E10 of Euro95 ??

Eduardo

Forumguru
Hallo,

Vorige week in Duitsland bij een Aral-pomp Euro95 getankt,
maar sinds die tijd heb ik het idee dat mijn Yeti 1.2 TSI wat duurder loopt dan voorheen.
Vreemd idee, vond ik...
Zouden ze misschien per abuis de euro95 met E10 hebben gevuld ??
Daarvan is bekend dat dat wat duurder loopt.

Wie weet of zo'n menselijke fout mogelijk is, of zit er een beveiliging op het vullen vd juiste brandstof ??

vr.groet,
Eduardo (Nog steeds zeer tevreden Yeti-rijder)

Erik_NL

Forumguru
ik houd het benzineverbruik inmiddels zo'n vijf jaar/100dkm bij via de Spritmonitor en kan geen meerverbruik van E10 t.o.v. Euro95 vaststellen. Er zijn variabelen die een grotere rol spelen, waaronder borrelpraat.

Rallye

Forumguru
Iedereen heeft het recht om in zijn tank te gooien wat hij wil, maar zelfs de ANWB geeft toe dat het verbruik toeneemt. Zie http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2011/maart/vijf-vragen-over-brandstof-e10. Zo'n 1,5 procent, maar dat maakt het nog geen borrelpraat.....

Terug on topic: het zou natuurlijk kunnen dat de chauffeur van de tankwagen de verkeerd vulpijp kiest. Maar daar zou toch een beveiliging tegen moeten zijn.....

Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
Stond laatst een mooi artikel in de Bild over E10. Veel pomphouders hebben dit er niet meer in zitten. Is meteen de verklaring waarom bij ons de meeste pompen slechts 1 a 2 cent prijsverschil hebben tussen e10 & super

turboturbo

Forumguru
Die verklaring lijkt mij ook aannemelijker...

Verder: wat versta je onder 'loopt duurder'? Gemeten aan de pomp? Of boordcomputer?

Zou het aan de pomp gemeten zijn: soms krijg je bij het ene tank station de tank voller dan bij de ander (auto staat iets schever, vulpistool slaat eerder af, etc, etc) Op één keer tanken en dan kijken wat het doet met verbruik, is een te onnauwkeurige meting, dunkt me.
Kijk eerst eens hoeveel liter je er de volgende keer weer bij je eigen pompstation in krijgt, misschien is dat weer iets meer of juist minder dan normaal en klopt het gemiddelde weer.

Laatst bewerkt:

auriga

Forumguru
Gebruik E5 ipv E10
Het cijfer staat voor het maximale aandeel van ethanol in de benzine (5 of 10 procent)
De meeste moderne motoren kunnen E10 goed hebben, maar het verbruik zal ook iets hoger liggen (minder verbrandingswaarde)
Bij oudere motoren kan de ethanol op den duur bepaalde afdichtingen e.d. aantasten. E5 wordt in Duitsland ook vaak als Super verkocht (euro 95).

Eduardo

Forumguru
Dank voor alle reacties, ik baseer mijn waarneming inderdaad over een te korte periode.
Ik ga het de komende tijd nog maar eens wat langer monitoren.

jonbongoofy

Forumguru
Als je dan toch in Duitsland tankt zou ik Super plus nemen in tegenstelling tot in Nederland is het daar maar beetje duurder en nog altijd goedkoper dan een litertje euro 95 bij ons. Wellicht is hij dan iets zuiniger

Eduardo

Forumguru
Ik weet niet wat ze me verkocht hebben bij Aral in Duitsland, maar na een nieuwe volle tank bij mijn vertrouwde witte pomp loopt mijn Yeti weer als vanouds... :-)

EfEr

Actief lid
Na enkele maanden E10 te hebben getankt ben ik weer overgestapt op Euro 95, ik vond de motor (1.2TSI) beduidend minder fijn lopen en de prestaties waren voor mijn gevoel ook een stuk minder, om tot dezelfde prestaties te komen moest ik het gaspedaal net even dieper intrappen. Het E10 verbruik lag ook op de langere afstanden met cruise control hoger dan met euro 95. Al met al scheelde het niet/nauwelijks in de brandstofkosten maar wel in het rijgevoel. Ik tank tegenwoordig dus weer de oude vertrouwde Euro 95.

EdK

Forumguru
Heb de Yeti dan welliswaar met een 1,4 TSi motor erin maar ook mijn ervaring is dat de keren dat ik er E10 in had gegooid dat de motor net niet meer zo liep als met de standaard eurie95 die ik er normaal in doet.
En ook dat het verbruik er niet gunstiger op werd...

jonbongoofy

Forumguru
1,439Super Benzin
► gestern, 23:50 Uhr

1,419Super (E10) Benzin

1,239Diesel

Met deze prijzen zou ik ook geen (E10) tanken. Met een verbruik van 1 op 75 heb ik het liefste super in de tank.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan