E5 of E10

Beste forum,

Hier op het forum kon ik (via Tapatalk) geen antwoord vinden op mijn vraag.

In de Fabia 3 1.0tsi (en ook de octavia 3FL 1.5tsi) staat bij de tankdop beschreven dat zowel E5 als E10 getankt mag worden.

Mijn vraag is welke wij beter kunnen tanken en waarom.
(Prijsverschil in DE was zojuist nog maar 3 cent.)

Alvast dank voor de info. :)
 

gjhu

Forumguru
Tank altijd E5 (ook ik heb het geluk vlakbij de grens te wonen). De meningen over dit onderwerp verschillen nogal maar ik zweer bij E5.
 

PizzaPieter

Donateur
E5 heeft maximaal 5% bio ethanol en E10 max 10%.

Bio ethanol kán zich afzetten aan binnenkant van leidingen én kán zich afscheiden van de brandstof als het langere tijd stil staat. Risico schijnt te bestaan vanaf langer dan 1 maand doen met een tank.

Van enkele brandstofsoorten is bekend dat ze géén bioethanol bevatten https://www.anwb.nl/experts/auto/4/162/welke-merken-premiumbrandstof-bevat-geen-bio-ethanol

Ik heb heel lang E5 getankt, maar vond t prijsverschil te hoog en ik reed ik niet zoveel zuiniger op. Rijdt dus zonder caravan gewoon E10 en alleen mét caravan E5, omdat dat voor mijn motor althans een stuk krachtiger en soepeler rijdt
 

hemi24

Forumguru
Leuke is dat je kunt kiezen als je dicht bij de Duitse grens woont:

95 E10
95 E5
98 E5
Premium brandstof

Ik ga altijd voor de 95 E5, om de reden die hiervoor al genoemd is.
Is doorgaans 20 cent goedkoper dan de E10 bij prijsvechters in eigen land.
Gebruik de app van clever-tanken.de prijzen wisselen per uur in Dld…
 

hemi24

Forumguru
En voor in NL gebruik ik dan de app van direct-lease…

Net nog even gecheckt:

Landelijke adviesprijs NL voor 95E10 : 2,149
Tamoil en Tinq hier in de buurt 95E10: 1,909
Prijs bij de Aral over de grens 95E5 : 1,739 (95E10 : 1,679)

Goed bezig in Den Haag… :arghh:
 

Tees

Donateur
Ik heb mijn mening al gegeven in dit uitgebreide topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-benzine-tank-jij.20787/page-23

Zolang je niet in de buurt van de grens woont, vind ik met de huidige prijzen 98 (E0 of E5) niet rendabel, zelfs niet met het risico dat de ethanol eventuele schade op lange termijn kan veroorzaken (ik rij weinig, dus achteruitgang van de brandstof is wel een zorg bij mij).

De DirectLease app is zeker een aanrader! Ik kijk daarmee altijd welke pomp goedkoop is in de buurt of op de plek waar ik dan ben.
 

Fortissimo

Senior Member
Bij onze vorige auto kon ik op 98/E5 200 km meer rijden dan met 95/E10.
Hier haalde ik het prijsverschil er makkelijk uit.
Ik hou voor onze Kodiaq een overzicht bij qua verbruik en benzinekosten.
Het verschil is nu nog maar 30 km in het voordeel van E5 waarbij de benzinekosten per kilometer zo'n 2 cent hoger zijn.
Het is best wel wennen. Met de vorige auto haalde ik ruim 900 km op een tank (65 liter) en nu zo'n 700/750 (59 liter)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij intussen gemiddeld nog maar zo'n 9600 km/jaar, maar dat is niet gelijkelijk verdeeld over de weken of maanden. Dus heel soms tank ik 2x in een week, veel vaker zit er langer dan een maand tussen twee tankbeurten. Lang genoeg om ethanol zo veel mogelijk te willen vermijden en dus voor E5 te kiezen. Voor dat verschil van hooguit een 7 of 8 euro per tank hoef ik het niet te laten.
 

Tees

Donateur
Bij onze vorige auto kon ik op 98/E5 200 km meer rijden dan met 95/E10.

Dit lijkt mij zéér onwaarschijnlijk...ik heb in bovengenoemd topic al eens voorgerekend Dat E5 3% meer energieinhoud heeft dan E10 (E0 uiteraard 6%). Laten we uitgaan van een zeer gunstig voorbeeld: 60L tank en 1:20 verbruik. Dan zou je 1200 km op een tank rijden, en zou het verschil maximaal 36 km zijn. Als jij daadwerkelijk 200 km extra uit je wagen hebt gehaald met E5/98 vs E10/95 had je een bijzondere auto...
 

Fortissimo

Senior Member
Dit lijkt mij zéér onwaarschijnlijk...ik heb in bovengenoemd topic al eens voorgerekend Dat E5 3% meer energieinhoud heeft dan E10 (E0 uiteraard 6%). Laten we uitgaan van een zeer gunstig voorbeeld: 60L tank en 1:20 verbruik. Dan zou je 1200 km op een tank rijden, en zou het verschil maximaal 36 km zijn. Als jij daadwerkelijk 200 km extra uit je wagen hebt gehaald met E5/98 vs E10/95 had je een bijzondere auto...
Tenzij de boordcomputer van de Honda defect was, is het echt zo.
Met E10 haalde ik 650-750 km op een volle tank.
Met E5 haalde ik snel 900 km op een volle tank. Ik heb zelfs een paar keer rond de 1000 km gezeten.
Ik haalde rond de 6l/100km. Met caravan zat ik rond de 9 à 10 l/100km
 

Tees

Donateur
Een boordcomputer is sowieso geen goede maat voor verbruik, die zit er geregeld naast. De enige goede maat is liters getankt gedeeld door kilometers gereden, en dat over een behoorlijk aantal tankbeurten.

Ik tankte met mijn F1 een tijdje E0 en heb over langere termijn (~2 jaar) geen significant verschil in verbruik kunnen merken tussen E0 en E10. En dat komt ook overeen met grootschalige verbruikstesten die in het verleden uitgevoerd zijn, het verschil is nauwelijks meetbaar en valt weg tegen alle andere variabelen die van invloed zijn op t verbruik.
 
Bovenaan Onderaan