Eco-driving cursus

Luke

Forumguru
Ondertussen vele kilometers verder. Zit nu op 80.000km. De laatste tijd niet echt meer kunnen concentreren op wat ik geleerd heb op de ecodriving cursus. Daarvoor moet je eigenlijk de baan voor jezelf hebben als je alles in praktijk wil omzetten. Dus rijden we maar normaal. Iets rustiger, bijna constant cruise control en heel ver vooruit kijken... Met mijn 55l tank tot hiertoe 1 keer 1275km ver geraakt. De cursus was wel interessant maar het zat 'm echt in details dat je nog wat van het verbruik kon afpitsen. En zoals gezegd moet je daarvoor veel comfort inboeten (constant werken met versnellingen, cruise, ...). Even lekker rustig cruisen zit er dan niet in. En dat is het me toch niet waard.

flip

Lid
Zonder een milieuridder te willen zijn, ondervind ik dat met enkele heel eenvoudige trucjes, je toch heel wat verbruik kunt afpitsen zonder echte toegevingen te doen. En mijn 1.6 cr blijft toch wel een zuinig baasje. Onlangs nog tijdens de kerstvakantie, met 4 volwassenen en flink geladen, 800 km in 7 uur gehaald met stevige kopwind (en péages en plaspauzes), en toch maar 5.5l/100km opgetekend (1 op 18.18). Ik vind dat mooie cijfers. Blijf ik braaf met de cc op 120, dan haal ik de 5l/100km niet (1 op 20 en beter).

Luke

Forumguru
Ondertussen al ervaren dat je je maar beter niet teveel concentreert op het eco-rijden. Afzetting van roet op interne delen van de motor en paf! EGR-klepje of koeling ervan vervangen dan wel problemen met roetfilter of sensor...

Bovenaan Onderaan