Eco-driving cursus

Luke

Forumguru
Iets waarover ik nog niet veel heb gelezen... De gratis eco-driving cursus die werd (of nog steeds wordt) aangeboden bij aankoop van een nieuwe Skoda...

"Bij aankoop van een nieuwe Škoda bieden we u een gratis cursus Eco-Driving aan om brandstof en geld te besparen."

Hebben mensen hier ervaring mee? Mijn dealer heeft me er nog niet veel over verteld, maar bij het ophalen van de wagen zal ik er zeker achter vragen.

cvegreen

Forumguru
Hou ons op de hoogte , ik heb het hier ook nog nergens gelezen hoe het in zijn werk gaat , maar je kan het nog steeds aanvinken als je en nieuwe skoda koopt .

flip

Lid
Ik vraag het me al 6 maanden af... ik mailde al zelfs naar skoda belgië, maar kreeg tot op heden geen antwoord!

ToViNi

Nieuw lid
Ik heb deze cursus gevolgd, je krijgt als je de auto gaat afhalen een kaartje mee. Op dat kaartje zie je een internet link en een nummer.
Je registreert je op die link met dat nummer en voila het komt in orde.

De cursus op zich valt goed mee, je mag eerst een rit maken van +/-15min om daarna theorie te krijgen. Daarne dezelfde rit en als je de theorie volgt zou je zuiniger rijden. Scheelde bij mij ongeveer 15% dat ik zuiniger was.

Luke

Forumguru
Hey bedankt! Da's duidelijk.

Heb je eigenlijk bij de bestelling dat moeten aanduiden bij de (gratis) opties?
Op mijn bestelbon vind ik er nergens iets van terug maar ik herinner me de reclame nog wel in bijv. autogids...
Vond dat direct wel iets interessants. Ik hoop dus dat men mij achteraf niet kan verwijten dat ik het dan had moeten aanvragen ofzo.

hemi24

Forumguru
Hoop dat je bij de eco-cursus niet wordt aangespoord om ZO snel op te schakelen als de indicator op het MaxiDOT aangeeft, dat klinkt niet gezond!

Bij het luisteren en voelen naar de motor heb je natuurlijk ook te maken met het trilgetal van de diverse materialen van de auto.
Het licht resoneren lijkt dan of de motor het zwaar heeft maar hoeft niet per definitie zo te zijn.
Lijkt me dat ze bij VAG wel weten wat met een motor kan?

hemi24

Forumguru
Voor mijn eigen gevoel en de levensduur van de motor, houdt ik deze liever boven de 1400-1500 toeren.
Dit in tegenstelling tot de schakelindicator die mij adviseerd om bij 65km/h naar de 5 te schakelen, waarbij ik de motor z'n werk moet doen bij 1200omw/min.

De mensen van de eco-training betalen trouwens niet mee, als je motor gereviseerd moet worden...

Luke

Forumguru
@Hemi; bij het testrijden in januari is die schakelindicator me in het oog gesprongen. Heb eens een tijdje geprobeerd om er rekening mee te houden, maar die laat je inderdaad veel te vroeg opschakelen. Of het nu slecht is voor de motor of niet, het is gewoon niet fijn om zo te rijden. Dus daarmee houd ik niet teveel rekening, hoor. Ik schakel gewoon op wanneer in de hogere versnelling de motor nog nét soepel draait. (ik hoop dat dat duidelijk is :-) )
Bij mijn ZX is dat bijv. op 2000toeren naar hogere vitesse en dan zit ik rond de 1600toeren en als ik dan zachtjes gas geef loopt dat toerentalwijzertje soepel en zonder problemen op. Traag weliswaar, maar zonder brommen. Da's comfortabel en relaxed :cheer:

Bij ons op de zaak zit deze 'cursus' standaard bij je lease auto, dus iedereen die vanaf halverwege vorig jaar een nieuwe auto heeft gekregen heeft deze cursus gevolgd, nou ja iedereen behalve ik dan, te druk en geen zin in die onzin zeker niet als ik er ook nog helemaal voor naar Den Haag moet.

De rijstijl van een mens zit namelijk in de persoon en die kan je niet veranderen met een eenmalige 2 a 3 uur durende cursus, wil je dit soort cursussen doen dan moet je dat doen als iemand net z'n rijbewijs heeft dan zijn die mensen nog te beïnvloeden in hun rijstijl.

hemi24

Forumguru
Geloof met de juiste aansprekende voorbeelden is zelfs een gewoontedier nog wel om te turnen!

Mark

Banned
Bij ons op de zaak zit deze 'cursus' standaard bij je lease auto, dus iedereen die vanaf halverwege vorig jaar een nieuwe auto heeft gekregen heeft deze cursus gevolgd, nou ja iedereen behalve ik dan, te druk en geen zin in die onzin zeker niet als ik er ook nog helemaal voor naar Den Haag moet.

De rijstijl van een mens zit namelijk in de persoon en die kan je niet veranderen met een eenmalige 2 a 3 uur durende cursus, wil je dit soort cursussen doen dan moet je dat doen als iemand net z'n rijbewijs heeft dan zijn die mensen nog te beïnvloeden in hun rijstijl.
Wat noem je onzin, ik heb het eco-rijden geleerd via mijn werk en vond het zeer leerzaam.
Het verbruik van mijn dienstwagen (Opel Combo 1.7 TDI) stond voor het eco-rijden op gemiddeld 7,6l/100km, nu is het gezakt naar 6,0l/100km. Misschien nog hoog voor een diesel, maar ik rijd enkel korte stukken (koude moter) en dan hoofdzakelijk stadsverkeer. De keren dat ik snelweg rijd zitten er nog stukken file bij. Bij eco-rijden rijd je eigenlijk nog flink door, het zijn bepaalde handelingen die het verbruik naar beneden halen.

hemi24

Forumguru
Voor mij persoonlijk geldt: "ik kan wel zuinig rijden, ik gun me er alleen nooit de tijd voor..!"

Vanmiddag op de snelweg geprobeerd: Cruise op 125 km/h: -zucht- Daar moet je wel heel erg veel geduld voor hebben... Dat laat ik over aan de mensen met 14 en 20% bijtelling! ;)

Luke

Forumguru
Mailtje naar de dealer bracht snel duidelijkheid.
Ik heb een reservatienummer gekregen.
Nu dus wachten op de wagen en dan online de cursus reserveren.
Zo simpel is het. Al is dat wachten wel vervelend... nog 18dagen als alles meezit. :koffie:

joost_d

Nieuw lid
Ik heb laatst gem 3.7 l/100km gehaald op 180km met mijn 1.9tdi. Geen cursus gehad, gewoon een heel licht stuiterend aanhangertje achter je auto knopen en wachten op een stevige bries in de rug. Zodra ik boven de 80 (op de klok) kwam begon dat rot ding te stuiteren dus harder rijden kon ik wel vergeten. Die 180 km was vermoeiender dan een enkele reis Oostenrijk, maar wel heel zuinig.

MennoW

Forumguru
de schakel indicator is soms inderdaad vroeg, maar met alle respect dan rij je ook als een bejaarde. als ik hem flink de sporen geef zit ik bijna met de naald in het rood voor die adviseerd op te schakelen.
dus gewoon rijden niets aan de hand.

hemi24

Forumguru
@MennoW: Tja, maar af en toe rij ook jij vast een constante snelheid en dan ontkom jij ook niet aan de overijverige schakelindicator..!

Bovenaan Onderaan