E10 super de nieuwe brandstof met 10% ethanol

De voorlichting was er wel, maar bij een emotioneel onderwerp en vaute media...
Op dat moment willen een aantal lieden het minimaal 110% zeker weten en dan willen kranten à la de wakkerste krant (in Duitsland Blödzeitung geheten) nogal eens graag olie op het vuur gooien om een te scoren. Dan komt het handig uit dat ze ook nog eens een "autoblad" hebben (autoblöd). Andere media/ bladen doen dan snel mee in zo'n discussie. Het zegt ook wat over die bladen. Ze beschikken allemaal alleen over een korte termijn geheugen.
Frapant overigens, toen het onderwerp deze zomer ook al speelde (voor de Duiste vakantiegangers richting Franrijk) was het helemaal geen issue en vond iedereen dat ie genoeg wist over het E10 tanken (daar). Toen had men er geen problemen mee, is er lekker op vakantie gegaan en heeft daar de tank volgegooid. De regering en de autoindustrie (incl. benzinemaatschappijen) zijn dan waarschijnlijk ook verrast door de hype over een onderwerp waarover men ruim een half jaar geleden al voldoende geïnformeerd dacht te hebben.
 

Vdub

Actief lid
E10 kan zondermeer getankt worden in alle moderne skoda's uit de VW-tijd. Op een enkele FSI motor na(niet in Skoda geleverd maar in Audi/VW) kan het overal in.
Ik meng voor onze Octavia vaak 5L E85 bij(dat is dus 85% BioEthanol en 15% benzine). Ook in mij 88-er Audi 100 2.2T mix ik het bij tot max een liter of 20 op 80L. De auto loopt er zeker niet slechter van, mits je het (goed) mixt. Ook heb ik niet kunnen merken dat ie minder zuinig is met dat mengsel. Voordeel is wel dat je een octaanboost krijgt en de auto dus, afhankelijk van hoeveel deze terugregeld(door mindere kwalitiet 95 of 98) levert het een aantal PK's vermogenswinst op.
 

Rallye

Forumguru
Nog even over de "verunsicherung" op E10-gebied.

http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Skoda
Hier staat, anders dan Vdub zegt: "Skodamodellen die volgens het instructieboekje met benzine met octaangetal 98 afgetankt dienen te worden zijn niet geschikt voor het gebruik van E10". Lekker duidelijk: "dienen te worden".
Hoe zit dat dan met mijn TFSI? Die mag ook 95 hebben, maar 98 is standaard (daar is hij op afgerergeld). Dient die dan wel of niet afgetankt te worden met 98 (dus geen E10), of is er geen sprake van "dient te worden" omdat hij 95 mag hebben (dus wel E10).

http://www.ams-car.de/download/ams/e10-vertraeglichkeit.pdf zegt dan weer dat alle modelllen E10 mogen hebben, behalve bepaalde Felicia's en klassiekers.

Vind je het gek dat mensen dan voor zekerheid kiezen en 98 tanken?
 

Vdub

Actief lid
TFSI is geen probleem, ik zou persoonlijk eens gaan rijden en de ontsteking dmv vagcom in de gaten houden als je op 95 of 98 rijdt, tank dan een keer E10 en kijk wat het dan doet, dit hoeft geen volle tank te zijn, zorg dan alleen wel dat er zo weinig mogelijk oude benzine in zit om goed te kunnen zien wat de E10 doet.

Ik meng bij de (oude) 2.2T in mij Audi 100, alsmede de 1.8T in de Octavia met regelmaat 5L(of meer bij de 100) E85 bij op een tank van 45/50L, 8 tot 10% E85 dus.
Gemeten op de vermogensbank doet dit ALS de ontsteking teruggeregeld wordt bij bijv 95 veelal tussen de 10 en 20pk meer.
 

Rallye

Forumguru
@Vdub: waarop baseer jij dat E10 voor de TFSI geen probleem is? De door mij hieronder aangehaalde bronnen lijken elkaar tegen te spreken, overigens met name omdat de Nederlandse bron niet erg duidelijk is. Heb jij andere/beter bronnen?
 
Bovenaan Onderaan