E10 super de nieuwe brandstof met 10% ethanol

rupo

Lid
Mag dit getankt worden met de Yeti (bezine uitvoering)?
Ik heb het de dealer nog niet gevraagd.
g,Ruud
 
Interessante link, maar er komt niks over de Yeti naar voren.
Ik ga toch maar eens een keer bij mijn dealer ten rade.
 

Ronnie

Forumguru
Alle moderne motoren zijn geschikt, ook de 1.2-1.4-1.8 TSI motoren. Wanneer je bij VW/Seat kijkt zie je ook de uitzonderingen.
 
10 % ethanol? Ik zal het je niet aanraden te gebruiken. Bij een alcoholcontrole ben je geheid de klos. Rijbewijs kwijt en de yeti kan voorkomen.

Zul je zien dat de Yeti zijn voortreffelijke wegligging kwijt raakt door dronken te gaan zwabberen. Gaat horten en stoten door het hikken. Zijn oorspronkelijke zuinige dronk veranderd in zuipen. Nog erger, hij herkent je niet meer en z'n geheugen (maxi-dot) laat het afweten. Om nog maar te zwijgen over z'n humeur de dag erop.

Nee hoor, ik doe dat mijn trouwe makker niet aan.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten.
 
Eergisteren in Duitsland was een docu op tv waarin ze E10 testen bij 10 benzine stations. Die bleken op 1 na allemaal gewoon E5 te schenken terwijl er E10 op de pomp stond. Kwestie van mensen bekent maken met het product voor je het echt invoerd.

Op de sticker (vaak A stijl) van de auto staat een of ander lang nummer en ze hadden iets uitgedraaid waarmee je kon zien of je auto E10 aan kon. Dat even zoeken en je weet het.

Succes!
 

Skoder

Lid
E10 is troep voor oudere motoren en dan met name de leidingen en afdichtingen. Nieuwere motoren en auto's zijn er wel voor geschikt, zeggen ze althans....

Maar daar en tegen rijden ze in zuid amerika al langer op ethanol producten dus die kennis is er wel, alleen onze "goedkoper" geproduceerde auto's kunnen het niet aan.
Wat trouwens een nadeel is, is dat de brandstof minder energie bevat, de kalorische waarde is een stuk lager en dat merk je in je verbruik.
 

Gompie

Lid
Mag dit getankt worden met de Yeti (bezine uitvoering)?
Ik heb het de dealer nog niet gevraagd.
g,Ruud

In Duitsland is het een grote flop geworden, men weigert massaal om het te tanken. Er gaan geruchten dat het schadelijk zou zijn voor de motor en tja...
Overigens vond ik de voorlichting op een paar benzinestations langs de Autobahn ook maar magertjes. Op de pompen stond het vermeld, maar om te zien of je het zou kunnen tanken moest je het eerst binnen gaan navragen. Dat werkt dus niet.
 
Ik heb voor mijn motor toevallig bij de BMW website gekeken en daar stond dat elk BMW voertuig van na 1996 zonder problemen E10 kon tanken. Het lijkt me sterk dat andere Duitse merken (in mechanisch ontwerp) daarmee achterlopen.
 

Gompie

Lid
Het lijkt me sterk dat andere Duitse merken (in mechanisch ontwerp) daarmee achterlopen.
Dat is het punt niet, mijn VW Eos 2.0 fsi (Yeti is besteld) kan het ook. Maar het is een beetje kneuterig dat je eerst naar binnen moet om op een lijstje te kijken. Daarnaast weet je zelf wel hoe het werkt, breng een gerucht over mogelijke beschadigingen aan je motor goed in omloop en de schade is niet te overzien. Overigens, de site van de ANWB waar je e.e.a. kunt nazien is ook bij lange na niet compleet.
 
Het punt is dat het totaal ondenkbaar is dat de duitse automobiel industrie na 2000 nog 1 auto hebben geproduceerd die niet tegen E10 kan.
 

Gompie

Lid
Jij je zin. Maar ik zou toch graag even 100% zekerheid willen hebben voordat ik mijn auto aan zoiets waag. Dus wat doe je, je kijkt bijvoorbeeld even op de speciaal daarvoor gemaakte site van de ANWB http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tips-en-advies,/brandstof-e10.html en kijkt even bij Volkswagen. Ach gossie, toch verrassend veel modellen van na 2000 waarvan men adviseert om het niet te doen. Ook bij Opel, Audi en Mercedes de nodige uitzonderingen. Alleen bij Porsche ben je veilig bij alle modellen vanaf 1998. Dus jouw stelling betreffende de Duitse autoindustrie gaat niet op!
 
In Duitsland is het een grote flop geworden, men weigert massaal om het te tanken. Er gaan geruchten dat het schadelijk zou zijn voor de motor en tja...
Overigens vond ik de voorlichting op een paar benzinestations langs de Autobahn ook maar magertjes. Op de pompen stond het vermeld, maar om te zien of je het zou kunnen tanken moest je het eerst binnen gaan navragen. Dat werkt dus niet.

Hoi Gompie, Duitsers zijn op veel punten (misschien voor den Nederlander verrassend) extreem emotioneel. Naast het eten, hun bossen is "des Deutschen liebstes Spielzeug" ook iets waar je niet mee moet rommelen.
De discussie in Duitsland is gewoon een non-discussie die eigenlijk niet de moeite waard is om hier te herhalen. De industrie heeft aangegeven dat E10 geen problemen oplevert voor moderne voertuigen (zoals de Yeti). Oudere voertuigen zouden last kunnen krijgen. Het is net als ongeloode benzine midden jaren 80, dat kon bij de "normale/ moderne" merken ook zonder problemen in de tank gegooid worden als de bolide niet al te oud was. Even navraag doen bij je dealer en je weet het zeker.
Wat de voorlichting betreft kan dat altijd beter. Wer lesen kann ist eindeutig im Vorteil zegt de Duitser dan. Maar er wordt natuurlijk niet alles uitgelegd en dat hoeft ook eigenlijk niet. Je vraagt je immers ook niet af waarom je in Duitsland nog volop Benzin kunt tanken terwijl je dat in NL al niet meer kunt krijgen. Benzin in D is namelijk 91 spul en Euro95 heet daar gewoon super. Veel Nederlanders zullen dat helemaal niet doorhebben als ze "de goedkoopste" pakken bij de pomp. Bij E10 is het ongeveer hetzelfde. Wat we nu tanken is immers vrijwel altijd E5... Daar is er ook geen discussie over geweest en de auto's/ motoren leven nog.
Overigens: bij veel pompen in Duitsland is E10 ook nog eens 5 cent goedkoper om het spul beter te kunnen slijten, dus laat ze vooral doorgaan met die discussie! Op vakantie overigens zonder problemen E10 gebruikt als ik de (bewuste) keuze had, bij sommige pompen zijn er namelijk extra tankpisolen voor. Qua verbruik en vermogen was er geen waarneembaar verschil...
 

Gompie

Lid
Hoi Gompie, Duitsers zijn op veel punten (misschien voor den Nederlander verrassend) extreem emotioneel. Naast het eten, hun bossen is "des Deutschen liebstes Spielzeug" ook iets waar je niet mee moet rommelen. Etc....

Nee hoor, niks verrassend aan, ken genoeg Duitsers. Maar het is wel zo dat er in Duitsland maar al te gemakkelijk geroepen wordt en werd van 'dat kun je gewoon tanken in iedere moderne auto' terwijl dat dus aantoonbaar onjuist is. En dat is dus geen verkeerde of te weinig voorlichting maar domweg liegen. En als dat uitkomt kan ik mij heel goed voorstellen dat menigeen, en zeker een Duitser voor wie zijn auto heiliger dan heilig is, op zijn zachtst gezegd achterdochtig wordt en denkt van 'het zal allemaal wel maar...'.
 
Hebt gelijk, maar ik heb "lef" getoond en mijn sneeuwmonster leeft nog steeds:).
De industrie liegt trouwens wel consequent, want deze zomer speelde de discussie ook al een beetje in Frankrijk. Toen kwamen lijstjes met dezelfde inhoud bovendrijven als nu...
 

Rallye

Forumguru
Naast het eten, hun bossen is "des Deutschen liebstes Spielzeug" ook iets waar je niet mee moet rommelen.
Grappig, zo'n ondertoon trof ik in mijn lokale krant ook al aan: "Duitsers en hun heilige auto". Alsof het vreemd is dat je voorzichtig bent met je auto, voor de meeste mensen de op één na grootste uitgave die je in je leven doet. Zeker als de voorlichting in Duitsland zo slecht was als ik heb gelezen (bijvoorbeeld ook in de Auto Motor und Sport), dan geldt wat mij betreft, in goed Duits: it's better to be safe than sorry!
 
Bovenaan Onderaan