Tip: sluit een multimeter aan direct op de accupolen. (geklemd) gebruik lange meetsnoeren zodat je de multimeter binnen in de auto hebt.
-Start je auto zonder verbruikers, voltage mag tijdens starten niet onder 10.5 volt zakken
-Zodra gestart, moet de multimeter (stationair draaiend) ergens tussen de 12 - 13.5 volt (oplopend) aangeven.
-Na een kwartiertje stationair draaien moet hij stabiel (minimaal) 13.5 volt aangeven (ideaal: 14 - 14.5 volt).
-Bij IETS gasgeven dient het voltage ietsje op te lopen (van 13.5 naar 14 / 14.5 volt)
-Zet alle verbruikers aan (lampen, mistlampen, airco, achteruitverwarming, radio, enz)
-Voltage mag in dat geval niet onder de 12.5 - 13 volt zakken
Zakt het voltage en gaat je dynamolampje branden? Dan is idd óf je dynamo op z'n eind óf een kabel / kabels zitten niet goed vast.
Vergeet niet, 't is weliswaar (vrij)laag voltage, maar het amperage is extreem hoog, waardoor stroomafname (wattage) idem: hoog ligt bij alle gebruikers ingeschakeld. Dit vereist ábsoluut goede kabel en stekkerverbindingen in het hele electrische circuit, anders krijg je inderdaad (overgangs)weerstand, en dat zorgt niet alleen voor voltageval, maar ook extra warmteontwikkeling in dynamo én kabelverbindingen. In een extreem geval kán er dan een kabelverbinding doorbranden. (I've been there, en geloof me, dat wil je niet.. complete zekeringkast was bij mij compleet doorgebrand)