E10 of Euro95 ??

Captain Hook

Forumguru
Hier kun je nalezen wat Aral, volgens eigen zeggen, verkoopt:
http://www.aral.de/kraftstoffe-und-preise/kraftstoffe/kraftstoff-uebersicht.html

Aral Super 95 ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff entsprechend der DIN EN 228 für die Verwendung in Ottomotoren. Die Oktanzahl (ROZ) liegt bei mindestens 95,0 und damit deutlich über dem entsprechenden Kennwert von Normalkraftstoff mit 91,0. Darüber hinaus enthält Aral Super 95 ein Additivpaket, welches anwendungstechnische Eigenschaften – wie z.B. Reinigungs- und Reinhaltewirkung im Motor – erheblich verbessert. Aral Super 95 wird maximal 5 Vol.% Bio-Ethanol zugesetzt.


Aral Super 95 E10 ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff entsprechend der DIN EN 228 für die Verwendung in Ottomotoren. Die Oktanzahl (ROZ) liegt bei mindestens 95,0. Darüber hinaus enthält Aral Super 95 E10 ein Additivpaket, welches anwendungstechnische Eigenschaften – wie z.B. Reinigungs- und Reinhaltewirkung im Motor – erheblich verbessert. Aral Super 95 E10 wird maximal 10 Vol. % Bio-Ethanol zugesetzt.





Aral SuperPlus 98 ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff entsprechend der DIN EN 228 für die Verwendung in allen Ottomotoren. Dieser Kraftstoff hat als besonderes Kennzeichen gegenüber handelsüblichem Superkraftstoff eine erhöhte Oktanzahl. Wie Aral Super 95 enthält auch Aral SuperPlus 98 ein leistungsstarkes Additiv-Paket. Aral SuperPlus 98 wird maximal 5 Vol. % Bio-Ethanol zugesetzt.



Aral Ultimate 102 ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff für die Verwendung in allen Ottomotoren. Dieser Kraftstoff entspricht der Kraftstoffnorm DIN EN 228. Daneben erfüllt er schon heute die strengsten Vorgaben der WWFC (Anforderungsprofil der weltweiten Automobilindustrie, World Wide Fuel Charter) für besonders saubere und leistungsfähige Kraftstoffe. Aral Ultimate 102 wird aus besonders hochwertigen Produkt-Teilströmen in einer Raffinerie nach einer eigenständigen Rezeptur exklusiv für Aral gefertigt. Gegenüber SuperPlus-Kraftstoff ist die Klopffestigkeit nochmals deutlich verbessert. Die Oktanzahl (ROZ) liegt bei mindestens 102. Aral Ultimate 102 wird kein Bio-Ethanol, sondern ein hochwertiger Bio-Ether zugesetzt.
 

tatraman

Nieuw lid
ik tank al een paar jaar E 10, woon slechts 15 kilometer van een duitse tankstation en tank alleen nog euro 95 als het echt niet anders kan. Merk geen merkbaar hoger verbruik, maar wel en een meer gevulde bankrekening
 

Eduardo

Forumguru
@Corne: Op de bon staat duidelijk: Super E5
Maar als ik alle andere reacties lees verbaast het mij niks als ze er per abuis E10 in hadden zitten. Maar ik weet natuurlijk niet of zo'n vergissing technisch mogelijk is.
Net zoals dat het niet mogelijk is om bijv Diesel tanken in een auto die op Euro95 loopt.....
 

CDK

Forumguru
@Eduardo technisch is het mogelijk dat de chauffeur van de tankwagen in de verkeerde tank gelost heeft, aansluitingen zijn identiek, maar dit gebeurd incidenteel en is meer uitzondering als regel gelukkig, dit wordt (meestal) ook snel opgemerkt en opgelost.
 

CDK

Forumguru
@Schippersss wel altijd zo geweest voor zover ik weet, de tankwagens hebben vaste aansluitingen en laden de diverse soorten brandstoffen gewoon 'over elkaar heen' zonder tussentijds te reinigen, wellicht dat @Canon-Eye nog iets kan toevoegen vanuit zijn verleden?
 

Canon-Eye

Forumguru
wellicht dat @Canon-Eye nog iets kan toevoegen vanuit zijn verleden?
Mijn reactie komt wat traag - van dinsdag tot gisteravond verbleven op een camping en ik had geen zin om een wifi-kaart aan te gaan schaffen.
Lekker rustig, joh... :jaja:

Hoe dan ook: ja, de losaansluitingen van de tankstations zijn voor alle tanks identiek, en voor alle compartimenten van de tankwagens ook. Bij de tankstations zijn de aansluitingen altijd voorzien van een naambordje van de brandstof die er op dat moment in zit. Als dat verandert - bijvoorbeeld omdat er een nieuw type brandstof op de markt komt - hoeft er alleen een ander bordje bij de aansluiting (en een andere aanduiding op de pomp natuurlijk) en dan zijn er verder geen verbouwingen nodig.
Het is de taak van de chauffeur om na het aansluiten vóór het begin van de lossing nog even goed te controleren of hij de juiste prut echt in het juiste gat gaat storten. Dat gaat bij zo'n 998 van de 1000 lossingen goed, maar het is en blijft nu eenmaal mensenwerk dus af en toe gaat het ook wel eens mis. En geloof me: het kan echt ook de beste en meest zorgvuldige chauffeur overkomen dat hij een keer in de loop van zijn losroutine wordt afgeleid en daardoor een stap overslaat...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan