EBL(Emergy brake lights)

hemi24

Forumguru
het inschakelen van de alarmlichten is inderdaad bevestigd, maar volgens mij heeft nog niemand achter een skoda aangereden en daadwerklelijk waargenomen dat de remlichten gaan knipperen bij een dergelijke noodstop..?!?

Van Volvo kennen we het allemaal wel van de reclame en ik heb het in het Ruhrgebied een keer voor me zien gebeuren dat het op een Opel Insignia ook werkt, maar bij een VAG-auto heb ik het nog nooit gezien... (flashing brakelights)

MarcoO2

Forumguru
het inschakelen van de alarmlichten is inderdaad bevestigd, maar volgens mij heeft nog niemand achter een skoda aangereden en daadwerklelijk waargenomen dat de remlichten gaan knipperen bij een dergelijke noodstop..?!?

OK, jij bedoelde echt de remlichten. Dat is inderdaad moeilijker te checken, dan moet je maar net achter een "nood-stoppende" auto rijden én er op letten.

Nou uh, 2 noodstops gemaakt van 120 naar bijna stilstand met happende ABS maar niente capisto. Denk dat 't vinkje in VAG.com dan niet aan staat bij mij.
Ik heb 't ook wel eens geprobeerd te reproduceren, maar da's nog best moeilijk. Express dusdanig hard remmen (écht vol op de plank) doe je blijkbaar toch niet zo makkelijk. Bij een echte noodstop rem ik blijkbaar toch harder dan wanneer ik het probeerde te simuleren.

Ralph

Lid
Ik heb een slipcursus gedaan ( incl noodstops ) met mijn FL RS, maar heb de knipperlichten niet aangekregen....

floyd2

Forumguru
In het supplement wat bij mijn gebruiksaanwijzing zit staat dat dit er op zit vanaf modeljaar 2007.
Het kan natuurlijk zijn dat dit alleen bij de elegance is ingeschakeld.
(zo staan er wel meer onduidelijkheden in dat boekje zoals de rechterbuitenspiegel bij achteruit rijden)

TL@

Forumguru
Heb het op mijn nieuwe O2 proberen uit te lokken, geen geluk. Toen ik echter wel eens een noodstop moest maken (vrachtwagen vond het nodig om de combinatie voor mijn neus te gooien wanneer het snelheidsverschil nog wel heel erg groot was) en toen gingen de knipperlichten wel mooi aan en terug uit wanneer ik het gaspedaal aanraakte om verder te rijden, heel slecht voor je hart en banden.

hemi24

Forumguru
Remmen waarbij de ABS ingrijpt hoeft nog geen noodrem-actie te zijn, hiervoor zijn bepaalde parameters van belang, zoals beginsnelheid, kracht en snelheid waarmee het rempedaal wordt ingedrukt...
Als het goed is zal de Noodrem-assistent je dan ook helpen om de maximale remdruk op te bouwen, zelfs als je het rempedaal uit schrikreactie op het ABS-trillen van het pedaal weer wat los laat!
Als ik het goed heb is de waarschuwingsfunctie voor achteropkomend verkeer d.m.v. knipperende remlichten en vervolgens automatisch inschakelende alarmlichten gekoppeld aan de Noodrem-assistent.

:ot: @floyd2: dat verhaal van die kantelende rechterbuitenspiegel is al vaker aan bod geweest: bij een O2 uitsluitend bij de uitvoeringen met electrisch verstelbare voorstoelen!!!

MarcoO2

Forumguru
@ Hemi: dat onderschijft inderdaad mijn ervaring dat het bewust oproepen hiervan nog best moeilijk is.

hemi24

Forumguru
Op een verlaten landweg, de cruise op 100km/h en na het checken van je spiegels, als uit het niets, als een dolle met 2 voeten het rempedaal tot de koelvin van de radiateur proberen in te trappen...

Darkside

Forumguru
Ok zoals meerdere aangegeven hebben. Zit er al een tijdje op.
Opzich ook niet verwonderlijk. Vele autos hebben dit inmiddels. En maken er ook reclame voor.
Maar dat is me nooit opgevallen bij Skoda. En was er dan ook vanuit gegaan dat het er niet opzat. Kan het ook niet terug vinden in de handleiding.

Zal op een verlaten weg eens kijken of ik het veilig kan reproduceren. En of de knipperlichten vanzelf uitgaan als je weer gaat rijden.
Als je stil staat en drukt plots heel hard de rem in gebeurt er iig niets (al getest) en logisch nu ik lees dat het vanaf 60 km/u telt en bij een bepaalde vertraging.

Hoewel ik hoop het nooit meer nodig te hebben ben ik wel blij dat het er op zit.

adjego

Actief lid
Volgens mij is ook de reactie op het rempedaal belangrijk. Dus eerst een beetje aanremmen, en dan ineens vol in zal het niet activeren. Volgens mij moet je ineens VOL op je rem gaan staan.

Bovenaan Onderaan