DVD In-Motion op Columbus (RNS-510) met software aanpassing

CPM

Lid
Bij deze DE software matige oplossing voor het vrijschakelen van de DVD In-Motion functie op het Columbus systeem (RNS-510).

Deze oplossing is getest en werkt maar je voert hem uit op eigen risico!!!! Voor deze methode uit zonder sleutel in contact.

Download de volgende software:

http://www.robpol86.com/images/RECODE_VIM_Berto89.zip en brand met een ISO-burner de VIM_Berto89.iso op een CD. (RECODE_Berto89.iso is voor het ongedaan maken van de oplossing, NIET getest)

1. Start Columbus zonder sleutel.
  2. Press and hold the Eject, Tone, and Setup buttons.
  3. Quickly insert your burned VIM CD-R, keep holding the three buttons.
  4. The RNS-510 unit should automatically restart, once it does that let go of the buttons.
  5. The unit will reboot a few times, even saying something like "failed to start, insert cd". Ignore that and keep waiting.
  6. After a few more reboots you will see a white screen with OK and Cancel buttons. Tap on OK.
  7. Again the unit will reboot a few more times.
  8. When it shows a screen with a green rectangle saying "Success", eject the CD with the eject button.
  9. The unit will automatically reboot one last time.
  10. Once it boots up everything should be like normal.

Bron: US RNS-510 Video In Motion - Rob86Wiki

Succes! :rockon:

Alternatieve download: http://www.mediafire.com/?zglfjcw5n5pafrs

Yeti Linka

Actief lid
Ik heb de software gedownload, gebrand en volgens de handleiding geïnstallerd. Het werkt perfect.

Dank voor de tip

Bij mij ook goed gelukt. Hoefde niet eens moeilijk te doen, gewoon CD er in, wachten, Ok drukken en weer even geduld.

Dank voor de tip!

Yeti Linka

Actief lid
En wat gebeurt er bij een softwareupdate van de Columbus?

Marco,

Ik weet dat niet. Deze week is de Columbus terug gekomen van een reparatie. Er stond meteen de laatste versie kaartmateriaal op. Ook de laatste softwareupdate.

In verschillende berichten op andere forums heb ik gelezen dat VIM_Berto89.iso de huidige ingestelde snelheid waarmee de Columbus in de "veilige" modes gaat op 200 km wordt gezet. Hierdoor kan je gewoon blijven kijken.

Als jij andere info hebt hoor ik dat graag.

Andre.

Adop

Nieuw lid
Hij veranderd alleen het video kijken meer niet, let wel op dat je hem reset voordat je de cd erin doet het is binnen 2 min klaar

mbs01

Nieuw lid
Hoi
Ik heb een Facelift Octavia uit 2009 met een Columbus.
Als ik setup ingedrukt houdt, zie ik niet het hidden menu.

Ik heb de VIM_Berto89.iso erop gezet. kreeg clam error, maar uiteindelijk toch gelukt althans dat dacht ik.
Want als ik ga rijden springt hij toch weer op zwart. Als ik de cd nogmaals wil installeren krijg ik error dat de cd ee oudere versie is.
Met Setup - Eject - i kan ik hem er nogmaals opzetten maar het resultaat blijft hetzelfde. beeld op zwart als ik ga rijden

Wie o wie kan me helpen?

mbs01

Nieuw lid
Hoera, het is gelukt !
Ik had de iso op een CD gebrand (lager dan 16x ging hij niet. Met deze CD lukte het niet om na een reset de cd te installeren. Ik kreeg clamp error of er hij deed de cd er gewoon uit. Met de cd lukte het alleen als de columbus al aanstond en gewoon door de cd er te doen. Na success bericht werkte het echter nog steeds niet.
Bij een tweede keer installeren vanaf cd kreeg ik een versie error omdat de versie van de cd niet nieuwer is. Dit kun je omzeilen door Setup+Eject+i te drukken. Na wederom success werkte het echter nog niet. ook het hidden menu niet (dit zet de cd ook aan). Beide keren overigens met sleutel in contact gedaan want anders had ik geen beeld

Ik ben verder gaan lezen en het geprobeerd om de iso nu op DVD te branden. Dit heb ik op 4x gedaan (lager kon niet) Vervolgens heb ik dit gedaan:
- Even een stukje gereden (kinderen naar school)
- Daarna terug in de auto sleutel niet in contact gedaan.
- Columbus aangezet
- Setup+Eject+i ingedrukt en vastgehouden
- als vasthoudend de DVD erin geduwd.
- Toen ik merkte dat de columbus ging booten (kraakje in de speakers) toetsen los gelaten
- Vervolgens ging hij booten van DVD er kreeg ik scherm met versie info, toen op OK gedrukt
- Na installeren op success gedrukt (DVD komt eruit) en de DVD eruit gehaald.
- Columbus weer aangezet (hij stond blijkbaar uit) en JAWEL het werkt

Als ik nu setup ingedrukt houdt dan krijg ik hidden menu met versie info etc
HW versie: H11
SW versie: 1164

Heb ik dan een A,B,C,D revisie???

hoop dat ik mensen heb geholpen met deze additionele info

hemi24

Forumguru
H11 had ik ook in mijn O2 van 2009. Dit zou een B-versie moeten zijn "C7 - Geräte mit Index B (ab SW11xx) [KW04/09 - KW44/09]"

Alleen had ik ondertussen wel wat sprongen voorwaarts gemaakt v.w.b. de SW-versie.

mbs01

Nieuw lid
Helemaal gelukt
3814 erop staan met v8 maps incl flitsers.
dvd vrijschakeling tijdens rijden en hidden menu werken ook nog.

dammer

Nieuw lid
Hallo mensen,

Via Google kwam ik op deze site terecht omdat ik op zoek was naar een oplossing voor het vrijschakelen van mijn RNS 510.

Ik heb het bestandje uit de eerste post op een cd gebrand en tijdens het indrukken van de aangegeven toetsencombinatiee de cd in de speler gedrukt.
het systeem start ddan 2x opnieuw op en daarna komt de melding cd/dvd bevat een fout in beeld en gebeurd er niks meer.
Hoelang ik ook wacht hij gaat niet verder, ook niet als ik op OKE druk.

Iemand nog een oplossing of de goude tip?

Alvast bedankt!

Yeti Linka

Actief lid
Bij de foutmelding staat ook een toetscombinatie voor Europa. Ik weet even niet uit mijn hoofd wat deze ook al weer was. Als je deze indrukt gaat het hele proces weer van vooraf aan en lukt het wel. Heb nu de DVD niet bij me anders had ik wel even kunnen kijken wat de nieuwe toetscombinatie is.

Ande

nomad

Senior Member
Ik heb sinds gisteren de Columbus weer hardwarematig laten unlocken en dat geeft mij toch een beter gevoel dan met een firmware dvd. Een foutje of verkeerde firmware en je hebt een probleem doordat bijv. je stuurwielbediening het niet meer doet.

Mocht er overigens intresse in zijn, dan kan ik evt (tegen een kleine vergoeding) op de meeting Columbussen vrijschakelen. Bij intresse graag een PM.

Adop

Nieuw lid
Even aangepast de tekst die er stond begrijp dat het hardwarematig gebeurd zie tekst hieronder bedankt voor de info

MarcoO2

Forumguru
Nomad doet het hardwarematig (en dat werkt prima), en heeft een slechter gevoel bij softwarematige opties. Daar is toch niets dubbels aan?

Adop

Nieuw lid
ik blijf er wel bij dat ik toch liever ga voor softwarematig dan hardwarematig slechte verbindingen alles loshalen , meer kans op storingen met softwarematig ( bij goed toepassen) staat het vast kan er niets meer mis mee gaan indien het werkt

nomad

Senior Member
Slechte verbindingen ? Alles loshalen ? Misschien had ik het wat beter moeten omschrijven. Marco heeft gezien hoe het gedaan wordt. Met software wordt de drempel waarop het beeld uitgeschakeld aangepast. Dat gebeurt rechtstreeks op de Columbus zelf. Met de firmware update loop je het risico dat je naast de VIM aanpassing ook andere zaken aanpast en dan heb ik het nog niet over het geval waarbij de firmware cd of dvd beschadigd raakt. daarnaast moet elke firmware worden aangepast, want anders ben je na een upgrade alles weer kwijt.

Bovenaan Onderaan