de ene keer de auto naar voren 'kruipt' als je de rem loslaat en auto trekt normaal op als je gas geeft. Andere keer gebeurt er niets (Hill hold o.i.d.?). Gas geven leidt tot doorslippende band (fractie van een seconde). Ook valt mij op dat als ik de auto parkeer, bak in P, hij nog even voor- of achteruit rolt (halve meter) al naar gelang de stand van het wegdek. Deed ie volgens mij eerst niet. Ben nog niet bij garage geweest, omdat ik eerst hier wilde zien of het meer voorkwam. Is overigens voor mij 1e automaat/DSG, dus wellicht moet ik er aan wennen?
Alles wat je vertelt, maak ik ook af en toe mee met een DSG6 (i.c.m. TDI), dus zo vreemd zal het wel allemaal niet zijn.
Je moet er wel op letten de rem ingedruk te houden tot de pook volledig in D of R zit, dan komt het naar mijn ervaring minder voor.
 

MinT

Lid
rijd nu tijdelijk in een golf plus tdi dsg en pas als ik heel langzaam rijd dan pas verzet ik de pook. Deed dat ook in de andere auto's. Alleen rijdend in zijn achteruit vinden die machines niets.
Rollen : komt best voor maar zoals gezegd ik begin met remmen -> van daaruit verzet ik de pook. Of als hij heel langzaam al aan het rollen was. Je merkt dan wel dat de bak niet direct de versnelling verzet (soort na-ijl effect)
 
Ik rij in een 1.4 TSI DSG7. Alle DSG7 automaten zijn uitgerust met esp incl. hill-hold. Dit betekent dat wanneer je op een helling staat, en je de rem hebt ingetrapt, dat bij het loslaten van de rem de auto niet meteen begint te rollen maar pas na 2 tot 3 seconden, zodat je de tijd hebt om gas te geven.

Ik heb verder niet de door jouw aangegeven problemen. Een bezoek aan de garage lijkt mij daarom verstandig.
 

Michel

Forumguru
Wat ik me weleens heb afgevraagd: hoe ga je met een DSG (trouwens met iedere automaat) een wasstraat in, waarbij de auto door zo'n rails/band wordt voortgetrokken, want de motor moet namelijk wel blijven lopen?

Afgelopen zaterdag zag ik degene voor mij aan het eind van de wasstraat met de DSG in de weer aan het zijn (het was een Audi A3) getuige het kort aanfloepen van de achteruitrijlampen en toen vroeg ik mezelf af in welke stand je de automaat dan zet.
 

VEEJAY

Forumguru
Nooit geprobeerd uit te zetten in de wasstraat, waarom zou je voor die paar minuten? P gaat idd niet werken, misschien blijft hij wel rollen met contact uit in N, zou zomaar kunnen.
 
Met een DSG in de wasstraat is gewoon de motor aanlaten en de pook in N.
Alleen bij het uitrijden moet je er wel zeker van zijn dat ook je achterbanden al uit de rails zijn, want je moet wel de rem indrukken om hem weer in D te krijgen.
 

VEEJAY

Forumguru
Ja maar je kunt de rem dusdanig (licht) indrukken dat er nog geen remkracht naar de wielen gaat en je hem in D kan zetten zodat hij netjes wegrold..
 

Olavio

Senior Member
Ja maar je kunt de rem dusdanig (licht) indrukken dat er nog geen remkracht naar de wielen gaat en je hem in D kan zetten zodat hij netjes wegrold..

Mede naar aanleiding van de opmerking van crepusculum over het volledig intrappen van de rem ben ik gisteravond en vanmorgen aan het proberen gegaan en dat lijkt inderdaad een/de oplossing: als je 'doortrapt' op de rem i.p.v. een aai over het pedaal te geven lijkt de bak vrij te komen. Het wegrijden daarna gaat, tot op heden, inderdaad beter. Dus dat komt ook wel overeen met wat Veejay zegt.
 
Bovenaan Onderaan