E5 of E10

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Eh........de boordcomputer is inderdaad geen goede maat voor het exacte verbruik, maar je mag toch wel aannemen dat de fout(en) die de boordcomputer daarin maakt consequent gelijk zijn en blijven.
Dus een waarde uit de BC zal na verloop van tijd niet mogen afwijken tov een latere waarde uit diezelfde BC.
 

Tees

Donateur
Ik hou stelselmatig het verbruik aangegeven door de BC en het aan de pomp gemeten verbruik bij in Spritmonitor. De afwijking kan tot de 1.5 km/L oplopen (oftewel tot ~10%) en het is geen stelselmatige afwijking van de BC. Meestal, maar niet altijd, geeft de BC een gunstiger verbruik aan. Ik zou eens de data uit SpritMonitor moeten trekken en plotten om te kijken of er op langere termijn een constante uit te halen is.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar je mag toch wel aannemen dat de fout(en) die de boordcomputer daarin maakt consequent gelijk zijn en blijven.
Ik hou het verbruik al vele jaren (en vele auto's) nauwkeurig bij in een uitgebreide spreadsheet. Daarin wordt ook bij elke tankbeurt het gemiddelde verbruik (over die tankbeurt) volgens de boordcomputer genoteerd en vergeleken met het berekende gemiddelde over de gereden kms.
Bij alle auto's tot nu toe was/is de boordcomputer standaard te optimistisch - gemiddeld genomen een procent of 5. Wel zie ik percentages die variëren. Dat zal te maken hebben met het feit dat er nu eenmaal geen merkstreeptje op een doorzichtige vulpijp staat waarmee je telkens tot precies hetzelfde niveau zou kunnen tanken. Ik tank gewoonlijk tot het vulpistool afslaat en rond dan af op de eerstvolgende hele liter, maar over dat "afslagmoment" heb ik uiteraard geen controle. En voltanken totdat de benzine net niet uit de vulpijp stroomt is heel onverstandig, heb ik medio 2002 al ontdekt bij mijn toenmalige Fabia1c (kostte toen iets van €225 voor vervanging van het actiefkoolfilter). Die tankverschillen vertekenen het beeld per tank wel, maar over een groter aantal tankbeurten worden die wel uit het overall gemiddelde weg-genivelleerd.

Samengevat: de bc geeft vrij consequent te zuinig aan, maar de mate waarin kan wel degelijk variëren.
 

PizzaPieter

Donateur
Geinig eigenlijk, zit ff mijn excel te bekijken. Met de Seat

BP Ultimate: gemiddeld 15,23 km/l (over ruim 9.000km zónder caravan)
Shell V Power: gemiddeld 14,63 km/l (over ruim 11.000km zónder caravan)
BP 95 E10: gemiddeld 15,98 km/l (over ruim 37.500km zónder caravan)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Canon-Eye Dat je het zo doet heb je al (veeeeel ;) ) vaker geschreven, maar je argumentatie over de afwijking van de BC loopt wat mank.
De BC 'meet' het aantal liters dat verbruikt wordt, en 'weet' niet hoe vol je getankt hebt.
De verschillen in 'vol' tanken zullen dus ook niet in de BC-berekening meegenomen worden.
Wat de BC aan verbruik over een tankbeurt berekent is op basis van het aantal 'gemeten' liters en de gereden kilometers zoals die door de auto 'gerapporteerd worden'. En dat daar afwijkingen in zitten is gevoeglijk bekend.

@PizzaPieter Je hebt helemaal gelijk, maar ik beweer ook niet dat de BC correct is, alleen dat de bc ten opzichte van zijn (de BC dus) eigen data geen andere verschillen zou mogen tonen dan die door omstandigheden buiten de auto, of rijgedrag, veroorzaakt worden.

Het is een 'meetapparaat' dat hoort te werken met gelijkblijvende parameters.
Maar ik/we gaan wat off topic, het ging over E5 en E10 benzine.
 

Tees

Donateur
Laatste daarover dan: @Peter-036 daarmee impliceer je dat de BC correct meet. Ik heb mijn twijfels daarover, de sensoren in de BC zijn niet bedoeld om absoluut correcte waarden te genereren, maar om te kunnen bijsturen waar nodig. Daarom zit er ook een feedback mechanisme in verwerkt op basis van de lambdawaarden. Die stuurt de hoeveelheid brandstofinjectie en zorgt er uiteindelijk voor dat de optimale hoeveelheid wordt ingespoten. Hoeveel liter er vervolgens verbruikt wordt zal de BC worst wezen, dat hebben ze alleen ingebouwd zodat de gebruiker dat kan zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoeveel liter er vervolgens verbruikt wordt zal de BC worst wezen, dat hebben ze alleen ingebouwd zodat de gebruiker dat kan zien.
Maar gezien het tamelijk consequent te zuinig aangeven verdenk ik de fabrikanten er toch wel van dat het geheel bewust zodanig is ingericht dat de gebruiker er een "goed bezig" gevoel aan overhoudt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nog een keertje:
Nee, ik beweer,noch impliceer, dat de BC correct meet, alleen dat die met een constant gelijkblijvende afwijking hoort te meten.
 

Fortissimo

Senior Member
Ik keek ook naar mijn gereden km op de teller. En die was iig veel hoger dan van mijn Kodiaq. Leeggewicht Kodiaq + 50 kg, tank - 6 liter.

Maar ik ben nu lekker aan het vergelijken per tankbeurt in een spreadsheet.
 

Wullum

Actief lid
En voor in NL gebruik ik dan de app van direct-lease…

Net nog even gecheckt:

Landelijke adviesprijs NL voor 95E10 : 2,149
Tamoil en Tinq hier in de buurt 95E10: 1,909
Prijs bij de Aral over de grens 95E5 : 1,739 (95E10 : 1,679)

Goed bezig in Den Haag… :arghh:
En dan is ARAL nog eens het duurste benzinemerk hier in Dld... Ik tankte afgelopen weekend 95E5 voor €1,57.

E10 tank ik sowieso nooit, dat merk je onmiddellijk aan je verbruik en het vreet een metalen tank op (van de grasmaaier).
98E5 is helaas ongeveer €0,10 á €0,12 duurder, dat tankte ik toen het hier nog €1,36 kostte in 2020... Nu alleen nog met de motor.
 
Bovenaan Onderaan