DSG7-perikelen Fabia Combi 1.2 tsi

Waalko Kramer

Forumguru
Goedemorgen,



Gisterochtend mijn Fabia weggebracht voor een kleine onderhoudsbeurt bij Heron in Koog a/d Zaan.



Ook aangegeven dat de DSG7 niet lekker schakelt en regelmatig schokt. Ze konden de DSG7 niet uitlezen omdat deze is getuned door JD.

Dan vraag je aan de monteur of dit normaal is, omdat eind maart 2015 de koppelingsplaten al zijn vervangen voor nieuwe exemplaren.

Het antwoord wat ze gaven dat het geen kwaad geen kan zijn, maar dat het rijcomfort er niet beter op wordt.

De ene keer schakelt hij soepel en de volgende keer is het bagger.



Mijn vraag wat is dit? En ja de garantie is voorbij en de DSG7 is getuned dus aan coulance doen ze ook niet meer!



Zijn er ook anderen op het forum die hier last van hebben of gehad hebben?
Wat is het alternatief? Auto inruilen voor een handbak??



Zie reactie met belangstelling tegemoet.
 

andrehj

Forumguru
In zo'n geval zou ik eens met Varsseveld bellen. Bij TVS hebben ze hiermee toch meer ervaring dan JD lijkt me. Telefoontje is (bijna) gratis, kun je daarna altijd nog kijken wat je gaat doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Bij JD doen ze exact hetzelfde als bij TVS. En dat maakt de kans op problemen kleiner ipv groter. Maar bij TVS informatie inwinnen over wat dit zou kunnen zijn, lijkt me een prima idee
 

CDK

Forumguru
Hou ons op de hoogte Waalko, JD al gesproken? Aangezien je hun in vertrouwen genomen hebt om de bak aan te laten passen, zou ik ze ook de kans geven het op te lossen. Wat @ertromp al schreef, het is niet alleen maar toerentallen aanpassen, dan ben je er nog niet... Mochten ze er niet uitkomen dan zou ik de tip van @andrehj maar ter harte nemen.
 

Race Eend

Forumguru
Ook aangegeven dat de DSG7 niet lekker schakelt en regelmatig schokt. Ze konden de DSG7 niet uitlezen omdat deze is getuned door JD.

Zoals telefonisch al besproken, dit is onzin. Je kunt een DSG gewoon uitlezen als de software aangepast is. De software identificatie en alle meetwaardenblokken blijven identiek aan origineel (anders dan bij TVS, waar men de gehele identificatie veranderd en de software nummers niet meer overeen komen met het origineel, wat hun goed recht is, want daarmee beveilig je je software beter).

Dan vraag je aan de monteur of dit normaal is, omdat eind maart 2015 de koppelingsplaten al zijn vervangen voor nieuwe exemplaren.

Het antwoord wat ze gaven dat het geen kwaad geen kan zijn, maar dat het rijcomfort er niet beter op wordt.

De ene keer schakelt hij soepel en de volgende keer is het bagger.

Dat is dus geen koppelingsprobleem, maar een aansturingsprobleem, hoogstwaarschijnlijk is hier de mechatronic (bak computer) defect.

Een dsg koppeling die defect is, trilt, slipt maar doet dit consequent.


Advies: software origineel maken, bij een dealer neer zetten die verstand van zaken heeft en dan alsnog een claim doen op de garantie voor de mechatronic. Het slaat nergens op om te zeggen dat een auto die verbeterde schakelmomenten heeft (en die zijn hard nodig, anders was het ook niet nodig geweest om in 2015 je koppelingsplaten te vervangen) en geen motortuning heeft, dat deze uitgesloten moet worden van garantie, zeker gezien dit een deel is wat zeer regelmatig faalt bij de DSG modellen (men heeft destijds een terugroepactie op de dsg olie gehad, mede om dit soort problemen te voorkomen).

http://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-roept-26-miljoen-autos-terug/


Dat ik balen Waalko
En tunen van een DSG in niet alleen toerentallen aanpassen maar ook schakeldrukken maar dat zal JD toch ook aangepast hebben :pieker:

Hoe hoger je schakeldruk hoe bonkeriger de bak. Juist een bak met een lagere schakeldruk (en dus meer slip), zal soepeler rijden. In deze dus geen oplossing om de schakeldruk verder te verhogen.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Kijk al een reactie van JD waar je wat mee kunt
Ik zou zsm die originele software er op zetten Waalko en idd een andere dealer eens raadplegen
 

ertromp

Forumguru
Zoals telefonisch al besproken, dit is onzin. Je kunt een DSG gewoon uitlezen als de software aangepast is. De software indentificatie en alle meetwaardenblokken blijven identiek aan origineel (anders dan bij TVS, waar men de gehele identificatie veranderd en de software nummers niet meer overeen komen met het origineel, wat hun goed recht is, want daarmee beveilig je je software beter).



Dat is dus geen koppelingsprobleem, maar een aansturingsprobleem, hoogstwaarschijnlijk is hier de mechatronic (bak computer) defect.

Een dsg koppeling die defect is, trilt, slipt maar doet dit consequent.


Advies: software origineel maken, bij een dealer neer zetten die verstand van zaken heeft en dan alsnog een claim doen op de garantie voor de mechatronic. Het slaat nergens op om te zeggen dat een auto die verbeterde schakelmomenten heeft (en die zijn hard nodig, anders was het ook niet nodig geweest om in 2015 je koppelingsplaten te vervangen) en geen motortuning heeft, dat deze uitgesloten moet worden van garantie, zeker gezien dit een deel is wat zeer regelmatig faalt bij de DSG modellen (men heeft destijds een terugroepactie op de dsg olie gehad, mede om dit soort problemen te voorkomen).

http://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-roept-26-miljoen-autos-terug/




Hoe hoger je schakeldruk hoe bonkeriger de bak. Juist een bak met een lagere schakeldruk (en dus meer slip), zal soepeler rijden. In deze dus geen oplossing om de schakeldruk verder te verhogen.
Ik geef niet aan dat drukken verhoogd of verlaagd moeten worden maar de vraag was of er naar gekeken is?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Hoe hoger je schakeldruk hoe bonkeriger de bak. Juist een bak met een lagere schakeldruk (en dus meer slip), zal soepeler rijden. In deze dus geen oplossing om de schakeldruk verder te verhogen.

Een koppeling moet uiteraard slippen om soepel van versnelling te kunnen wisselen, maar het is natuurlijk wel zo dat een niet aangepaste droge 7 bak te veel slip toelaat waardoor er ook dankzij te vroeg opschakelen overmatige slijtage ontstaat aan de koppeling. Door de druk aan te passen en de Nm te verhogen beperk je die slip en de slijtage, het rijcomfort hoeft daar zeker niet onder te lijden.
 

Race Eend

Forumguru
Een koppeling moet uiteraard slippen om soepel van versnelling te kunnen wisselen, maar het is natuurlijk wel zo dat een niet aangepaste droge 7 bak te veel slip toelaat waardoor er ook dankzij te vroeg opschakelen overmatige slijtage ontstaat aan de koppeling. Door de druk aan te passen en de Nm te verhogen beperk je die slip en de slijtage, het rijcomfort hoeft daar zeker niet onder te lijden.

Dat klopt zeker, maar ik heb het even over dit specifieke geval. Deze 1.2 TSI is nu niet echt een koppelmonster met zijn 175Nm. Die slipt niet overmatig.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Race Eend

Forumguru
Maar is in dit specifieke geval van Waalko nu wel of niet iets gedaan met de schakeldrukken?

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen (het is al een tijd terug), feit is dat de motor niet getuned is en dit 'maar' een 1.2 TSI is. Deze heeft maar 175Nm, heel anders dan de 280Nm van de 1.4 en 1.8 TSI.

Kortom ook zonder aanpassing daarop zou de bak hier geen enkele moeite mee moeten hebben.
 
Bovenaan Onderaan