Ik heb dat item ook gezien, en nee, ik neem die kerel van die scooters echt absoluut niet serieus.. gebroken zuiger in een scooterblok waarvan een klep is afgebroken en dat zou komen door e10. Tuurlijk. Zal eerder met de belabberde kwaliteit te maken hebben van het betreffende made-in-China (ja ook Piaggio is “Italiaanse” troep made in China) probleem met e10 zit hem in de rubber en kunststof delen. Scooters is veelal met carburateur, daar zit een rubber membraan in, kunststof vlotterbakje aan de onderkant met een rubberen pakking er tussen. Ja. Dat kan door bio-ethanol zeker uitharden/bros worden en gaan lekken.
Die garagehouder heeft zeker wel kennis van zaken, en die heeft het over whitesludge wat komt door het niet warm rijden. Maar de voiceover troela van het programma heeft het vlak voor de woorden van de garagist over dat ethanol vocht aan trekt, dat is wel zo, maar dat heeft niets te maken met de whitesludge waar de garagist het vervolgens over heeft.
Vanuit mijn redenatie; op het moment dat de motor loopt is de temperatuur in de verbrandingskamer binnen no-time zo’n 600-700 graden. Het vlampunt van het mengsel zelf is nog wel veel heter. Makkelijk 1500-2000 graden, maar dat is echt heel erg lokaal. Laat iemand maar eens de koude motor starten terwijl jij je hand op het uitlaatspruitstuk hebt. Dat ga jij daar zéker geen 10 seconden vasthouden.
punt wat ik hiermee wil maken is dat dat vocht in de ethanol waar jouw vraag over gaat gewoon direct verdampt bij ontbranding van het mengsel. En dan rest nog de vraag hoeveel vocht de ethanol daadwerkelijk bevat. De huidige toegevoegde ethanol is droge ethanol en geen natte ethanol. Droge ethanol heeft een restvocht percentage van maximaal 1%. Dus van een 1000ml e10 brandstof, daarvan is maximaal 100ml ethanol, en van deze 100ml is maximaal 1%, wat dus 1ml betreft, restvocht. En dat komt dus in een kamer terecht waar de gemiddelde temperatuur boven de 600 graden is.
Dat vocht, of de brandstof überhaupt al, komt niet in aanraking met de olie. Hoe dan wel?
Ja als je de kamer met de motor uit vol giet, dan zal het langzaam langs de olieschraapveren kruipen en in je carter komen.. of je een tank met e10 jaren ongemoeid laat waardoor het vocht aantrekt in de brandstoftank.. maar anders niet.
De hele vraag valt en staat met het blok goed warm rijden, en goed warm is dat pas als de olie temperatuur ongeveer 80 graden bereikt heeft. Niet het koelwater; daarvan is de opwarmtijd aanzienlijk korter. Om de 4 liter (hoeveel gaat er in zo’n citigo?) olie op te warmen; dat duurt wel een minuut of 20-30 afhankelijk van de buiten temperatuur en rijstijl.
Dus korte ritjes; dát is funest. Dan krijg je condensvorming die optreed aan de binnenkant van het blok/carter en deze verdampt niet omdat de ideale bedrijfstemperatuur niet gehaald word.